Συμβαίνει συχνά να διαβάζουμε μια είδηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να τρέχουμε να προσθέσουμε το σχόλιο μας.
«Μήπως να γράψω και γω κάτι» αναρωτιόμαστε. Και γιατί όχι αν σκεφτούμε κάτι έξυπνο ή αρκετά αστείο, τότε ναι.
Oπως λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Red Banyan, Έβαν Νίρμαν, «καλό είναι πριν πατήσουμε το “send” σε κάποιο θέμα να πάρουμε μια βαθιά ανάσα και να σκεφτούμε αν τα σχόλιά μας θα έχουν κάποιο πιθανό αντίκτυπο ή όχι».
Βεβαίως δεν θέλουμε σε καμία περίπτωση να υπάρξει ένα είδος προσωπικής λογοκρισίας απλά να γίνουμε λίγο πιο προσεκτικοί στη σχόλια που ανεβάζουμε.
Αυτό που μας προτείνει ο Έβαν Νίρμαν είναι πριν πατήσουμε το «send» να αναρωτηθούμε: «”Τα σχόλια που θα αναρτήσω αντικατοπτρίζουν την προσωπικότητα μουq”. Αν δεν συμβαίνει αυτό, τότε ας μην τα δημοσιεύσουμε».
Αυτή είναι μία κλασσική συμβουλή. Αλλά σκεφτήκαμε να εμβαθύνουμε λίγο στην ψυχολογία πίσω από το γιατί νιώθουμε υποχρεωμένοι να συμμετέχουμε σχεδόν στα πάντα που συμβαίνουν γύρω μας αυτές τις μέρες.
Και δεδομένου ότι η «αυτολογοκρισία» δεν είναι ο στόχος, θα διερευνήσουμε επίσης πώς να γνωρίζουμε εάν το σχόλιό μας αξίζει πραγματικά να δημοσιευτεί, με τη βοήθεια ειδικών στις δημόσιες σχέσεις και στην διαχείρiση κρίσεων για κακόβουλα σχόλια.
Γιατί βιαζόμαστε να σχολιάσουμε έκτακτες ειδήσεις ή κουτσομπολιά μεγάλων διασημοτήτων;
Δημοσιεύουμε τα σχόλια μας γιατί είμαστε κοινωνικά πλάσματα που θέλουν να επικοινωνήσουν με άλλους ανθρώπους χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
«Θέλουμε να νιώθουμε ότι ανήκουμε σε κάποια ομάδα, να ακουστεί η φωνή μας, να νιώσουμε σημαντικοί. Είμαστε συναισθηματικά πλάσματα με παρορμητική συμπεριφορά, που όταν μια ιστορία αγγίξει τον ψυχισμό μας θέλουμε να ακουστούμε. Άλλωστε η αποστολή σχολίων με όπλο την τεχνολογία, μας κάνει να αισθανόμαστε ασφαλείς», λέει ο Μάικλ Τόμπι της Reputation Quality.
Οι περισσότεροι από εμάς πιστεύουμε πως είμαστε αυθεντίες που κάνουμε την δική μας έρευνα
Το ότι έχουμε λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν σημαίνει ότι πρέπει να παίρνουμε θέση επί παντός επιστητού ή σε κάθε έκτακτη είδηση λέει η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας δημοσίων σχέσεων Persuasion Communications, Τζέιν Όστιν.
«Υπάρχει σχεδόν μια επίδραση στο διαδίκτυο με τα σχόλια που μεταδίδεται σαν ιός. Οι άνθρωποι καταδικάζουν τρίτους και σχολιάζουν με την ελπίδα να αποκτήσουν περισσότερους followers ή ακόμα καλύτερα το κείμενο τους να γίνει viral».
«Η ”γνώση” έρχεται σε δεύτερη μοίρα», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας δημοσίων σχέσεων Ruby Media Group, Κρις Ρούμπι.
«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν δημιουργήσει μια οριζόντια ιεραρχία όπου η γνώμη όλων αντιμετωπίζεται το ίδιο. Και αυτό είναι πρόβλημα γιατί δεν υπάρχουν οι αρχές - κανόνες για το ποιες απόψεις πρέπει να ακούσουμε και ποιες πρέπει να αφήσουμε στην άκρη στην διάρκεια μιας κρίσης».
Για παράδειγμα, λέει ο Κρις Ρούμπι, εάν οδεύουμε σε έναν παγκόσμιο πόλεμο, θα ήταν χρήσιμο να ακούμε στρατιωτικούς, αξιωματούχους εξωτερικών υποθέσεων, κυβερνητικούς αξιωματούχους ή και πρώην κυβερνητικούς αξιωματούχους για να ενημερωθούμε σωστά για ένα θέμα.
«Το πρόβλημα δημιουργείται γιατί ότι όλοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πιστεύουν ότι η γνώμη τους είναι ισοδύναμη με εκείνη ενός εμπειρογνώμονα σε στρατιωτικά θέματα, ακόμα κι αν δεν έχουν υπηρετήσει ποτέ στον στρατό. Αυτό διαιωνίζει περαιτέρω το πρόβλημα που οδηγεί άσχετους να παρέχουν συμβουλές σε επίπεδο τεχνογνωσίας».
Έχουμε λίγους «followers» και υποτιμούμε τις πιθανές συνέπειες των tweet ή των Instagram Stories
Το ότι δεν έχουμε μεγάλο αριθμό από followers δεν σημαίνει ότι τα σχόλια μας δεν έχουν συνέπειες. Σχόλια που κάναμε στο παρελθόν μπορεί αν ανασυρθούν και να μας δημιουργήσουν πρόβλημα ακόμα και στον επαγγελματικό μας χώρο.
Γιατί είναι λάθος να προσωποποιούμε μια ιστορία
Από την στιγμή που μια ιστορία δεν έχει να κάνει με μας, καλό θα ήταν να μην την προσωποποιήσουμε και έτσι θα αποφύγουμε τα περιττά σχόλια.
Αντί να βιαστούμε να δημοσιεύσουμε, βιαζόμαστε να διαβάσουμε και να καταλάβουμε
Όταν βγαίνει ένα «καυτό» θέμα στις ειδήσεις, αφιερώνουμε χρόνο για να συλλέξουμε όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες και να κάνουμε ερωτήσεις, λέει η αντιπρόεδρος της εταιρείας δημοσίων σχέσεων, Press Kitchen, Τζίνα Γουίγκμαν.
«Προσωπικά, μου αρέσει μια υγιής συζήτηση για επίκαιρα θέματα, αλλά δεν νομίζω ότι το διαδίκτυο είναι ένα περιβάλλον στο οποίο μπορούν να ευδοκιμήσουν τέτοιες συζητήσεις. Όταν έχω ερωτήσεις, αναζητώ είτε νέες πηγές είτε φίλους που είναι γνώστες του θέματος. Μετά αφιερώνω χρόνο για να σχηματίσω τις δικές μου απόψεις, μόλις έχω περισσότερες πληροφορίες»
Αντί να βιαζόμαστε να δημοσιεύσουμε, ας βιαζόμαστε να διαβάσουμε, λέει η Τζίνα Γουίγκμαν - και όχι μόνο από ειδησεογραφικά πρακτορεία ή τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που θα ενισχύσουν περαιτέρω τις απόψεις μας. Για να έχουμε μια ολοκληρωμένη άποψη πρέπει να αναζητήσουμε πληροφορίες και σε πηγές που θα μας βγάλουν από τον χώρο που νιώθουμε άνετα και που θα μας προβληματίσουν πραγματικά.
«Άλλωστε είναι πάντα προτιμότερο να πούμε ”δεν γνωρίζω” παρά να εκφράσουμε μια γνώμη απλά για να είμαστε από τους πρώτους που θα αναφερθούμε στο θέμα».
Στέλνουμε το σχόλιο σε ομαδική συνομιλία φίλων μας
Είναι προτιμότερο να αναρτήσουμε το σχόλιο μας σε ομαδική συνομιλία φίλων μας. Οι φίλοι μας θα αντιδράσουν πολύ πιο ευγενικά στα πράγματα που λέμε από ό,τι οι 330 εκατομμύρια χρήστες στο Twitter τους οποίους σκεφτόμαστε να προσεγγίσουμε.
Σκεφτόμαστε όπως θα έκανε μια ομάδα δημοσίων σχέσεων
Είναι καλύτερα να προσεγγίσουμε το θέμα από την πλευρά των δημοσίων σχέσεων. Θα μας βοηθήσει προσωπικά να αναρτήσουμε ένα σχόλιο ή θα μας δημιουργήσει οικονομικό πρόβλημα στο μέλλον έχοντας να αντιμετωπίσουμε εταιρείες που ειδικεύονται σε ζητήματα διαχείρισης κρίσεων για κακόβουλα σχόλια;
Ας αναρωτηθούμε: Έχει αξία το σχόλιό μου; Συμβάλλει στην συζήτηση;
Πότε είναι καλό να δημοσιεύσουμε κάτι; Η σύντομη απάντηση είναι όταν προσθέτει αξία σε μια συνομιλία. Η Τζίνα Γουίγκμαν παραδέχεται ότι μπορεί να είναι δύσκολο να εξετάσουμε με αντικειμενικότητα αν το σχόλιο μας προσθέτει αξία.
«Θα αισθανόμαστε πιο άνετα αν επιχειρηματολογήσουμε με στοιχεία και γεγονότα. Επίσης είναι πάντα πιο σοφό να ακούμε πρώτα και μετά να σχολιάζουμε».
Εν κατακλείδι: Σκεφτόμαστε πολύ πριν κάνουμε μια ανάρτηση.