Διπλή καριέρα αθλητή: οι παγίδες, η πραγματικότητα και τα στερεότυπα

Μιλά στην HuffPost GR ο αν. καθηγητής ΤΕΦΑΑ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Δημήτρης Γαργαλιάνος.
Open Image Modal
EU
Από τα φύλλα οδηγιών της ΕΕ σχετικά με την διπλή καριέρα αθλητών

O πιο ακριβοπληρωμένος αθλητής στην ιστορία ήταν ο Ισπανός ηνίοχος Γκάιους Απουλέιους Ντιόκλες. Στην 24χρονη καριέρα του κατά τη διάρκεια της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας αμείφθηκε συνολικά με το τεράστιο ποσό των 35 εκ. σιστερσίων (σημερινή αξία περίπου 15 δις δολαρίων). Εζησε την ζωή του, ωστόσο, όχι μέσα στα πλούτη, αλλά συνέχεια χρεωμένος, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της αθλητικής του καριέρας, αλλά και μετά από αυτή.

(ΠΗΓΗ: The Olympic Century «Ancient Olympia, 2100 BC to 1894».
World Sport Research & Publications, IOC & USOC, 2000, page 112). 

Για την διπλή καριέρα του αθλητή αναφέρεται στην HuffPost ο αν. καθηγητή ΤΕΦΑΑ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Δημήτρης Γαργαλιάνος . 

Open Image Modal
Δημήτρης Γαργαλιάνος / power point
Από την παρουσίαση του θέματος της Διπλής Καριέρας των αθλητών / Δημήτρης Γαργαλιάνος

Ο όρος «διπλή καριέρα» (dual career) περιγράφει:

Την προσπάθεια που (πρέπει να) καταβάλλει ο αθλητής κατά τη διάρκεια της αθλητικής του καριέρας να εκπαιδευτεί σε κάτι χρήσιμο, ώστε όταν την ολοκληρώσει να μπορεί να είναι χρήσιμος στον εαυτό του, την οικογένειά του και την κοινωνία σε όλη τη διάρκεια της υπόλοιπης ζωής του.

Ο ίδιος ο αθλητής δεν ασχολείται και λέει:
▪ «Είμαι αθλητής, όχι φοιτητής»
▪ «Δεν το χρειάζομαι»
▪ «Θέλω άμεσα αποτελέσματα»
▪ «Ποιος άλλος το κάνει;»
▪ «Ποιος με ενθαρρύνει / μου δίνει την δυνατότητα να το
κάνω;»
▪ «Θα γίνω Ολυμπιονίκης και θα με φροντίσει το κράτος»

Οι φάσεις στην καριέρα ενός αθλητή είναι:

1. Παιχνίδι
2. Εισαγωγή
3. Έναρξη αθλητικής καριέρας
4. Ανάπτυξη
5. Καταξίωση

6. Πτώση - λήξη της αθλητικής καριέρας

7. Προσαρμογή σε μια νέα φάση ζωής

Open Image Modal
Δημήτρης Γαργαλιάνος / power point
Από την παρουσίαση του θέματος της Διπλής Καριέρας των αθλητών / Δημήτρης Γαργαλιάνος

Ο αθλητής σταματάει τον αθλητισμό διότι:

  • Του το επιβάλλουν οι συνθήκες 
  •  Τραυματίζεται
  •  Τιμωρείται
  •  Δεν επιλέγεται από τον προπονητή
  •  Διαφωνεί με τη διοίκηση
  •  Εχει προχωρημένη ηλικία
  • Το επιλέγει μόνος του 

Οταν ο αθλητής σταματά τον αθλητισμό

  •  Δεν μπορεί να διαχειριστεί την αδρεναλίνη.
    ▪ Δυσκολεύεται να μεταβεί σε μία καινούργια κατάσταση
    (Brewer, 1993).
    ▪ Διέρχεται κρίση ταυτότητας.
    ▪ Αν δεν έχει προετοιμαστεί κατάλληλα εμφανίζει
    αποκλίνουσες συμπεριφορές (π.χ., εθισμό στον τζόγο, στο
    αλκοόλ, στα ναρκωτικά, κ.λπ.) (Baillie & Danish, 1992).

Τα στερεότυπα που καλλιεργεί η κοινωνία

Στερεότυπο 1: Η διάρκεια της καριέρας είναι μεγάλη
Η αλήθεια είναι:
Το NFL διαρκεί 3,5 χρόνια
Το ΝΒΑ διαρκεί  5 χρόνια
Το NLB διαρκεί 6 χρόνια
Οι Ευρωπαίοι καλαθοσφαιριστές έχουν καριέρα 8,5 χρόνια 

Στερεότυπο 2: Οι αθλητές έχουν πολύ υψηλά εισοδήματα
Η αλήθεια είναι:
Ευρωπαίοι καλαθοσφαιριστές κερδίζουν:
47% μέχρι 30.000 ευρώ τον χρόνο
40% μέχρι 60.000 ευρώ
13% πάνω από 150.000
Μέσος όρος για όλα τα αθλήματα = 30.540 ευρώ

Στερεότυπο 3: Όταν τελειώνουν την καριέρα τους είναι οικονομικά αποκατεστημένοι
Η αλήθεια είναι:
NFL: Σε 2 χρόνια από τότε που σταματούν να αγωνίζονται το 75% είτε έχουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα / είναι χρεοκοπημένοι, είτε έχουν πάρει διαζύγιο, είτε και τα δύο.
ΝΒΑ: Σε 5 χρόνια το 60% είναι χρεοκοπημένοι (Torres, 2009)

Στερεότυπο 4: Οι περισσότεροι δεν χρειάζεται να δουλέψουν

Η αλήθεια είναι ότι:
Το 25% των ενεργεία Γερμανών ποδοσφαιριστών έχουν πιο πολλά χρέη από ότι περιουσία (DieWelt, 2011).
Το 91% των πρώην Γερμανών ποδοσφαιριστών πρέπει να δουλέψει για να επιβιώσει.

Open Image Modal
Δημήτρης Γαργαλιάνος / power point
Από την παρουσίαση του θέματος της Διπλής Καριέρας των αθλητών / Δημήτρης Γαργαλιάνος

Τι εμποδίζει τον αθλητή να σπουδάσει;


▪ Η έλλειψη δομών
- Τα εξ αποστάσεως προγράμματα
- Τα ευέλικτα προγράμματα (καλοκαίρι, ανοιχτού τέλους)
- Το σύστημα πανελλήνιων εξετάσεων
- Η πρακτική άσκηση
▪ Η αντίληψη ότι «η νίκη στο γήπεδο είναι πάνω από
όλα».
▪ Η πίεση από τους προπονητές (και τους γονείς) να
διακριθεί στον αθλητισμό.

Ο αθλητής που κάνει πράξη τη διπλή καριέρα:


▪ Έχει καλύτερη υγεία (π.χ., μειωμένο επίπεδο άγχους, κλπ.).
▪ Είναι πιο κοινωνικός (π.χ., κάνουν ευκολότερα γνωριμίες).
▪ Είναι πιο ασφαλής για τη ζωή του μετά τον αθλητισμό.
▪ Βρίσκει πιο εύκολα δουλειά.
▪ Μαθαίνει πιο εύκολα δεξιότητες ζωής.

Διαβάστε περισσότερα για τον Δημήτρη Γαργαλιάνο εδώ :