«Ιδιαίτερα απαιτητικά, ίσως τα δυσκολότερα της τελευταίας δεκαετίας» χαρακτηρίζει η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστηρίων Ελλάδος (ΟΕΦΕ) τα θέματα στη Χημεία Προσανατολισμού, στον απόηχο αντίστοιχων αντιδράσεων τις τελευταίες ημέρες από εκπαιδευτικούς σε Χημεία και Μαθηματικά.
«Οι μαθητές για να ανταποκριθούν πρέπει να έχουν κατανοήσει σε βάθος και τις λεπτομέρειες της θεωρίας. Ιδιαίτερα πολύπλοκα θέματα τόσο ως προς το επιστημονικό τους τμήμα, όσο και σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του χρόνου» σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Σχόλιο από τα Φροντιστήρια Παναγιωτόπουλος- Καλλίγας στη HuffPost Greece
«Στις Ανθρωπιστικές Σπουδές και στις Σπουδές Οικονομίας και Πληροφορικής τα θέματα ήταν βατά, αναμενόμενα, κλιμακούμενης δυσκολίας κι έδιναν τη δυνατότητα στους μαθητές να αποδώσουν αναλόγως του διαβάσματός και της προσπάθειάς τους.
Στις Θετικές Σπουδές και τις Σπουδές Υγείας και Ζωής τα μαθήματα της Χημείας και της Φυσικής ήταν απαιτητικά.
Τα θέματα της Φυσικής απαιτούσαν αυξημένη ικανότητα αλγεβρικών πράξεων (Δ3 σύστημα πέντε εξισώσεων), απαιτούσαν για την πλήρη επίλυσή τους χρονικό διάστημα πολύ πέραν του 3ώρου. Τα θέματα Α2, Α4 απαιτούσαν πράξεις (θέματα Β), ενώ το Α3 διαστατική ανάλυση. Το θέμα Δ ήταν ιδιαίτερης δυσκολίας με πολλές μαθηματικές πράξεις. Το προεδρικό διάταγμα καθορίζει ότι τα θέματα Β, ελέγχουν την κατανόηση της θεωρίας, ενώ τα θέματα Β2 και Β3 ήταν ασκήσεις (θέματα Γ).
Τα θέματα της Χημείας ήταν ιδιαίτερα πολύπλοκα. Οι μαθητές για να ανταποκριθούν θα έπρεπε να έχουν κατανοήσει σε βάθος και τις λεπτομέρειες της θεωρίας. Ιδιαίτερα απαιτητικά θέματα σε ό,τι αφορά στη διαχείριση του χρόνου».
Ιδιαίτερα έντονες ήταν οι αντιδράσεις για το επίπεδο των θεμάτων της Φυσικής την Τετάρτη. Η ΟΕΦΕ έκανε λόγο για τα «δυσκολότερα θέματα των τελευταίων ετών», που «δεν κάλυπταν ικανοποιητικό μέρος της ύλης (κύματα), απαιτούσαν αυξημένη ικανότητα αλγεβρικών πράξεων και χρονικό διάστημα πολύ πέραν του 3ώρου».
Αξίζει να σημειωθεί πως η Ένωση Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) σύστησε επιείκεια στους βαθμολογητές, με ανακοίνωση σε υψηλούς τόνους, όπου σημειωνόταν πως «οφείλουμε να σεβόμαστε τους μαθητές και τους κόπους τους κι όχι να αναλωνόμαστε σε εύκολες επιδείξεις ”φυσικοφάνειας”».
ΕΕΦ: «Τα σημαντικά προβλήματα που αναδείχθηκαν από τα θέματα Φυσικής του εισαγωγικού διαγωνισμού για τα ΑΕΙ (ελάχιστη Φυσική, ακραία μαθηματικοποίηση από το Α΄ Θέμα κιόλας, πληθώρα θεμάτων που δεν ανταποκρίνονται σε τρεις ώρες γραπτής εξέτασης, ανακρίβειες και ασάφειες, παραπλανητικό σχήμα στο Β3 κλπ) καθώς και οι έντονες διαμαρτυρίες γονέων και μαθητών, των οποίων την προσπάθεια και την αγωνία σεβόμαστε υπεράνω οποιουδήποτε άλλου κριτηρίου, για αδυναμία ανταπόκρισης εντός του διαθέσιμου τριώρου, εύλογα μας οδηγεί στην πρόταση προς τους συναδέλφους βαθμολογητές να συνεκτιμήσουν κατά τη βαθμολόγηση τους την ολότητα των συγκυριών για τους διαγωνιζομένους. Οφείλουμε να σεβόμαστε τους μαθητές και τους κόπους τους κι όχι να αναλωνόμαστε σε εύκολες επιδείξεις ”φυσικοφάνειας”, μιας και σήμερα, για άλλη μια φορά, εξετάστηκε ελάχιστη Φυσική, δημιουργώντας στρεβλές εντυπώσεις στην κοινωνία και κυρίως τους μαθητές για την επιστήμη της Φυσικής».
Σε παρεμφερή πλαίσια κινήθηκαν και ανακοινώσεις της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας για τα θέματα της Άλγεβρας (Γ′ ΕΠΑΛ, Σάββατο 8 Ιουνίου- «το ύφος και η δυσκολία των θεμάτων απέχει πάρα πολύ από τη σχολική πραγματικότητα των ΕΠΑΛ»), καθώς και των Μαθηματικών Προσανατολισμού Γ′ Τάξης ΓΕΛ και Δ′ Τάξη Εσπερινού ΓΕΛ τη Δευτέρα («Το ύφος και η δυσκολία των θεμάτων απέχει πάρα πολύ από τη σχολική πραγματικότητα των Εσπερινών Λυκείων» σημειωνόταν σχετικά, ενώ γινόταν και εκτίμηση για προβλήματα με τον χρόνο).
Στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας (ΟΠ Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής) τα θέματα χαρακτηρίζονται απαιτητικά και κάλυπταν μεγάλο μέρος της εξεταστέας ύλης. «Γενικά, τα θέματα είχαν κυρίως αλγεβρική προσέγγιση και λιγότερο θεωρητική. Θεωρούνται πιο απαιτητικά από τα περσινά, όσον αφορά στο κομμάτι των ασκήσεων, ενώ μια άρτια απάντηση από τη μεριά των υποψηφίων απαιτεί λεπτομερή προετοιμασία, σε βάθος κατανόηση της ύλης και εξοικείωση με αυτή», σημείωσαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ οι οικονομολόγοι Στάθης Μουζάκης και Μαλαγκονιάρη Μαρία. Μάλιστα, όπως τόνισαν, ορισμένα θέματα παρουσίασαν ιδιαίτερη πρωτοτυπία (Α3 και Γ4), ενώ το Δ θέμα ήταν συνδυαστική άσκηση, από το 3ο, 4ο και 5ο κεφάλαιο της ύλης. «Το Δ2 απαιτούσε προσοχή. Το Δ3 ήταν κατά βάση θεωρητικό. Η κατασκευή του πίνακα προσφοράς στο ερώτημα α του Δ4 χαρακτηρίζεται εύκολη, ενώ ιδιαίτερη προσοχή απαιτείτο στο β ερώτημα του Δ4», επισήμαναν.