Αυτό το κρίσιμο ερώτημα συζητήθηκε στο Συνέδριο που συνδιοργάνωσαν στις 20 και 21 Σεπτεμβρίου στη Θεσσαλονίκη η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και το ΚΜΟΠ-Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας. Συνολικά, πάνω από 300 άτομα παρακολούθησαν τις διήμερες εργασίες του Συνεδρίου, γεγονός που αποδεικνύει το μεγάλο ενδιαφέρον που υπάρχει για το θέμα.
Πανεπιστημιακοί καθηγητές, ειδικοί ερευνητές, εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και στελέχη ΜΚΟ που υλοποιούν στο πεδίο προγράμματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, παρουσίασαν στο κοινό τα πορίσματα των μελετών τους και τις πρακτικές εμπειρίες τους. Κοινή συνισταμένη των εισηγήσεων υπήρξε η διαπίστωση ότι η διαπολιτισμική εκπαίδευση προωθεί την κατανόηση ανάμεσα σε ανθρώπους από διαφορετικές κουλτούρες, έχοντας ως επίκεντρο το σεβασμό και την αποδοχή της ετερότητας. Με αυτόν τον τρόπο, συμβάλει αποτελεσματικά στην καταπολέμηση φαινόμενων όπως ο ρατσισμός και η ξενοφοβία. Παράλληλα, διευκολύνει την ομαλή ένταξη των προσφύγων και των μεταναστών –μαθητών/μαθητριών, αλλά κατ’ επέκταση και των οικογενειών τους– στις τοπικές κοινωνίες, προσφέροντας ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, ειδικά σε μία περίοδο που η σχολική διαρροή παιδιών με προσφυγικό υπόβαθρο αγγίζει σε ορισμένες περιπτώσεις το 75%.
Όπως παρατηρήθηκε μέσα από τις τοποθετήσεις των διαφόρων πάνελ, η αξιολόγηση των γνώσεων των παιδιών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα. Τέτοια εργαλεία αξιολόγησης αναπτύσσονται στο πλαίσιο του προγράμματος CIRCLE και αναμένεται να καλύψουν το υφιστάμενο κενό. Ιδιαιτέρως τονίσθηκε και η σημασία της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση, η οποία υλοποιείται μέσα από τα εκπαιδευτικά σεμινάρια των προγραμμάτων IntegratED, E-COURSE, με έμφαση στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση αντίστοιχα. Επίσης, κατά τη διάρκεια των ομιλιών επισημάνθηκε και η αποσύνδεση της μετανάστευσης με το αίσθημα ανασφάλειας, η οποία προωθείται μέσα από τις δράσεις του προγράμματος InterCap, αλλά και η διαμόρφωση ενός φιλικού σχολικού περιβάλλοντος για τα παιδιά με μεταναστευτικό και προσφυγικό υπόβαθρο, το οποίο μπορεί να διαμορφωθεί μέσα από τις δράσεις που εφαρμόζονται στο πρόγραμμα MEDIS.
Στο πλαίσιο του Συνεδρίου πραγματοποιήθηκαν, επίσης, workshops, στα οποία οι συμμετέχοντες-oυσες είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν με βιωματικό τρόπο βέλτιστες πρακτικές για τη διαπολιτισμική εκπαίδευση που έχουν αναπτυχθεί στο πλαίσιο των προαναφερθέντων προγραμμάτων.