Ακόμα και ο αποχαιρετισμός ενός αεροσκάφους, μπορεί να φέρει δάκρυα συγκίνησης. Χθες το απόγευμα, στο Hangaar, στην τεχνική βάση της AEGEAN Airlines, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, το τελευταίο Bombardier Q400, του στόλου της ελληνικής εταιρείας, είχε την τιμητική του.
Ηταν ο αποχαιρετισμός ενός αεροσκάφους που τίμησε όχι μόνο τους ελληνικούς αιθέρες, αλλά και γειτονικών χωρών, όσο πετούσε με τα ελληνικά χρώματα, καθώς πριν έρθει στη χώρα μας, είχε χρησιμοποιηθεί και από τη flybe. Το Q400 είχε ιδιότητές των jet αεροσκαφών παρόλο που είναι ελικοφόρο (ταχύτητα, μειωμένος θόρυβος, άνεση στην καμπίνα), επιχειρώντας με όλες τις καιρικές συνθήκες.
Από τον Αύγουστο του 2009, που το αεροσκάφος βάφτηκε με το λογότυπο της Olympic, έως και τον Σεπτέμβριο του 2022, πραγματοποίησε 273.000 πτήσεις, με 195.000 ώρες στον αέρα, μεταφέροντας 15 εκατ. επιβάτες και επιτελώντας ένα μεγάλο κοινωνικό έργο με ΕΚΑΒ, όλο το 24ωρο, μεταφέροντας ασθενείς από διάφορα μέρη της χώρας μας.
Από την Αλεξάνδρεια έως το Ζάγκρεμπ και από τη Μάλτα έως τη Σμύρνη, το Q400 απέδειξε ότι ήταν ένα αεροσκάφος για τα δύσκολα, να επιχειρεί με αντίξοες καιρικές συνθήκες και να προσγειώνεται σε μικρά αεροδρόμια, εμπνέοντας εμπιστοσύνη στους χειριστές του και στο πλήρωμα καμπίνας.
Βεβαίως, όλοι στάθηκαν και στους μηχανικούς, οι οποίοι κατά την απαιτητική συντήρηση απέδιδαν τα μέγιστα, δίνοντας αξιόπιστα αεροσκάφη στους πιλότους.
Ο κάπταιν Μάρκου ήταν ο πρώτος που έφερε το πρώτο από τα αεροσκάφη από τον Καναδά, μέσω Γροιλανδίας, Ισλανδίας, Εξτερ και μετά εδώ, καθώς δεν είχε τη δυνατότητα, λόγω χωρητικότητας καυσίμων, για απευθείας πτήση. Επίσης, με αυτό το αεροσκάφος εγκαινιάστηκε και το αεροδρόμιο της Πάρου.
Στην εκδήλωση μίλησαν πολλοί, ο εκπαιδευτής κάπταιν Λίτσας, ο κάπταιν Κυριάκου που συνταξιοδοτήθηκε με 47 χρόνια υπηρεσίας, 22 στην πολεμική και 25 στην πολιτική αεροπορία και ανέφερε ότι αισθανόταν απόλυτα σίγουρος με το C130 και με το Q400, ο κάπταιν Μαζαράκης ο τελευταίος εν ενεργεία και μεγαλύτερος σε ηλικία πιλότος, αλλά και ο Βασίλης Κλουδάς διευθυντής πτητικής εκμετάλλευσης της Olympic Air, που παρουσίασε την εκδήλωση.
Ακούστηκε και ηχητικό μήνυμα που είπε εν πτήση κυβερνήτης για την τελευταία του πτήση πριν τη συνταξιοδότηση μετά από 37 χρόνια πτητικού έργου στην Olympic.
Πλέον, το Q400 αντικαθίσταται από τα νέα ATR 72 και ATR 42 αεροσκάφη. Σήμερα ο στόλος των ελικοφόρων αεροσκαφών της Olympic Air και της AEGEAN διαθέτει 14 αεροσκάφη τύπου ATR-600, με τα πρώτα από αυτά να έχουν ενταχθεί στην εταιρεία ήδη από το 2016 προκειμένου να εξυπηρετούν κυρίως τις ανάγκες των μικρών αεροδρόμιων. Ωστόσο από τις αρχές του 2022 η εταιρεία προχώρησε στη σταδιακή αύξηση των αεροσκαφών αυτού του τύπου, αντικαθιστώντας τα Q400, και εντάσσοντας τα στο συνολικό πρόγραμμα αντικατάστασης και αναβάθμισης του στόλου της που έχει ξεκινήσει το 2018 με αφετηρία τη μεγάλη παραγγελία των 46 AIRBUS 320 και 321 neo.
Τα ATR ανταποκρίνονται πολύ καλύτερα στις επιχειρησιακές προκλήσεις των ελληνικών αεροδρομίων αλλά και στις σύντομες πτήσεις του δικτύου εσωτερικού, ενώ χρησιμοποιούνται από περισσότερες από 200 αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως σε πτήσεις αντίστοιχων αποστάσεων και χαρακτηριστικών.
Τα ATR υπολογίζεται να έχουν από 25 έως 30% χαμηλότερο αποτύπωμα CO2, σε σχέση με τα Q400, και συμβάλλουν στην περαιτέρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας και στη δέσμευσή της για περισσότερο βιώσιμες, περισσότερο πράσινες πτήσεις, ενώ είναι πιστοποιημένα για να χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (Sustainable Aviation Fuel, SAF). Τέλος, τα ATR διαθέτουν βελτιωμένους κινητήρες, σύγχρονα συστήματα πλοήγησης, περισσότερο διαθέσιμο χώρο στην καμπίνα για τον επιβάτη ενώ διασφαλίζουν επίσης χαμηλότερο λειτουργικό κόστος αλλά και κόστος συντήρησης.
Ο Δημήτρης Γερογιάννης, διευθύνων σύμβουλος της AEGEAN, μίλησε για μια νέα εποχή που έρχεται. «Την περίοδο που μας πέρασε, εργαστήκαμε συστηματικά και με δημιουργικότητα για να προετοιμάσουμε την επόμενη ημέρα για την AEGEAN, για τους επιβάτες μας αλλά και για το αεροπορικό ταξίδι συνολικά. Αναβαθμίσαμε τις υπηρεσίες μας και εξελίξαμε την ταξιδιωτική εμπειρία με πλατφόρμα τα νέα μας αεροσκάφη. Αναπτύξαμε και προσφέραμε νέες υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των επιβατών μας. Επενδύσαμε στην ανάπτυξη του δικτύου μας, αποκαθιστώντας πλήρως το δίκτυό μας σε αριθμό δρομολογίων και προορισμών, προσθέτοντας και νέους. Αναζητήσαμε εφαρμόσιμες λύσεις για να γίνουν οι πτήσεις μας περισσότερο πράσινες. Και φυσικά παραμένουμε προσηλωμένοι στο επενδυτικό μας πλάνο με την παραλαβή 12 επιπλέον νέων Airbus 321/320neo μέσα στο 2022.
Επενδύουμε στους νέους ανθρώπους με το πρόγραμμα υποτροφιών για πιλότους και μηχανικούς που υλοποιούμε. Μάλιστα, από τις 70 υποτροφίες πιλότων που έχουμε προσφέρει οι 30 πρώτοι βρίσκονται ήδη στα πιλοτήριά μας και οι επόμενοι 40 θα είναι εκεί από τις αρχές του νέου χρόνου. Έχουμε προκηρύξει 40 υποτροφίες για θέσεις μηχανικών στη σχολή εκπαίδευσης μηχανικών της Olympic Air και ήδη έχουμε τους 20 πρώτους υποτρόφους στη σχολή, ενώ τον Μάρτιο θα έχουμε και τους επόμενους 20. Τις επόμενες ημέρες θα προκηρύξουμε και το νέο πρόγραμμα υποτροφιών πιλότων που θα ετοιμάσει και τη νέα γενιά των στελεχών της εταιρείας μας, συμβαδίζοντας με το μεσομακροχρόνιο σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας που έχουμε σχεδιάσει.
Επιπλέον, με τις συνεχείς εξελίξεις και αναβαθμίσεις των ανθρώπων, που κάνουμε στην εταιρεία, ακόμα και μέσα στην περίοδο του COVID, καταφέρνουμε να έχουμε πάνω από 100 αναβαθμίσεις, κάθε χρόνο, τα τελευταία 6 χρόνια», είπε.
Μιλώντας στο πλήρωμα, επισήμανε ότι «εσείς, οι πιλότοι, οι μηχανικοί, τα πληρώματα καμπίνας, είστε αυτοί που κάνετε την εταιρεία αυτό που είναι και που θα συνεχίσετε να κερδίζετε την αγάπη και την προτίμηση των επιβατών μας. Και αυτό γιατί τη διαφορά σε μια εταιρεία δεν την κάνει το μέταλλο, δεν την κάνουν τα αεροσκάφη, αλλά οι άνθρωποι που το διαχειρίζονται».