Πολλές ιστορίες έχουν γραφτεί για τις γυναίκες και τις τσάντες τους. Ιστορίες με πάθος, με μυστήριο και με χιούμορ. Από τα πιο γνωστά πεζογραφήματα είναι ο «Νευρικός Κύριος» γνωστότερο ως «Η τσάντα και το τσαντάκι» του Δημήτρη Ψαθά, το οποίο αργότερα ανέβηκε και στη θεατρική σκηνή. Μια ανείπωτη εμμονική σχέση είχε δημιουργηθεί με την πρωταγωνίστρια και την τσάντα της. Άνοιγε την τσάντα έβγαζε το τσαντάκι, ξανάβαζε το τσαντάκι ξανάκλεινε την τσάντα και η διαδικασία αυτή δεν είχε τελειωμό. Πίσω από την χιουμοριστική διάθεση του Ψαθά, κρυβόταν η ανάγκη της ηρωίδας του να ελέγχει τα πράγματα της, να τα τακτοποιεί, να βλέπει, ότι είναι όλα στη θέση τους, αλλά και να δείχνει σε όλους τους υπόλοιπους συνεπιβάτες του λεωφορείου πόσο οργανωμένα τα είχε. Πολλά έχουν αλλάξει από τη δεκαετία του 1940 τότε που ο Ψαθάς έγραψε το διήγημα του, αλλά αυτό που δεν έχει αλλάξει είναι η σχέση των γυναικών με τις τσάντες τους. Αντιθέτως, η σχέση αυτή έχει γίνει πιο έντονη, πιο αναγκαία και πιο … ακριβή.
Πριν από λίγα χρόνια υπήρχε η τάση από τις ινφλουένσερς να δείχνουν στους ακολούθους τι περιέχει η τσάντα τους. Γυναικείοι «θησαυροί» εμφανίζονταν μπροστά στις κάμερες, αλλά η ουσία βρισκόταν αλλού. Η καλή τσάντα ήταν απαραίτητη, ήταν η τελευταία πινελιά μιας ολοκληρωμένης εμφάνισης, το απαραίτητο αξεσουάρ για όλες τις ώρες της ημέρας.
Για τις γυναίκες η τσάντα τους δεν εξυπηρετεί μόνο πρακτικούς σκοπούς. Είναι η ταυτότητα τους προς τις υπόλοιπες γυναίκες. Το σχήμα, το μέγεθος, το χρώμα της τσάντας μπορούν να δώσουν στοιχεία για την προσωπικότητας εκείνης που την κρατάει. Το κόστος; Μια άλλη ιστορία που αν ζούσε σήμερα ο Δημήτρης Ψαθάς θα είχε πολλά να γράψει. Οι περισσότερες γυναίκες λατρεύουν να κρατούν επώνυμες τσάντες. Μια καλή τσάντα από έναν μεγάλο οίκο μόδας δεν είναι απλά μια τσάντα αντοχής που αντέχει στον χρόνο, αλλά λειτουργεί σαν σύμβολο αισθητικής, δείγμα οικονομικής ευημερίας και επιτυχίας. Μια τσάντα μεγάλου οίκου είναι επένδυση για εκείνη που την κρατάει, τόσο σημαντική όσο κι ένα καλό κόσμημα. Υπάρχουν τσάντες που είναι σαν έργα τέχνης, τσάντες συλλεκτικές, τσάντες που με δυσκολία χωρούν τα απαραίτητα, αλλά… είναι τσάντες «βιτρίνας».
Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες γυναίκες επιλέγουν να επενδύσουν σε μια καλή τσάντα, το φαινόμενο αυτό όμως δεν είναι καινούριο. Παλαιότερα, η ενημέρωση γινόταν κυρίως μέσα από τα περιοδικά, τις εφημερίδες, την τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Οι σταρ δεν βρίσκονταν στο ίνσταγκραμ και στο τικ – τοκ αλλά στον κινηματογράφο και στη ζωή. Οι σχεδιαστές εμπνέονταν από τις γυναίκες που είχαν δύναμη, είτε λόγω της δουλειάς τους, είτε λόγω της κοινωνικής τους θέσης. Ήταν οι μούσες τους, μοντέλα της εποχής, ηθοποιοί, τραγουδίστριες και επώνυμες κυρίες της επιφανούς κοινωνίας. Εκείνες όριζαν τις τάσεις της εποχής και επηρέαζαν με το στυλ τους τις υπόλοιπες γυναίκες. Οι σχεδιαστές τις λάτρευαν γι αυτό και έδωσαν σε κάποιες δημιουργίες τους τα ονόματα τους.
Μπίρκιν - Hermes
Σύμφωνα με την ιστορία, όπως την έχουν διηγηθεί οι υπεύθυνοι του οίκου Hermes, η ηθοποιός Τζέιν Μπίρκιν το 1984 ταξίδευε με την αεροπορική εταιρεία Air France από το Παρίσι στο Λονδίνο. Δίπλα της καθόταν ένα κύριος, ο οποίος πάνω στη συζήτηση της ανέφερε ότι εργαζόταν για τον οίκο. Η Μπίρκιν του εξηγούσε ότι ως νέα μητέρα είναι πολύ δύσκολο να βρει μια ωραία τσάντα που να χωράει όλα όσα χρειάζεται να παίρνει μαζί της. Ο συνεπιβάτης της απάντησε ότι θα ήταν πολύ βολική μια τσάντα με τσέπες. Η απάντηση της ήταν «την ημέρα που η Hermes θα κυκλοφορήσει μια τέτοια τσάντα εγώ θα είμαι η πρώτη που θα την αγοράσω». Η ευχή της δεν άργησε να πραγματοποιηθεί, καθώς ο κύριος που καθόταν δίπλα της ήταν ο Ζαν Λουί Ντουμά ο πρόεδρος του οίκου Hermes. Όχι μόνο της έφτιαξε την τσάντα, την οποία η ίδια κρατούσε συνέχεια, αλλά της έδωσε και το όνομα της.
Πριγκίπισσα Νταϊάνα - Lady Dior
Αρχικά η τσάντα είχε κυκλοφορήσει με το όνομα Chouchou. Όταν η πριγκίπισσα Νταϊάνα το 1995 επισκέφτηκε το Παρίσι η ομάδα επικοινωνίας του οίκου της έστειλε την Chouchou δώρο. Η τσάντα έγινε αναπόσπαστο αξεσουάρ των εμφανίσεων της πριγκίπισσας, είτε πήγαινε σε φιλανθρωπική εκδήλωση είτε στο Met Gala. Οι πωλήσεις ανέβηκαν ραγδαία κι έναν χρόνο μετά ο οίκος Dior μετονόμασε την τσάντα σε Lady Dior.
Louis Vuitton Speedy bag
Η τσάντα Speedy 25 της Louis Vuitton χρωστάει την επιτυχία της στην ηθοποιό Όντρει Χέμπορν. Αρχικά η τσάντα κυκλοφορούσε σε τρία μεγέθη των 30, 35 και 40 εκατοστών. Θεωρούνταν η ιδανική τσάντα για τα ταξίδια. Η Όντρει Χέμπορν μετά την επιτυχία της στην ταινία «Πρωινό στο Τίφανις» ρώτησε τη σχεδιαστική ομάδα του οίκου αν θα μπορούσαν να κατασκευάσουν την ίδια τσάντα σε μικρότερο μέγεθος, 25 εκατοστών, ώστε να μπορεί να την παίρνει κάθε μέρα μαζί της. Η τσάντα κατασκευάστηκε κι έγινε ένας από τους πιο περιζήτητους κωδικούς της Louis Vuitton.
Gucci Jackie
H Jackie bag είχε αρχικά ονομαστεί Fifties Constance. Τη δεκαετία του ΄70 η Τζάκι Κένεντι Ωνάση ήταν το απόλυτα σύμβολο κομψότητας και όλες ήθελαν να της μοιάσουν. Αγαπημένη της τσάντα ήταν η Fifties Constance του οίκου Gucci, την οποία κρατούσε καθημερινά. Όλες άρχισαν να αναζητούν την τσάντα της Τζάκι κι έτσι γρήγορα μετονομάστηκε σε Gucci Jackie.
Στα χρόνια που ακολούθησαν η τσάντα επανήλθε. Τη δεκαετία του 1990 όταν ανέλαβε τη δημιουργική διεύθυνση ο Τομ Φορντ επανακυκλοφόρησε τη θρυλική τσάντα. Το φθινόπωρο του 2021 ο καλλιτεχνικός διευθυντής Αλεσάντρο Μικέλε κυκλοφόρησε και πάλι την τσάντα της Τζάκι. Αυτή τη φορά σε πολλά ωραία χρώματα.
Ricky bag Ralph Lauren
Ο σχεδιαστής Ράλφ Λόρεν είχε τη δική του μούσα, τη γυναίκα του Ρίκι για την οποία σχεδίασε το 2005 την τσάντα με το όνομα της. Μια τσάντα όμορφη, κλασική και πρακτική, ιδανική για πολυάσχολες γυναίκες όπως η σύζυγος του.
Hermes Kelly
Η διάσημη ηθοποιός που έγινε αργότερα πριγκίπισσα του Μονακό, απέκτησε την Hermes τσάντα της όταν έκανε τα γυρίσματα της ταινίας «Πως να πιάσεις έναν κλέφτη». Για τις ανάγκες της ταινίας είχε συνεργασία με τον οίκο μόδας κι έτσι η συγκεκριμένη τσάντα ήταν το απαραίτητο αξεσουάρ. Τελειώνοντας τα γυρίσματα την κράτησε γιατί της άρεσε. Όταν έμεινε έγκυος από τον πρίγκιπα του Μονακό, η τσάντα είχε και άλλη χρησιμότητα. Λόγω του όγκου της, την κρατούσε με τέτοιο τρόπο που έκρυβε την κοιλιά της από τους φωτογράφους. Η τσάντα μετονομάστηκε σε Kelly bag και μέχρι σήμερα είναι από τις πιο γνωστές επώνυμες τσάντες.
Sophias bag - Salvatore Ferragamo
Η Ιταλίδα σταρ Σοφία Λόρεν ήταν στενή φίλη του σχεδιαστή. Ο Σαλβατόρε Φεραγκάμο έδινε δημιουργίες του στην Μέριλιν Μονρόε, στην Τζούντι Γκάρλαντ και στην Σοφία Λόρεν. H τσάντα που πήρε το όνομα της ήταν η αγαπημένη της. Το 2009 έγινε επαναλανσάρισμα της διάσημης Sophias bag προς τιμή της Σοφίας Λόρεν και της πολύχρονης πίστης της στα προϊόντα του οίκου.