Εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) ίσως να είναι σε θέση να προβλέψουν πολιτικές αντιλήψεις ανθρώπων με βάση το πώς μοιάζουν/δείχνουν εξωτερικά - και αυτό είναι κάτι που θα μπορούσε να προκαλέσει προβλήματα σε βάθος χρόνου, σύμφωνα με νέα έρευνα.
Ερευνητές στη Δανία και τη Σουηδία πραγματοποίησαν έρευνα για να διαπιστώσουν εάν τεχνικές deep learning, όπως η τεχνολογία αναγνώρισης προσώπου και τα predictive analytics, μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν σε πρόσωπα ανθρώπων για να προβλέψουν τις πολιτικές αντιλήψεις/φρονήματά τους.
Σκοπός, έγραψαν οι ερευνητές, ήταν να επιδειχθεί η «σημαντική απειλή στην ιδιωτικότητα που συνιστά η συνάντηση των τεχνικών deep learning και άμεσα διαθέσιμων φωτογραφιών».
Για να το κάνουν αυτό, όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Insider, χρησιμοποίησαν ένα ανοιχτό στο ευρύ κοινό dataset με 3.233 εικόνες Δανών υποψηφίων για δημόσια αξιώματα, περικόπτοντας τις φωτογραφίες, έτσι ώστε να φαίνονται μόνο τα πρόσωπά τους. Μετά από αυτό, χρησιμοποίησαν προηγμένες τεχνικές για να αξιολογήσουν τις εκφράσεις προσώπου τους και μια βάση δεδομένων «facial beauty» (ομορφιάς προσώπου) για να διαπιστωθεί η «βαθμολογία/σκορ ομορφιάς» του κάθε προσώπου.
Με αυτά τα στοιχεία οι επιστήμονες προέβλεψαν εάν τα άτομα αυτά ήταν δεξιών ή αριστερών αντιλήψεων. Η έρευνα έδειξε πως οι προβλέψεις ήταν ακριβείς στο 61% των περιπτώσεων.
Οι διακυμάνσεις/παραλλαγές στις εκφράσεις προσώπου συνδέονταν με τις πολιτικές αντιλήψεις ενός υποψηφίου, όπως διαπιστώθηκε: Το μοντέλο προέβλεπε πως οι συντηρητικών αντιλήψεων υποψήφιοι «φαίνονταν πιο ευτυχείς από τους αριστερούς ομολόγους τους» λόγω των χαμόγελών τους, ενώ οι φιλελεύθεροι υποψήφιοι ήταν πιο ουδέτεροι. Οι γυναίκες που εξέφραζαν περιφρόνηση -μια έκφραση προσώπου που χαρακτηρίζεται από ουδέτερο βλέμμα και μια ελαφρά ανασηκωμένη γωνία των χειλιών- συνδέονταν με πιο φιλελεύθερες πολιτικές.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης πως το μοντέλο ήταν σε θέση να συσχετίζει το επίπεδο ελκυστικότητας ενός υποψηφίου με τις πολιτικές αντιλήψεις. Οι γυναίκες που ορίζονταν ως ελκυστικές από τα «σκορ ομορφιάς» τους προβλέφθηκε ότι είχαν συντηρητικές αντιλήψεις, αν και δεν υπήρξε παρόμοιος συσχετισμός μεταξύ του επιπέδου ελκυστικότητας των ανδρών- με βάση το πόσο αρρενωποί φαίνονταν- και τις δεξιές τάσεις.
Αν και οι συσχετισμοί μεταξύ ελκυστικότητας και πολιτικής ιδεολογίας δεν είναι ακριβώς κάτι καινούριο, τα ευρήματα της συγκεκριμένης έρευνας δείχνουν πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι η ΑΙ στο αντικείμενο - κάτι που, σύμφωνα με τους ερευνητές, «επιβεβαίωσε την απειλή στην ιδιωτικότητα που συνιστούν οι προσεγγίσεις deep learning».
Επίσης, οι αντιλήψεις/προκαταλήψεις σχετικά με τα πρότυπα ομορφιάς και το φύλο που χρησιμοποιούνται συχνά για την εκπαίδευση μοντέλων ΑΙ μπορούν να ενισχύουν στερεότυπα τα οποία είναι σε θέση να οδηγούν σε συγκεκριμένα αποτελέσματα σε πχ αποφάσεις για πρόσληψη εργαζομένων.
«Οι φωτογραφίες προσώπου είναι εύκολα διαθέσιμες σε πιθανούς εργοδότες, και αυτοί που εμπλέκονται σε αποφάσεις προσλήψεων κηρύττουν από μόνοι τους μια προθυμία για διακρίσεις με βάση την ιδεολογία» έγραψαν οι ερευνητές. «Το κοινό μπορεί έτσι να βοηθηθεί αναγνωρίζοντας τι στοιχεία των φωτογραφιών τους θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις πιθανότητες πρόσληψης/απασχόλησής τους».