«Έχουμε κάνει ό,τι μπορούμε για να φέρoυμε όσο το δυνατόν νωρίτερα τα καινούρια Canadair 515» δήλωσε την Τρίτη ο πρωθυπουργός από την αεροπορική βάση Ελευσίνας, αναφερόμενος στην παραγγελία για νέα πυροσβεστική αεροσκάφη, σημειώνοντας πως έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση και η Ελλάδα πρωταγωνίστησε για να υπάρξει μια μεγάλη παραγγελία από πλευράς της Ευρώπης ώστε να μπει μπροστά η γραμμή παραγωγής- δεδομένου ότι τα αεροπλάνα αυτά δεν παράγονταν και έπρεπε να υπάρξει μια μεγάλη παραγγελία για να μπορέσουν να «μπουν μπροστά». Ωστόσο, μέχρι τότε, πρόσθεσε - «σίγουρα για τα επόμενα τρία χρόνια» η χώρα μας θα πρέπει να αρκεστεί σε αυτά που έχει.
Περίπου μισό αιώνα μετά την προμήθεια των πρώτων Canadair (CL-215), η Ελλάδα προχωρά στην απόκτηση των νέας γενιάς πυροσβεστικών αεροσκαφών DHC-515, στο πλαίσιο συμφωνίας- πλαισίου της ΕΕ και των κρατών- μελών της με την καναδική κυβέρνηση και την εταιρεία που πλέον τα κατασκευάζει. Η χώρα μας προορίζεται να προμηθευτεί συνολικά 7 αεροσκάφη - 5 με πληρωμή μέσω ΕΣΠΑ και ευρωπαϊκών προγραμμάτων και 2 μέσω του προγράμματος RescEU, που προβλέπει αγορά συνολικά 12 αεροσκαφών, τα οποία θα διατεθούν ανά 2 σε 6 κράτη- μέλη (Ελλάδα, Γαλλία, Ισπανία, Ιταλία, Πορτογαλία, Κροατία).
Όπως είχε πει στη Βουλή ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας, δύο αεροσκάφη αναμένεται να παραδοθούν το 2027, ένα το 2028, ένα το 2029 και τρία το 2030, με την προμήθεια να περιλαμβάνει το αρχικό απόθεμα ανταλλακτικών και τον αντίστοιχο εξοπλισμό υποστήριξης. To κόστος υπολογίζεται στα 361 εκατ. ευρώ, ενώ σημειώνεται πως προορίζονται να αναβαθμιστούν και τα ήδη υπάρχοντα CL-415, με κόστος γύρω στα 43 εκατ. ευρώ.
DHC-515
Το αεροσκάφος της De Havilland Canada είναι η νεότερη γενιά των γνωστών Canadair που σηκώνουν το βάρος της αεροπυρόσβεσης στη χώρα εδώ και δεκαετίες και βασίζεται στο CL-415. Σημειώνεται πως τα Canadair κατασκευάζονται αρχικά από την ομώνυμη εταιρεία (Canadair), η οποία πέρασε στη Bombardier, που με τη σειρά της πούλησε τα σχέδια και δικαιώματα στη Viking Air- η οποία ενσωματώθηκε στη De Havilland Canada.
To εν λόγω αμφίβιο αεροσκάφος διατηρεί τα αξιόπιστα χαρακτηριστικά και δυνατότητες του CL-415 (που με τη σειρά του ήταν εξέλιξη του CL-215) ενσωματώνοντας μια σειρά αλλαγών, όπως νέα υλικά, προστασία από διάβρωση για μείωση του κόστους συντήρησης και προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα (avionics- η εταιρεία κάνει λόγο για πλήρη αναβάθμιση του πιλοτηρίου). Το άνοιγμα φτερών του είναι 28,6 μέτρα και το μήκος του 19,8 μέτρα, ενώ οι δεξαμενές του έχουν χωρητικότητα 6.137 λίτρα νερού/ 680 λίτρα αφρού. Οι κατασκευαστές του υπογραμμίζουν αυτές που χαρακτηρίζουν ως εξαιρετικές δυνατότητες απογείωσης/ αποθαλάσσωσης (διάδρομος 783 μέτρων για ξηρά, 814 μέτρα για θάλασσα) και προσθαλάσσωσης/ προσγείωσης (665 μέτρα για θάλασσα, 674 μέτρα για ξηρά), την ευελιξία του, τη δυνατότητα γεμίσματος δεξαμενής μέσα σε 12 δευτερόλεπτα και τη δυνατότητα να επιχειρεί με ύψος κυμάτων μέχρι και 2 μέτρων.
Αξίζει να σημειωθεί, όσον αφορά σχετικές αναφορές που έχουν υπάρξει περί επιχειρήσεων τη νύχτα, πρέπει να σημειωθεί πως η αεροπυρόσβεση είναι ήδη μια εξαιρετικά δύσκολη και επικίνδυνη δραστηριότητα την ημέρα, δεδομένου ότι τα αεροσκάφη πρέπει να κάνουν ρίψη μέσα από καπνούς, συχνά εν μέσω ισχυρών ανέμων, πετώντας σε πλαγιές και κάνοντας επικίνδυνους ελιγμούς – οπότε και ο βαθμός της δυσκολίας και επικινδυνότητας θα αυξανόταν απαγορευτικά τη νύχτα. Εν ολίγοις, τα DHC-515 δεν θα κάνουν αεροπυρόσβεση τη νύχτα, ωστόσο χάρη στα προηγμένα τους συστήματα έχουν τη δυνατότητα να πετούν τη νύχτα για άλλες αποστολές, όπως πχ η πιο έγκαιρη μετάβαση σε άλλες βάσεις για αντιμετώπιση άλλων εστιών πυρκαγιών (εξοικονομώντας πολύτιμες ώρες ώστε να μπορέσουν να αρχίσουν πυρόσβεση νωρίτερα με το φως της ημέρας), έρευνες κ.α.