Η ναυτιλιακή βιομηχανία εξέπεμψε ποσότητα-ρεκόρ 936 εκατομμυρίων μετρικών τόνων διοξειδίου του άνθρακα το 2021, σύμφωνα με στοιχεία του Bloomberg. «Αυτό είναι λιγότερο από το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2, ωστόσο περισσότερο από αυτό που παράγει η Γερμανία - η μεγαλύτερη βιομηχανική οικονομία της Ευρώπης - μέσα σε ένα χρόνο», σχολιάζει χαρακτηριστικά το πρακτορείο.
Οι ναυπηγοί, επισημαίνει, προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα κατασκευάζοντας μεγαλύτερα και πιο αποτελεσματικά σκάφη, αλλά το αποτύπωμα άνθρακα του κλάδου συνέχισε να αυξάνεται καθώς το παγκόσμιο εμπόριο έχει αυξηθεί.
Ενώ ορισμένες εταιρείες εξετάζουν από τώρα ευφάνταστες λύσεις, όπως η εγκατάσταση γιγάντιων χαρταετών(!) για να αξιοποιήσουν τον άνεμο ώστε να κινούν ευκολότερα τα φορτηγά πλοία τους, μια άλλη πιθανή λύση στον ορίζοντα είναι ένα καθαρότερο καύσιμο που ονομάζεται μεθανόλη, το οποίο μπορεί να παραχθεί από φυσικό αέριο, ή βιομάζα, ή ακόμα και συνδυάζοντας διοξείδιο του άνθρακα με υδρογόνο. Η δανέζικη startup “Blue World Technologies” μόλις συγκέντρωσε 37 εκατομμύρια ευρώ (36,9 εκατομμύρια δολάρια) από επενδυτές, συμπεριλαμβανομένης της Breakthrough Energy Ventures, η οποία υποστηρίζεται από τον Bill Gates, για να συνεχίσει την έρευνα με στόχο να αυξήσει την παραγωγή ενός νέου συστήματος που θα μπορούσε να τροφοδοτήσει μεγάλα πλοία με χρήση μεθανόλης.
Γιατί μεθανόλη
Σύμφωνα με το Bloomberg, «είναι δυνατό να καίγεται απλώς μεθανόλη σε έναν κινητήρα όπως τα καύσιμα με βάση το πετρέλαιο - και ορισμένα αυτοκίνητα κάνουν ακριβώς αυτό. Αλλά είναι πιο αποτελεσματικό να εξάγουμε τα μόρια υδρογόνου από τη μεθανόλη και να τα περνάμε μέσα από μια κυψέλη καυσίμου. Η Blue World εκτιμά ότι η χρήση κυψέλης καυσίμου μπορεί να εξοικονομήσει έως και 30% του καυσίμου σε σύγκριση με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης».
«Η μεθανόλη που πρόκειται να χρησιμοποιηθεί σε αυτά τα πλοία στο μέλλον θα είναι, τουλάχιστον αρχικά, πιο ακριβή, έτσι θα συνοδεύεται από ένα πράσινο ασφάλιστρο», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Blue World, Άντερς Κορσγκάαρντ. «Η θέση μας στον κόσμο είναι να μειώσουμε αυτό το πράσινο κόστος».
Η χρήση της μεθανόλης με αυτόν τον τρόπο κανονικά σημαίνει τη διέλευση της μέσω μιας συσκευής που είναι γνωστή ως ”αναμορφωτής” για την εξαγωγή του υδρογόνου, το οποίο στη συνέχεια καταναλώνεται μέσω της κυψέλης καυσίμου.
Η Blue World έχει αναπτύξει μια κυψέλη καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας που είναι σε θέση να λαμβάνει ένα μείγμα αερίων απευθείας από τον αναμορφωτή - συμπεριλαμβανομένων μικρών ποσοτήτων μονοξειδίου του άνθρακα. Το μοντέλο που έχει δημιουργήσει η Blue World παράγει μόνο νερό και διοξείδιο του άνθρακα, τα οποία στη συνέχεια μπορούν να συμπιεστούν, να αποθηκευτούν και αργότερα να συνδυαστούν ξανά με υδρογόνο για να παραχθεί περισσότερη μεθανόλη.
Συνολικά, η διαδικασία θα μπορούσε να αποδειχθεί ένας φθηνότερος και καθαρότερος τρόπος για την ανάπτυξη της μεθανόλης.
Ο κολοσσός της Δανίας περιμένει...
Η τεχνολογία βρίσκεται ακόμα σε αρκετά πρώιμο στάδιο, όμως με τη νέα επένδυση η Blue World υπολογίζει ότι θα είναι σύντομα έτοιμη να δεχτεί μεγάλες παραγγελίες. Το πρώτο στάδιο του σειριακού εργοστασίου της στο Άαλμποργκ της Δανίας θα μπορούσε να δημιουργήσει αρκετές κυψέλες καυσίμου σε ένα χρόνο για να τροφοδοτήσουν πέντε μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (κοντέινερ). Το επόμενο βήμα θα ήταν να κλιμακωθεί έως και 10 φορές αυτό το επίπεδο μέχρι το 2024.
Αυτή η κλίμακα και η ίδια η τεχνολογία θα μπορούσαν να κάνουν την Blue World μια ενδιαφέρουσα ευκαιρία για την A.P. Moller - Maersk A/S. Ο ναυτιλιακός κολοσσός της Δανίας έχει ήδη δεσμεύσει έως και 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια για δώδεκα πλοία που μπορούν να κινούνται με μεθανόλη, τα οποία πρόκειται να παραδοθούν από το 2024.
«Ο λόγος που επιλέξαμε τη μεθανόλη είναι ότι δεν θα είναι πολύ διαφορετική από αυτό που κάνουμε σήμερα», δήλωσε ο επικεφαλής προμήθειας πράσινων καυσίμων της Maersk. «Χρειαζόμασταν να έχουμε αντίκτυπο ήδη αυτή τη δεκαετία και η πράσινη μεθανόλη, θεωρούμε ότι είναι μια λύση».
″Πράσινη αμμωνία” και ένας μεγάλος στόχος για το 2050
Ενώ τα πρώτα πλοία θα έχουν κινητήρες που καίνε μεθανόλη, η εταιρεία εξετάζει τις κυψέλες καυσίμου για πιθανές μελλοντικές παραγγελίες. Η Maersk ενδιαφέρεται για την τεχνολογία γιατί έτσι θα χρησιμοποιεί τα καύσιμα πιο αποτελεσματικά. Καθώς οι πράσινες πηγές μεθανόλης είναι πολύ πιο ακριβές από τα ορυκτά καύσιμα, οποιαδήποτε βελτίωση θα είναι πολύτιμη, καθώς η βιομηχανία επεκτείνεται. Η εταιρεία εξετάζει επίσης τις δυνατότητες της ”πράσινης αμμωνίας”, μεταξύ των διαφόρων νέων τεχνολογιών που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν ρόλο στην απεξάρτησή της από τον άνθρακα.
Η πρώτη παρτίδα πλοίων που καίνε μεθανόλη θα βοηθήσει τη Maersk να μειώσει τις εκπομπές έως και 1,5 εκατομμύριο τόνους ετησίως, που ισοδυναμεί με περίπου το 4% των συνολικών εκπομπών άνθρακα πέρυσι. Ωστόσο, η εταιρεία έχει δεσμευτεί ότι όλα τα μελλοντικά πλοία νέας κατασκευής υπό την κυριότητα της θα είναι εξοπλισμένα για χρήση καυσίμων ουδέτερων εκπομπών άνθρακα, καθώς στοχεύει να φτάσει τις καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Για να φτάσει εκεί και να παραμείνει στην επιχείρηση, θα χρειαστεί πολύ περισσότερα πλοία που θα παράγουν χαμηλές εκπομπές άνθρακα.