Για ορισμένα παιδιά, το να φτάσουν στο σχολείο στην ώρα τους θεωρείται αληθινό κατόρθωμα. Είτε επειδή γενικότερα δεν είναι πρωινοί τύποι, είτε επειδή απλώς κοιμούνται αργά το βράδυ. Και εμάς ποια είναι η θέση μας ως γονείς; Σίγουρα δεν μας αρέσει να προσβάλλουν το μικρό μας, ούτε να του κάνουν παρατηρήσεις.
Υπάρχουν άραγε τρόποι να βοηθήσουμε το παιδί να φτάσει στο σχολείο στην ώρα του; Η Κάρα Γκούντγουιν, ψυχολόγος και μητέρα 4 παιδιών μοιράζεται μαζί μας 8 μικρά μυστικά, για να μην αργούμε λεπτό.
1. Θέτουμε σαφείς προτεραιότητες
Η χρήση απλών λέξεων όπως «πρώτα» και «μετά» είναι ένας ξεκάθαρος τρόπος προκειμένου να διαμορφώσουμε μια προκαθορισμένη σειρά δράσεων, που όλες μαζί, θα αποτελούν την πρωινή ρουτίνα του μαθητή.
Για παράδειγμα, κανόνες όπως «πρώτα πλένουμε τα δόντια μας, ντυνόμαστε, βάζουμε το κολατσιό στην τσάντα και έπειτα παίζουμε», απομακρύνουν το ενδεχόμενο το παιδί να αργήσει να ετοιμαστεί, επειδή έχει ξεχαστεί με κάποιο από τα παιχνίδια του.
Για τα μεγαλύτερα παιδιά, μπορούμε απλώς να τους ζητήσουμε να αφήσουν στην άκρη το κινητό μέχρι να είναι εντελώς έτοιμα για το μάθημα.
2. Τα παραδοσιακά ξυπνητήρια ή χρονόμετρα κι ας είναι μικρό το παιδί
Τα παιδιά δεν διαθέτουν ισχυρή αντίληψη του χρόνου και ως εκ τούτου, δεν έχουν αναπτύξει ακόμη δεξιότητες διαχείρισης των ωρών εκτός του σχολικού πλαισίου. Επομένως, τους είναι πολύ δύσκολο να ρυθμίσουν με ακρίβεια την πρωινή τους ρουτίνα και να γνωρίζουν πότε πρέπει να φύγουν για να πάνε στο σχολείο στην ώρα τους.
Τα ξυπνητήρια και τα χρονόμετρα ωστόσο, βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα την έννοια της ώρας και να είναι τακτικά και συνεπή ως προς την ημερήσια προετοιμασία.
Οπότε, τι κάνουμε;
Μπορούμε λόγου χάρη να βάλουμε πέντε διαδοχικές ειδοποιήσεις των πέντε λεπτών:
Η πρώτη για το πλύσιμο των δοντιών και του προσώπου
Η δεύτερη για το ντύσιμο και τα παπούτσια
Η τρίτη για την προετοιμασία των τελευταίων λεπτομερειών της τσάντας (κολατσιό και νερό)
Η τέταρτη για να φάει το παιδί το πρωινό του (αυτή μπορεί να είναι και δεκάλεπτη)
Και η πέμπτη για να παίξει λίγο πριν φύγουμε
3. To παιχνίδι της ανταμοιβής
Σε αντίθεση με όσα ακούμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν υπάρχουν στοιχεία ότι η χρήση ανταμοιβών για πράγματα όπως η προετοιμασία για το σχολείο μειώνουν το εγγενές κίνητρο ή έχουν αρνητικό αντίκτυπο στα παιδιά. Για τους μικρότερους μαθητές, όταν είναι έτοιμοι στην ώρα τους, μπορούμε να τους κολλάμε ένα αυτοκολλητάκι σε κάποιο άλμπουμ όπου συλλέγουν τα «λάφυρά» τους.
Στα μεγαλύτερα παιδιά, αν όλη την εβδομάδα είναι συνεπή, η ανταμοιβή τους μπορεί να είναι ένα επιπλέον μισάωρο στην έξοδο του Σαββατοκύριακου.
4. Ετοιμάζουμε ένα πρωινό που στη χειρότερη των περιπτώσεων, θα μπορεί να καταναλωθεί στον δρόμο
Ένα τοστ, μια τορτίγια ή λίγα κράκερ με τυρί είναι πιο ασφαλείς επιλογές για το αυτοκίνητο σε σχέση με τα δημητριακά με γάλα, τα σμούθι ή τη φρουτόκρεμα αν δεν διαθέτουμε φαγητοδοχείο ή παγούρι που να κλείνει αεροστεγώς.
5. Φροντίζουμε η ρουτίνα να είναι ακριβώς η ίδια κάθε μέρα
Εάν το παιδί ακολουθεί μια πολύ συγκεκριμένη ρουτίνα προετοιμασίας για το σχολείο για αρκετές εβδομάδες, τελικά αυτή του βγαίνει στο τέλος αυτόματα. Έτσι δεν χρειάζεται να υπενθυμίζουμε το παραμικρό ή να τσεκάρουμε το παιδί σε κάθε βήμα της διαδικασίας.
6. Μοιράζουμε τις ευθύνες
Αποφασίζουμε για ποια πράγματα είμαστε υπεύθυνοι εμείς και για ποια είναι υπεύθυνο το παιδί. Έτσι, ο καθένας θα κάνει τη δουλειά του και ο καταμερισμός των ευθυνών θα μας εξοικονομήσει χρόνο.
Για παράδειγμα, μπορεί εμείς να είμαστε υπεύθυνοι για το γέμισμα του μπουκαλιού με το νερό, αλλά τα παιδιά να είναι υπεύθυνα να το βάλουν στο σακίδιό τους. Αν ξεχάσουν να το βάλουν στο σακίδιο, τότε θα αντιμετωπίσουν τη φυσική συνέπεια του να μην έχουν μπουκάλι με νερό στο σχολείο.
Έτσι, ακόμα κι αν κάτι πάει στραβά, το παιδί θα παίρνει το μήνυμα ότι οι δικές του πράξεις, έχουν συνέπειες επάνω στον ίδιο του τον εαυτό. Διπλό το όφελος.
7. Δίνουμε οδηγίες με τρόπο ξεκάθαρο και αποτελεσματικό
Όταν δίνουμε οδηγίες στο παιδί το πρωί, γινόμαστε πολύ συγκεκριμένοι και δίνουμε μια οδηγία κάθε φορά. Οπότε προτιμάμε το «Βάλε το πιάτο σου στο νεροχύτη» αντί για το «Βάλε το πιάτο στο νεροχύτη και φόρεσε και τα παπούτσια σου».
Επίσης, θα πρέπει να βεβαιωθούμε ότι δεν εκφέρουμε την εντολή μας σαν ερώτηση ή απλώς σαν μια πρόταση για να περάσει η ώρα. Ως εκ τούτου, επιλέγουμε το «Παρακαλώ βάλε τα παπούτσια σου» αντί για το «Θέλεις να φορέσεις τα παπούτσια σου;» ή το «Ας βάλουμε τα παπούτσια μας». Διότι με όλα αυτά χάνεται το στοιχείο του χρόνου που εν προκειμένω είναι το πρώτο που μας απασχολεί.
8. Ανακαλύπτουμε ένα podcast ή ένα ηχητικό βιβλίο που να αγαπά το παιδί
Ένα podcast ή ένα ηχητικό βιβλίο που να λατρεύουν τα παιδιά, θα τα ενθαρρύνει να μπουν στο αυτοκίνητο χωρίς πολλά-πολλά. Εάν το παιδί παίρνει το σχολικό λεωφορείο, θα μπορούσε να ακούσει το podcast είτε στη στάση, είτε καθισμένο στη θέση του. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα εργαλείο αόρατο και ελαφρύ που μας λύνει τα χέρια τόσο στην καθημερινότητα όσο και στις οικογενειακές εξορμήσεις. Ας εκμεταλλευτούμε την τεχνολογία προς όφελός μας. Άλλωστε δεν μας δίνεται συχνά τέτοια ευκαιρία.
(Mε πληροφορίες από yahoolife).