Black Friday: Στο μικροσκόπιο 10.000 κωδικοί προϊόντων για παραπλανητικές εκπτώσεις και αισχροκέρδεια

Πρόστιμα ύψους 1,7 εκατ. ευρώ μέχρι στιγμής.
Open Image Modal
Eurokinissi

Ούτε ένας, ούτε δύο αλλά... 10.000 κωδικοί προϊόντων έχουν μπει στο μικροσκόπιο της Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) και των υπηρεσιών της γενικής γραμματείας Εμπορίου για παραπλανητικές εκπτώσεις και αισχροκέρδεια κατά την περίοδο της Black Friday, αποκάλυψε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, από το βήμα της Βουλής τη Δευτέρα (25/11).

Απαντώντας σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Γιώργου Νικητιάδη, ο υπουργός επισήμανε ότι «έχουμε εξαπλασιάσει το ανώτερο ύψος των προστίμων» σε περιπτώσεις που διαπιστώνονται παραπλανητικές προωθητικές ενέργειες και αισχροκέρδεια. Ανέφερε, μάλιστα, ότι «το τελευταίο διάστημα έχουν επιβληθεί πρόστιμα ύψους 1,7 εκατ. ευρώ για παραπλανητικές εκπτώσεις».

Open Image Modal
MotionTeam

Ο κ. Θεοδωρικάκος, ανέφερε ότι «για την κυβέρνηση αποτελούν απόλυτη προτεραιότητα τα θέματα του κόστους ζωής, το τι μπορεί να γίνει για να αποκλιμακωθούν οι τιμές, για να ενισχυθεί η αγοραστική δύναμη των πολιτών και να αυξηθεί το διαθέσιμο εισόδημά τους, καθώς και το πώς θα στηριχθούν οι αδύναμοι συμπολίτες μας». Κάλεσε όλα τα κόμματα επάνω σε αυτά τα προβλήματα, να συμμετάσχουν με προτάσεις σε έναν σοβαρό διάλογο και όχι «με εντυπωσιασμούς». Πολύ φοβάμαι όμως, είπε ο κ. Θεοδωρικάκος «σας το λέω ευθύτατα, δεν ενδιαφέρεστε».

Υπενθύμισε επίσης, πως όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του είχε πει ότι «την μάχη της μείωσης των τιμών και της αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος, θα πρέπει να την δώσουμε όλοι μαζί. Και η Πολιτεία με τους ελέγχους, και οι πολίτες με τις επιλογές τους και ιδιαιτέρως η επιχειρηματικότητα να κατεβάσει το μεσοσταθμικό της κέρδος και να πειθαρχεί στην νομιμότητα». Απέρριψε ότι κάνει «επικοινωνιακές επισκέψεις στην αγορά», σημειώνοντας ότι «αυτές τις ημέρες όμως «έπρεπε να πάμε στην αγορά». Οι ψηφιακοί έλεγχοι, επισήμανε ο κ. Θεοδωρικάκος «είναι πολύ πιο αποτελεσματικοί από το να πηγαίνουν συνεργεία στα καταστήματα» και «θέλουμε να έχουμε απτά αποτελέσματα».

 

Ο βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Γιώργος Νικητιάδης, ανέφερε ότι οι 10.000 αυτοί έλεγχοι γίνονται ηλεκτρονικά και όχι επιτοπίως. Κάλεσε τον υπουργό να αναφέρει το αποτέλεσμα και τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν από αυτούς τους 10.000 ελέγχους. Το ΠΑΣΟΚ είπε έχει κάνει αμέτρητες προτάσεις για μείωση του ΦΠΑ, ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ενίσχυση του Καταναλωτικού Κινήματος, δημιουργία Ενιαίας Αρχής Καταναλωτή αλλά δεν ακούγονται, γιατί εσείς έχετε άλλη φιλοσοφία και επιλογές. Το ΠΑΣΟΚ, ανέφερε ο κ. Νικητιάδης, είπαμε «όχι στον εξαπλασιασμό των προστίμων και αυτό που προτείναμε ήταν «ο έμπορος να πληρώνει όσα έβγαλε από την αισχροκέρδεια και όχι μόνο το εξαπλάσιο ή πενταπλάσιο του προστίμου που υπήρχε».

Open Image Modal
Eurokinissi

Ο βουλευτής έδωσε μια σειρά από παραδείγματα παραπλανητικών εκπτώσεων, όπου οι έμποροι, τριάντα ημέρες πριν ανέβασαν τις τιμές. Επικαλέστηκε τις έρευνες του 2019 και του 2023 που έκανε η πλατφόρμα skroutz για τις πωλήσεις που έγιναν την Black Friday και έδειξαν ότι μόλις το 20% είχαν πραγματικές μειωμένες τιμές, ενώ υπήρχαν και προϊόντα που παρουσίασαν αύξηση τιμών.

Μήνυμα στους κερδοσκόπους

Υπενθυμίζεται ότι  το πρωί της Παρασκευής (22/11) ο Τάκης Θεοδωρικάκος πραγματοποίησε αυτοψία στα εμπορικά καταστήματα προκειμένου να δει από κοντά την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και όλες τις προσφορές ενόψει της Black Friday.

Ο υπουργός Ανάπτυξης υπενθύμισε ότι την επόμενη Κυριακή θα είναι ανοικτά τα μαγαζιά όλη την ημέρα και παράλληλα θέλησε να στείλει ένα μήνυμα: «Οι έλεγχοι από την πλευρά των υπηρεσιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης εντείνονται και πραγματοποιούνται με ψηφιακά εργαλεία, τα οποία δεν αφήνουν περιθώριο σε κανέναν να προχωρά σε παραπλανητικές εκπτώσεις» σημείωσε. «Γίνονται έλεγχοι σε πάνω από 100 μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και σε πάνω από 10.000 κωδικούς» είπε ο υπουργός.

Open Image Modal
Eurokinissi

 

Ταυτόχρονα, προειδοποίησε τους επιχειρηματίες που εξαπατούν τον κόσμο, λέγοντας να «μην σκεφτεί κανένας το επόμενο διάστημα να δημιουργήσει προβλήματα στους πολίτες γιατί θα τον βρουν οι υπηρεσίες και θα το πληρώσει με σημαντικά πρόστιμα».

Ο κ. Θεοδωρικάκος κάλεσε τέλος τους καταναλωτές να είναι πάρα πολύ προσεκτικοί και να καταγγέλλουν οποιαδήποτε έκπτωση τους φαίνεται παραπλανητική.

Αντίστροφη μέτρηση για την «Μαύρη Παρασκευή»

Ο χρόνος για την «Μαύρη Παρασκευή» μετρά αντίστροφα. Φέτος η Black Friday πέφτει στις 29 Νοεμβρίου και πολλές εταιρείες έχουν ξεκινήσει ήδη τις προσφορές ενώ την ερχόμενη Δευτέρα (2/12) ακολουθεί η Cyber Monday για εκπτωτικές αγορές μέσω του διαδικτύου.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε το Public οι Ελληνες καταναλωτές την περυσινή Black Friday «κυνήγησαν» τις προσφορές στα είδη τεχνολογίας. Πρώτες στις προτιμήσεις τους ήταν οι τηλεοράσεις, ακολούθησαν τα smart phones και τα phone accessories.

Open Image Modal
Eurokinissi

Σταθερά και πέρσι, οι γυναίκες αποτέλεσαν το 52% του πληθυσμού που ψώνισε, ενώ το 48% ήταν άνδρες, διατηρώντας τα ποσοστά στο ίδιο επίπεδο με το 2022. Η πλειοψηφία των αγοραστώνήταν ηλικίας 45-54 (40,1%), ενώ στις νεότερες ηλικίες, όπως 18-24, το ποσοστό συμμετοχής διαμορφώθηκε σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, μόλις στο 6,1%.

Και κατά την περσινή Black Friday, οι περισσότερες αγορές πραγματοποιήθηκαν από την Αθήνα. Αν και βρίσκεται σταθερά στην πρώτη θέση κάθε χρόνο, το 2023 είχε ποσοστό 63%, ελαφρώς χαμηλότερο σε σχέση με πέρσι που ήταν στο 75%. Ακολούθησε  η Θεσσαλονίκη (με 21%), η Πάτρα (με 4%) και τέλος η Κέρκυρα (με 3%).

Είναι, δε, εντυπωσιακό πως το 80% των αγορών πραγματοποιήθηκε μέσω κάποιας mobile συσκευής, σε αντίθεση με μόλις 33% το 2022. Παράλληλα, οι αγορές μέσω σταθερού υπολογιστή (desktop) μειώθηκαν στο 17% από 34% το 2022, ενώ μόλις το 3% των καταναλωτών χρησιμοποίησε κάποια συσκευή tablet για τις αγορές του.

Ανοικτά τα καταστήματα την Κυριακή

Με αφορμή την φετινή Black Friday, που θεωρείται ως η αρχή της περιόδου των χριστουγεννιάτικων αγορών, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών Σταύρος Καφούνης, καλεί τους καταναλωτές που θα κάνουν αγορές τις συγκεκριμένες ημέρες, να στηρίξουν τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Όπως σημειώνει σε δήλωσή του ο κ. Καφούνης: «Οι μεγάλες προσφορές που θα εμφανιστούν στα καταστήματα είναι αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και μεγάλης προσπάθειας, με έναν και μοναδικό στόχο: την ικανοποίηση του καταναλωτή, που η ακρίβεια των τελευταίων ετών, του έχει μειώσει δραματικά το διαθέσιμο εισόδημα».

Open Image Modal
Eurokinissi

Επίσης, ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό ότι μετά από τροποποίηση της παρ. 1 και 4 άρθρου 16 ν. 4177/2013, επιτρέπεται η προαιρετική λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων την Κυριακή που ακολουθεί την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου. Αυτό σημαίνει ότι τα καταστήματα μπορούν να ανοίξουν προαιρετικά την Κυριακή 1η Δεκεμβρίου 2024 που ακολουθεί την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου που είναι εφέτος η «Black Friday» ενώ στις 2 Δεκεμβρίου, ακολουθεί η Cyber Monday.

Άρα, όπως σημειώνει ο σύλλογος, σύμφωνα με την πρόσφατη τροπολογία, τα εμπορικά καταστήματα μπορούν να λειτουργήσουν όλες τις Κυριακές του Δεκεμβρίου, εκτός από αυτήν της 8ης Δεκεμβρίου, με προτεινόμενο ωράριο λειτουργίας από 11:00 έως 18:00 μ.μ.

(με πληροφορίες από ΑΠΕ)