Βάζεις τη μάρκα, πατάς το κουμπί και περιμένεις η τύχη να βάλει σε σειρά τα νούμερα, τα φρουτάκια ή οποιαδήποτε άλλα κακόγουστα σχέδια διαθέτει το μηχάνημα. Οι κουλοχέρηδες στα καζίνο μπορεί να μην αποτελούν το πάθος των έμπειρων παιχτών, όμως ανοίγουν τον δρόμο της μύησης στα τυχερά παιχνίδια. Πριν φτάσουν στο τραπέζι του πόκερ, οι περισσότεροι τζογαδόροι ξεκίνησαν βάζοντας μάρκες σε κάποιο μηχάνημα που βγάζει μονότονους, εθιστικούς ήχους.
Εκτιμάται ότι το 80 με 90% των κερδών των σύγχρονων καζίνων προέρχεται από αυτά τα μηχανήματα, ενώ την δεκαετία του 1970 οι κουλοχέρηδες έφερναν μόλις το 50%. Σήμερα, πολλά καζίνο διαθέτουν μόνο τέτοιου είδους παιχνίδια και τελευταία, το ψυχολογικό και τεχνολογικό σύστημα που ακολουθούν τα μηχανήματα, τα οποία περιλαμβάνουν προγραμματισμένα μπόνους και συστήματα παρακολούθησης, έχουν βρει θαυμαστές στη Σίλικον Βάλλεϋ.
Σύμφωνα με το theverge.gr, τα μηχανήματα τύπου slot δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια Γεννήτρια Τυχαίων Αριθμών (ΓΝΑ). Κάθε φορά που ο παίχτης χτυπά το κουμπί, στην πραγματικότητα σταματά την ΓΝΑ σε κάποια συγκεκριμένη στιγμή. Όλα τα υπόλοιπα, η μουσική, τα φώτα, τα χρώματα και οι χαρακτήρες που διαθέτει το μηχάνημα, δεν είναι παρά το περιτύλιγμα που προσελκύει τους επίδοξους τζογαδόρους.
Υπάρχει μια συγκεκριμένη αισθητική. Πρώτα απ' όλα, τα χρώματα τείνουν να είναι βασικά ή παστέλ, χρησιμοποιούνται γνωστοί χαρακτήρες από σειρές ή ταινίες και η μουσική δίνει τον ρυθμό. Χωρίς την μουσική μάλιστα θα ήταν δύσκολο για κάποιον να καταλάβει αν έχασε ή κέρδισε.
Όσον αφορά την ψυχολογική διάσταση των παιχνιδιών, όλα τα μηχανήματα slot βασίζονται στους κανόνες που διατύπωσε ο B.F. Skinner την δεκαετία του 1960. Ο τελευταίος είχε κάνει ένα πείραμα το οποίο περιελάμβανε τον εγκλεισμό περιστεριών μέσα σε ένα κουτί. Τα περιστέρια στο κουτί του Skinner τραβούσαν ένα χερούλι και λάμβαναν τροφή. Μετά από ένα χρονικό διάστημα, ο Skinner άλλαξε την μέθοδο και η τροφή κατέληγε στο κουτί μετά από ένα τυχαίο αριθμό τραβήγματος της λαβής. Αυτό που διαπίστωσε ο ίδιος ήταν πως μετά την αλλαγή της μεθόδου, τα περιστέρια τραβούσαν το χερούλι περισσότερες φορές και έτσι το κουτί του Skinner συνδέθηκε με την δημιουργία των κουλοχέρηδων.
Η μέθοδος που ακολούθησε ο Αμερικανός ψυχολόγος περιέχει την δημιουργία έντασης και χαλάρωσης. Η απουσία φαγητού μετά το τράβηγμα της λαβής δημιουργεί την αίσθηση της προσδοκίας που εκτονώνεται μέσω της επιβράβευσης. Η μικρή ανταμοιβή θα έκανε τα πειραματόζωα να σταματήσουν να τραβάνε τη λαβή, ενώ η ανταμοιβή σε μεγάλα μεγέθη θα έκαναν τα περιστέρια να χρησιμοποιούν τα χερούλια πολύ λιγότερο.
Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου Princeton το 2012, οι σύγχρονες μηχανές slot προσπαθούν να μην δημιουργούν έντονα συναισθήματα στους παίχτες μέσω μεγάλων ή μικρών νικών. Μια μικρή νίκη δημιουργεί την προσμονή μιας ακόμη μικρής νίκης, με αποτέλεσμα ο παίχτης να επιθυμεί να συνεχίσει το παιχνίδι. Γι' αυτό το λόγο τα σύγχρονα μηχανήματα αποδίδουν 45% περισσότερες επιβραβεύσεις σε σχέση με τα παραδοσιακά μηχανήματα. Αυτή η ανάλυση μάλιστα υποστηρίζεται και από επίσημο έγγραφο της Αμερικανικής Ένωσης Τυχερών Παιχνιδιών, η οποία μάλιστα προσθέτει ότι τα λιγότερο επιπόλαια παιχνίδια βοήθησαν στην διάδοση των καζίνο στην Αμερική.
Πηγή: The Verge