Cinemagraph: συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία δύο κόσμων!

Κάθε cinemagraph είναι μια στατική φωτογραφία, που όμως κάποιο στοιχείο της είναι “παγιδευμένο” και ζωντανό
|
Open Image Modal
.

Κάποιοι από εσάς μπορεί να τα δείτε για πρώτη φορά στα πλαίσια αυτού του άρθρου. Κάποιοι μπορεί να τα έχετε ήδη αντικρίσει, χωρίς ωστόσο να τα (ανα)γνωρίζετε. Κάποιοι (πιθανότατα οι λιγότεροι) μπορεί να έχετε ανακαλύψει ήδη τη μαγεία τους. Σε κάθε περίπτωση, τα cinemagraphs, παρότι δεν έχουν συμπληρώσει καν μια δεκαετία ύπαρξης αναπτύσσουν τη δική τους δυναμική, καταδεικνύοντας πως μπήκαν στη ζωή μας με σκοπό να μείνουν σε αυτή!

Τι είναι λοιπόν τα cinemagraphs; Ας ξεκινήσουμε καλύτερα με το τι ΔΕΝ είναι: δεν είναι φωτογραφίες, δεν είναι video - δεν είναι καν GIF παρότι συχνά συγχέονται (εσφαλμένα) με αυτά! Ένας άτυπος ορισμός τους θα μπορούσε να είναι ο εξής: «κάθε cinemagraph είναι μια στατική φωτογραφία, που όμως κάποιο στοιχείο της είναι “παγιδευμένο” και ζωντανό».

Ας δούμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα!  

Open Image Modal
.
Open Image Modal
.
Open Image Modal
.
Open Image Modal
.

Όλα τα παραπάνω cinemagraphs είναι αποτέλεσμα της δημιουργικής ένωσης βίντεο και εικόνας, τα οποία είναι τραβηγμένα από την ίδια ακριβώς θέση με τη χρήση τριπόδου. Έτσι, το νέο αυτό μέσο δανειζόμενο (τα καλύτερα) στοιχεία τόσο από την εικόνα όσο και από το βίντεο, καταφέρνει να αποδώσει μια νέα αισθητική αξία που δεν συναντάται σε κανένα από τα παραπάνω!

Εφαρμογές

Η χρήση του είναι διαδεδομένη κυρίως στους τομείς της διαφήμισης, της μόδας και της μουσικής. Η ιδιαιτερότητα στην εμφάνισή του, σε συνδυασμό με τη φρεσκάδα που αποπνέει ως προϊόν με διάρκεια ζωής που δεν αγγίζει καν ακόμα το σύνολο των δαχτύλων του χεριού μας, το καθιστά δημοφιλέστατο ως επιλογή, ειδικά στην online διαφήμιση. Είναι λ.χ. παραδεδεγμένη πλέον η διαπίστωση πως αφιερώνουμε πολλές ώρες της ζωής μας καθημερινά στo smartphone μας. Σε έρευνα1 των Huawei - IPSOS σε 12 ευρωπαϊκές χώρες, τον Ιανουάριο του 2018, το 44% των Ελλήνων χρηστών παραδέχτηκε πως έχει το smartphone μαζί του για περισσότερες από 13 ώρες ημερησίως, ενώ το 27% εξ’ αυτών, το χρησιμοποιεί ενεργά για 3-4 ώρες. Ωστόσο πόσοι από εμάς είμαστε έτοιμοι να κάνουμε κλικ σε οποιαδήποτε από τις διαφημίσεις που μας βομβαρδίζουν ανεξαρτήτως προορισμούς πλοήγησης, εκλιπαρώντας μας για ένα κλικ; Το cinemagraph με βάση τις έρευνες φαίνεται ότι τα καταφέρνει μια χαρά σε αυτό τον τομέα!

Open Image Modal
.

 

Ποιο είναι το ιδανικό φορμά του;

Το πιο σημαντικό χαρακτηριστικό ενός cinemagraph είναι η αρμονική επανάληψη του κινούμενου στιγμιοτύπου του. Εάν το κινούμενο στιγμιότυπο επαναλαμβάνεται αλλά όχι αρμονικά (όπως συμβαίνει κατά κόρον με όλα τα GIF που συναντά κανείς στο διαδίκτυο) τότε το cinemagraph θεωρείται αποτυχημένο. Τα cinemagraphs στις μέρες μας έχουν την μορφή απλού βίντεο (συνήθως mp4) το οποίο όταν δημοσιεύεται στα social media αναπαράγεται αυτόματα και αέναα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως το cinemagraph δεν μπορεί να έχει τη μορφή ενός GIF. Σε ορισμένες περιπτώσεις (όπως η αποστολή του μέσω email) η αποθήκευσή του ως κινούμενη εικόνα GIF, είναι μονόδρομος ώστε να επιτευχθεί το μικρότερο δυνατό μέγεθος αρχείου. Ωστόσο ο βασικός λόγος που προτιμάται η δημοσίευση cinemagraph ως βίντεο και όχι ως GIF είναι οι ευδιάκριτες ποιοτικές διαφορές.

Αυτό μπορεί να γίνει πιο κατανοητό με το παρακάτω παράδειγμα: 

 

Open Image Modal
.

 

Μπορώ να φτιάξω κι εγώ ένα cinemagraph;

Ναι, είναι ευκολότερο απ’ ότι νομίζετε, τουλάχιστον σε μια βασική – απλή μορφή του. Υπάρχουν φωτογραφικές μηχανές που μπορούν να σας βοηθήσουν (π.χ. τα μοντέλα της Fuji XP 120, XP 130 και XP140) καθώς και προγράμματα επεξεργασίας όπως τα: Adobe Photoshop, Adobe After Effects, Flixel Cinemagraph Pro, Cliplet, Plotagraph αλλά και apps όπως τα Cinemagr.am, Echograph, Kinotopic, iCinegraph, Fotodanz, Pictoreo, LoopWall και αρκετά ακόμα!

Γιατί είναι ξεχωριστά;

Tα πρώτα cinemagraphs δημιουργήθηκαν από τη φωτογράφο Jamie Beck και τον ψηφιακό καλλιτέχνη Kevin Burg μόλις το 2011. Η ανάπτυξη του μέσου, παρά τον οξύτατο ανταγωνισμό, υπήρξε ταχύτατη, κυρίως γιατί καταφέρνει να συνδυάσει τα πλεονεκτήματα της στατικής φωτογραφίας και του βίντεο χωρίς ταυτόχρονα να απαιτεί από το χρήστη να αφιερώσει πολύ χρόνο για να το παρακολουθήσει. Είναι ξεκάθαρο και ταυτόχρονα μαγευτικό να βλέπεις μια ζωντανή στιγμή παγωμένη στο χρόνο. Είναι ένα παράδοξο - και τα περίεργα έως και ανεξήγητα πάντα θα έχουν την δύναμη να δελεάζουν το μυαλό του ανθρώπου.

Στην Αμερική αρχικά και εν συνεχεία στην Ευρώπη, ήδη έχουν κερδίσει το στοίχημα της αναγνωρισιμότητας και χρησιμοποιούνται ευρέως. Στην Ελλάδα; Όχι ακόμα! Θεωρώ πως οι δυνατότητες που προσφέρουν είναι πολλαπλές σε καλλιτέχνες και επαγγελματίες του χώρου λ.χ. του digital imaging και δεν έχουν μελετηθεί όπως θα έπρεπε – φρονώ πως αυτό είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει, κυρίως γιατί το cinemagraph μπορεί να προσφέρει σοβαρά συγκριτικά πλεονεκτήματα έναντι του ανταγωνισμού.

ΥΓ: Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το ψηφιακό μέσο του cinemagraph και πώς να το δημιουργήσετε, αναζητήσετε το νέο μου βιβλίο που τιτλοφορείται CINEMAGRAPH και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις NEXUS PUBLICATIONS AE.