Το 76ο Φεστιβάλ Καννών σηκώνει αυλαία την Τρίτη 16 Μαΐου και όπως εύστοχα αναφέρει δημοσίευμα του Associated Press, πέρα από τη λάμψη των σταρ στο κόκκινο χαλί που μοιραία τραβάει τα φλας, οι Κάννες είναι showcase καθώς η διοργάνωση περιλαμβάνει ό,τι καλύτερο συμβαίνει στο σινεμά διεθνώς.
Τρεις ταινίες οι οποίες προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ το 2022 -«Top Gun: Maverick», «Elvis» και «Το Τρίγωνο της Θλίψης» που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα- απέσπασαν υποψηφιότητα για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, αποδεικνύοντας ακόμη μία φορά ότι η παγκόσμια πρεμιέρα στις Κάννες αποτελεί εφαλτήριο για όλες τις ταινίες, μικρές και μεγάλες.
Εφέτος θα είναι όλοι εκεί: Ο βραβευμένος δύο φορές με Χρυσό Φοίνικα Βρετανός Κεν Λόουτς (με την ταινία «The Old Oak»), ο Γερμανός Βιμ Βέντερς (με το «Perfect Days»), ο Ιταλός Νάνι Μορέτι (με το «A Brighter Tomorrow»), ο Τούρκος auteur Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν (με το «About Dry Grasses»), ο Ιάπωνας Χιροκάζου Κόρε-Έντα (με το «Monster»)-επίσης, βραβευμένοι στις Κάννες.
Όπως και ο Μάρτιν Σκορσέζε με το «Killers of the Flower Moon» (εκτός Διαγωνιστικού) με τους Λεονάρντο ντι Κάπριο και Ρόμπερτ ντε Νίρο -το έπος του 200 εκατομμυρίων δολαρίων για το Apple TV+-, και ο Χάρισον Φορντ με το «Indiana Jones and the Dial of Destiny» (εκτός Διαγωνιστικού) του Τζέιμς Μάνγκολντ, στην τελευταία εμφάνιση του στον ρόλο του διασημότερου αρχαιολόγου στην ιστορία του σινεμά -οι Κάννες θα τιμήσουν τον «Indy» με αφιέρωμα στον αειθαλή πρωταγωνιστή.
Και παρά το γεγονός ότι πρόκειται για μεγάλες παραγωγές, αμφότεροι οι σκηνοθέτες ήταν στο Φεστιβάλ για πρώτη φορά πριν από δεκαετίες παρουσιάζοντας φιλμ τους στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών: Ο Σκορσέζε με το «Mean Streets» (Κακόφημοι Δρόμοι) του 1973 και ο Μάνγκολντ με το μινιμαλιστικό «Heavy» του 1995, ταινία με την οποία έκανε και το σκηνοθετικό του ντεμπούτο.
Στις Κάννες και ο Μάικλ Ντάγκλας, ο οποίος θα λάβει τον τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στην τελετή έναρξης -η σχέση του οποίου με το Φεστιβάλ είναι μακρά: «Σύνδρομο της Κίνας», «Βασικό Ένστικτο», «Ξεχωριστή Μέρα» και «Behind the Candelabra».
Μαζί με την «παλιά φρουρά» δίνουν το «παρών» μεταξύ άλλων, ο Γουές Άντερσον με τη νέα του ταινία «Asteroid City» με Τομ Χανκς και Σκάρλετ Γιόχανσον, όπως και ο Τοντ Χέινς με το «May December», με πρωταγωνίστριες τη Νάταλι Πόρτμαν και τη Τζούλιαν Μουρ, καθώς και ένας αριθμός - ρεκόρ γυναικών: Επτά από τις συνολικά 21 ταινίες του Διαγωνιστικού υπογράφουν σκηνοθέτριες, μεταξύ των οποίων η Ιταλίδα Αλίτσε Ρορβάκερ με το «La Chimera» (με τον Τζος Ο’Κόνορ που έγινε διεθνώς γνωστός από το «The Crown» και την Ιζαμπέλα Ροσελίνι) και η νεοεμφανιζόμενη, Γαλλο-Σενεγαλέζα Ραμάτα-Τουλάγε Σι με το «Banel & Adama». Οι Κάννες έχουν επανειλημμένα δεχτεί κριτική όσον αφορά την εκπροσώπηση, οπότε η φετινή επιλογή θεωρείται πρόοδος (καθυστερημένη πρόοδος, αλλά πρόοδος).
Μία από τις πιο πολυαναμενόμενες ταινίες της φετινής διοργάνωσης είναι το «The Zone of Interest» του Τζόναθαν Γκλέιζερ, που γυρίστηκε το 2021 στο Άουσβιτς, πρώτη ταινία μετά από μία δεκαετία και το «Under the Skin».
Πρεμιέρα στις Κάννες θα κάνει πρεμιέρα επίσης, η μικρού μήκους «Strange Way of Life» του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τους Πέδρο Πασκάλ και Ίθαν Χοκ.
Ακόμη, το «Firebrand» του Καρίμ Αϊνούζ με την Αλίσια Βικάντερ να ενσαρκώνει την Κάθριν Παρ, γνωστή και ως Αικατερίνη Παρ, έκτη και τελευταία σύζυγο του Ερρίκου Η΄ της Αγγλίας, τον οποίον υποδύεται ο Τζουντ Λο και ο Στιβ ΜακΚουίν, σκηνοθέτης του Οσκαρικού «Δώδεκα χρόνια σκλάβος», που έρχεται με το «Occupied City», ένα ντοκιμαντέρ διάρκειας τεσσάρων ωρών για τα βίαια περιστατικά στο Άμστερνταμ κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής, που συνυπογράφει με τη σύζυγό του, την Ολλανδή συγγραφέα Bianca Stigter.
Ο Μακ Κουίν επίσης ξεκίνησε την καριέρα του στις Κάννες -το ντεμπούτο του το 2008, με το «Hunger», κέρδισε τη Χρυσή Κάμερα. «Δεν είναι ποτέ τόσο καλό όσο την πρώτη φορά», δήλωσε ο σκηνοθέτης που χαρακτηρίζει τις Κάννες «το πιο σημαντικό κινηματογραφικό φεστιβάλ», που όπως λέει «βρίσκεται στην πρώτη γραμμή».
Στη φετινή διοργάνωση και ο Μάρκο Μπελόκιο με το «Rapito» (αγγλικός τίτλος Kidnapped), μία ιστορία που βασίζεται σε αληθινή ιστορία.
Εν ολίγοις, το Φεστιβάλ επιστρέφει δυναμικά με μία blockbuster edition και ταινία έναρξης το ιστορικό δράμα «Jeanne du Barry» της Μαϊγουέν για την αγαπημένη ερωμένη του Λουδοβίκου XV, τον οποίο ενσαρκώνει ο Τζόνι Ντεπ, ενώ κλείνει με το animation της Pixar «Elemental».
Όπως είπε και η βετεράνος παραγωγός Christine Vachon, επί μακρόν συνεργάτης του Αμερικανού σκηνοθέτη Τοντ Χέινς, σχολιάζοντας την κοσμοσυρροή που αναμένεται να σημειωθεί, «ας πούμε ότι έχει γίνει πολύ δύσκολο να ξανακάνουμε κρατήσεις στα εστιατόρια».
Απαγόρευση διαδηλώσεων τις ημέρες του Φεστιβάλ
Από την άλλη, όπως έγινε γνωστό το περασμένο Σάββατο, ο δήμος των Καννών απαγόρευσε τις διαδηλώσεις κατά μήκος της Κρουαζέτ και στις γύρω περιοχές κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του Φεστιβάλ.
Το σωματείο εργαζομένων CGT, το οποίο εκπροσωπείται από τον Denis Gravouil στο διοικητικό συμβούλιο του Φεστιβάλ, ετοιμάζει ακόμη μια μεγάλη διαδήλωση στις 21 Μαΐου, που θα πραγματοποιηθεί κατά μήκος της Boulevard Carnot, μακριά από την Κρουαζέτ και την έδρα του φεστιβάλ. Θα πραγματοποιηθεί επίσης συγκέντρωση εργαζομένων στον κλάδο της φιλοξενίας, συμπεριλαμβανομένου προσωπικού από ξενοδοχεία, καφέ και εστιατόρια, μπροστά από το ξενοδοχείο Carlton (στο οποίο μεταξύ άλλων, θα καταλύσει και ο Μάρτιν Σκορσέζε) στις 19 Μαΐου, από τις 13:00 έως τις 15:00. Η συγκέντρωση, στην οποία πιθανότατα οι διαδηλωτές θα χτυπούν κατσαρόλες εκφράζοντας την οργή τους για τη αντιδημοφιλή μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού που προωθεί ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, τεχνικά επιτρέπεται επειδή το μπροστινό μέρος του Carlton είναι ιδιωτικός χώρος.
Ο δήμος της πόλης και οι περιφερειακές αρχές προχώρησαν στην απαγόρευση στην ευρύτερη περιοχή προκειμένου να αποτρέψουν τις αναταραχές. Η τελευταία φορά που η Γαλλία συγκλονίστηκε από διαδηλώσεις τέτοιας κλίμακας ήταν το 2004, όταν χιλιάδες άνθρωποι βρέθηκαν στους δρόμους των Καννών, οργισμένοι από τις αλλαγές στις προϋποθέσεις για τα επιδόματα ανεργίας που προώθησε η κυβέρνηση του τότε προέδρου Ζακ Σιράκ.
Αντιδρώντας στην απαγόρευση, ο Gravouil δήλωσε στο Variety ότι «αντικατοπτρίζει τον τρόπο που λειτουργεί αυτή η κυβέρνηση, είτε στις Κάννες είτε αλλού. «Αυτή η κυβέρνηση δεν εμπόδισε τους νεοναζί που διαμαρτυρήθηκαν στην καρδιά του Παρισιού στις 6 Μαΐου, αλλά υπήρξαν πάρα πολλά διατάγματα για την απαγόρευση των “κατσαρολάδων”».
Οι Κάννες περιορίζουν τις διαδηλώσεις κατά μήκος της Κρουαζέτ από τις τρομοκρατικές επιθέσεις του 2016, αλλά η Celine Petit, υψηλόβαθμο στέλεχος της CGT με έδρα τη Νίκαια, είπε ότι «διαπραγματευόταν με τις τοπικές και περιφερειακές αρχές επί σχεδόν δύο εβδομάδες με στόχο να καταλήξει σε συμβιβασμό για ένα κομμάτι που είναι αρκετά κοντά στο Croisette, όπως είχε γίνει το 2013, για να δώσει κάποια ορατότητα στις ενέργειές τους».
Τόσο η Petit όσο και ο Gravouil, δήλωσαν ότι δεν έχει αποκλειστεί το ενδεχόμενο μίας διακοπής ρεύματος στο Palais des Festivals, πιθανότατα μέσα στο θέατρο Lumiere.
«Θέλουμε λίγο χώρο για να μιλήσουμε και να ακουστούμε, θέλουμε να διοργανώσουμε μια συνέντευξη Τύπου και να ανεβούμε τις σκάλες του Palais και το Φεστιβάλ θα πρέπει να το καταλάβει αν θέλει να αποφύγει πράγματα όπως μία διακοπή ρεύματος», πρόσθεσε ο Gravouil, ο οποίος αναφέρθηκε στη βιβλική ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ για να περιγράψει την κατάσταση. «Τα πράγματα θα πάνε πολύ πιο ομαλά αν το φεστιβάλ συνεργαστεί μαζί μας», κατέληξε.
Με πληροφορίες από Associated Press, euronews.com, Variety