Η εκκλησία και ο κορονοϊός. Ποιος κινδυνεύει στ΄αλήθεια;

Την μάχη στην πρώτη γραμμή την ανέλαβε η επιστήμη και η ιατρική και η Εκκλησία αγωνίζεται απεγνωσμένα να μην πέσει και αυτή θύμα της επιδημίας.
Open Image Modal
Orthodox liturgy
nikolaradic via Getty Images

Ο κορονοϊός δοκιμάζει την ετοιμότητα και την δυνατότητα των υγειονομικών δομών να ανταποκριθούν σε ενδημία, αλλά συγχρόνως έχει βάλει την Εκκλησία σε σοβαρή δοκιμασία, απειλώντας τα ίδια της τα θεμέλια. Μέχρι σχετικά πρόσφατα, που οι δυνατότητες της επιστήμης και της ιατρικής ήταν πολύ περιορισμένες, παρόμοιες καταστάσεις έβρισκαν την Εκκλησία, με προσευχές, λιτανείες και ευχέλαια να κυριαρχεί στον αγώνα για την αντιμετώπιση τους. Σήμερα, έχουν αλλάξει εντελώς οι ρόλοι. Την μάχη στην πρώτη γραμμή την ανέλαβε η επιστήμη και η ιατρική και η Εκκλησία αγωνίζεται απεγνωσμένα να μην πέσει και αυτή θύμα της επιδημίας.

Ο κορονοϊός μεταδίδεται μέσω του αναπνευστικού ή του πεπτικού συστήματος. Επομένως, συνύπαρξη σε κλειστούς χώρους, όπου συμπεριλαμβάνεται και ο εκκλησιασμός, και η κοινή χρήση κουταλιών (το κουταλάκι της θείας κοινωνίας), πιρουνιών και μαχαιριών είναι μέσα στους παράγοντες που μπορεί να αυξήσουν σημαντικά την μετάδοση της νόσου. Επιπλέον, είναι ήδη γνωστό ότι οι ηλικιωμένοι είναι οι πιο ευάλωτοι και η μεγάλη πλειοψηφία των εκκλησιαζόμενων ανήκουν στην κατηγορία αυτή. Γιατί επομένως η Εκκλησία δεν πήρε την ίδια θέση που πήραν οι αρμόδιες κυβερνητικές υπηρεσίες και να πει ότι παρακολουθούμε την εξέλιξη της μετάδοσης της νόσου και με βάση τις συστάσεις της επιστημονικής κοινότητας, θα αποφασίσουμε για τον αν οι εκκλησίες θα μείνουν ανοιχτές; Ιδιαίτερα στο θέμα της μετάληψης θα έπρεπε να είναι πιο πρακτική, χρησιμοποιώντας κουταλάκια μιας χρίσεως.

Η ‘θεία ευχαριστία’, το μυστήριο των μυστηρίων, μαζί με τα υπόλοιπα μυστήρια της εκκλησίας είναι τελετουργίες, δηλαδή κάτι καθαρά συμβολικό. Ο οίνος, το κρασί, συμβολίζει το αίμα και ο άρτος, το ψωμί, το σώμα του Ναζωραίου. Το τελετουργικό μέρος είναι αυτό που μεταμορφώνει μυστηριωδώς το κρασί σε θεϊκό αίμα και το ψωμί σε θεϊκή σάρκα. Επομένως άμα δεχθείς ότι τα δυο αυτά θεϊκά πλέον στοιχειά προσβάλλονται από ιούς ή ασθένειες, τότε, το μυστήριο δεν έχει πλέον πόδια να σταθεί και καταρρέει. Και επομένως, είναι αναπόφευκτο μόλις καταρρεύσει το μυστήριο, ο ακρογωνιαίος λίθος στην πίστη, να καταρρεύσει αυτόματα σαν χάρτινος πύργος και ολόκληρο το οικοδόμημα της Εκκλησίας.

Αυτός είναι ο λόγος που τόσο απεγνωσμένα η Εκκλησία αρνείται πεισματικά να παραδεχθεί ότι η μετάληψη μπορεί να μεταδώσει τον κορονοϊό στους πιστούς της. Βέβαια, με την στάση της αυτή κατάφερε να συσπειρώσει τους πιστούς της και αν το πέρασμα της επιδημίας στην Ελλάδα είναι ήπιο, που όλοι εύχονται να είναι, θα το προβάλει σαν νίκη της Εκκλησίας και της θεϊκής προστασίας που απολαμβάνουν οι πιστοί της. Έτσι θα κερδίσει την σημερινή μάχη, άλλα λιγόστεψε τις πιθανότητες να κερδίσει τον πόλεμο που θα συνεχίσει για την επιβίωση της.