Τα δεξαμενόπλοια που παρακάμπτουν τις δυτικές κυρώσεις αποτελούν ολοένα και αυξανόμενο κίνδυνο για την περιοχή της Μεσογείου και η Ελλάδα λαμβάνει περισσότερα μέτρα για να προστατεύσει τις ακτές της, δήλωσε την Τρίτη ο υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης.
Έως και 850 πετρελαιοφόρα εκτιμάται ότι αποτελούν τον λεγόμενο σκοτεινό στόλο που μεταφέρει πετρέλαιο από χώρες όπως το Ιράν και η Βενεζουέλα, καθώς και από τη Ρωσία, η οποία έχει πολλαπλούς περιορισμούς στις εξαγωγές πετρελαίου της.
Τα πλοία που μεταφέρουν αυτά τα φορτία πετρελαίου αποτελούν τεράστια περιβαλλοντική πρόκληση, λένε πηγές της βιομηχανίας και αναλυτές, καθώς είναι δύσκολο να εντοπιστούν λόγω της αδιαφανούς ιδιοκτησίας τους και της χρήσης μη δυτικών ασφαλιστικών και άλλων ναυτιλιακών υπηρεσιών, και έχουν ελάχιστα κίνητρα να ακολουθήσουν καθαρότερα πρότυπα ναυτιλίας.
«Μπορώ να δω κάποιες απειλές σχετικά με το περιβάλλον, ιδίως σε περιοχές όπως η Μεσόγειος Θάλασσα και πολύ κοντά στην ηπειρωτική χώρα και τα νησιά μας», δήλωσε ο Έλληνας Χρήστος Στυλιανίδης στο περιθώριο της ναυτιλιακής εβδομάδας Ποσειδώνια στην Αθήνα.
Αυτό δημιουργεί «ένα μεγάλο πρόβλημα για τη δικαιοσύνη» του διεθνούς εμπορίου πετρελαίου, είπε.
Τα δεξαμενόπλοια του σκοτεινού στόλου έχουν εμπλακεί σε τουλάχιστον 50 περιστατικά μέχρι σήμερα, συμπεριλαμβανομένων πυρκαγιών, βλαβών στις μηχανές, συγκρούσεων, απώλειας πηδαλίου και διαρροών πετρελαίου, ανέφερε η γερμανική ασφαλιστική εταιρεία Allianz Commercial σε έκθεσή της τον περασμένο μήνα.
«Για εμάς, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είμαστε εναντίον αυτού του είδους του εμπορίου», δήλωσε ο Στυλιανίδης.
«Δεν μπορούμε να δεχτούμε αυτή την κατάσταση τόσο κοντά στις ακτές μας».
Τον περασμένο μήνα το ελληνικό ναυτικό επέκτεινε μια συμβουλευτική οδηγία που απαγόρευε ουσιαστικά την κυκλοφορία πλοίων στα ανοικτά των ακτών της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου, η οποία, σύμφωνα με δύο πηγές, είχε ως στόχο να αποτρέψει τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο στα ανοικτά της Ελλάδας.
«(Μια) μεταφορά από πλοίο σε πλοίο δεν απαγορεύεται. Μερικές φορές είναι απαραίτητη, είναι μέρος του εμπορίου», δήλωσε ο κ. Στυλιανίδης.
«Αλλά δεδομένης αυτής της εξέλιξης του σκοτεινού στόλου, οι ανησυχίες μας παραμένουν για ένα πιθανό ατύχημα με μεγάλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις».
Πηγή: Τhe Arab Weekly