Ο CEO της ΕΥΔΑΠ, Ιωάννης Μπενίσης, μάς μιλά για το παρόν και το μέλλον του πιο πολύτιμου αγαθού
Η Παγκόσμια Ημέρα Νερού ήταν απλά η αφορμή για την κουβέντα μας με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΕΥΔΑΠ, Ιωάννη Μπενίση. Άλλωστε, η ευαισθητοποίηση της εταιρείας σε θέματα περιβάλλοντος και κοινωνίας γίνεται ολοένα και πιο αισθητή όσο περνούν τα χρόνια και αυξάνονται οι δράσεις και οι πρωτοβουλίες στη χώρα μας.
Ποιο ήταν το ζητούμενο για εμάς από αυτή την συνέντευξη; Να ανακαλύψουμε κατά πόσο η χώρα μας ακολουθεί τις διεθνείς εξελίξεις, αν είμαστε έτοιμοι εμείς σε θέμα υποδομών για το “αύριο” στο θέμα του νερού αλλά και τι έχουμε να περιμένουμε από την ΕΥΔΑΠ τα επόμενα χρόνια. Γιατί όπως γνωρίζει κι εκείνος καλύτερα από εμάς, κάθε δικό τους βήμα προόδου, κάνει όλους εμάς ακόμα πιο ανυπόμονους για το μέλλον
Πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε την αναθεώρηση της Οδηγίας για το νερό, κάνοντας αποδεκτή την πρώτη επιτυχή Ευρωπαϊκή πρωτοβουλία πολιτών με τίτλο Right2Water (Δικαίωμα στο νερό) για την υποστήριξη της αύξησης στην πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό για όλους τους Ευρωπαίους. Ποια είναι η θέση σας για την κίνηση αυτή;
Η κίνηση των πολιτών της Ευρώπης, Right2Water, συγκέντρωσε περισσότερες από 1,8 εκατομμύρια υπογραφές, με σκοπό την ενίσχυση της θέσης των καταναλωτών εξασφαλίζοντας ότι οι φορείς ύδρευσης παρέχουν στους καταναλωτές σαφέστερη ενημέρωση σχετικά με την κατανάλωση του νερού, τη διάρθρωση του κόστους, καθώς την τιμή ανά λίτρο, επιτρέποντας έτσι τη σύγκριση με την τιμή του εμφιαλωμένου νερού. Η προσέγγιση αυτή αναμένεται να συμβάλει στην επίτευξη των περιβαλλοντικών στόχων για τη μείωση της άσκοπης χρήσης πλαστικών υλικών και τον περιορισμό του αποτυπώματος άνθρακα της ΕΕ, καθώς και στην επίτευξη των στόχων για τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Οι νέοι κανόνες θα απαιτούν από τα κράτη-μέλη να αυξήσουν την πρόσβαση σε ασφαλές πόσιμο νερό για όλους τους πολίτες. Η ΕΥΔΑΠ κινείται ήδη σε αυτή την κατεύθυνση. Όπως έχω δηλώσει πολλές φορές, κανένας συμπολίτης μας δεν θα στερηθεί το νερό, αυτό το ανθρώπινο δικαίωμα, για λόγους οικονομικής δυσχέρειας, κάτι που το εφαρμόζουμε στην πράξη με το κοινωνικό τιμολόγιο. Επίσης, η ΕΥΔΑΠ εφαρμόζει εδώ και δεκαετίες προγράμματα για την περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των παιδιών, την ποιότητα του νερού και την ανεκτίμητη αξία του πόρου. Επίσης μελετάμε την τοποθέτηση κρηνών σε δημοσίους χώρους. Οι κάτοικοι της Αττικής έχουν την τύχη να υδρεύονται με άριστης ποιότητας νερό και το αναγνωρίζουν, καθώς η κατανάλωση εμφιαλωμένων νερών στην Περιφέρεια Αττικής είναι περίπου 45% χαμηλότερη από τον μέσο όρο πανελλαδικά. Η μικρότερη κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού μπορεί επιπλέον να βοηθήσει τα νοικοκυριά στην Ευρώπη να εξοικονομήσουν περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ ετησίως. Αν οι πολίτες αποκτήσουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στο νερό της βρύσης, θα συμβάλουν και στη μείωση των πλαστικών αποβλήτων και των θαλάσσιων απορριμμάτων που συνδέονται με το εμφιαλωμένο νερό. Η καλύτερη διαχείριση του πόσιμου νερού από την πλευρά των κρατών-μελών θα έχει ως αποτέλεσμα την αποφυγή των άσκοπων απωλειών νερού και θα συμβάλλει στη μείωση του αποτυπώματος CO2. Επομένως, η εν λόγω πρόταση θα συμβάλει ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων του 2030 για τη βιώσιμη ανάπτυξη και των στόχων της συμφωνίας του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή.
Ποια μέτρα έχετε πάρει προκειμένου να διασφαλίζεται η υψηλή ποιότητα του νερού της ΕΥΔΑΠ;
Η ΕΥΔΑΠ έχει διαμορφώσει κατάλληλο πλαίσιο προδιαγραφών και ελέγχων, ώστε να εξασφαλίζει ότι το νερό που διατίθεται στο καταναλωτικό κοινό είναι αποδειγμένα άριστο.
Υπερκαλύπτοντας τις απαιτήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας, ελέγχουμε και επιτηρούμε καθημερινά, 365 ημέρες τον χρόνο, από τις λεκάνες απορροής, τα φράγματα, τους ταμιευτήρες και τα υδραγωγεία, μέχρι και το πιο απομακρυσμένο σημείο του δικτύου.
Με ειδικά δοχεία, υπάλληλοί μας μεταβαίνουν σε διάφορα σημεία του δικτύου, απ’ όπου λαμβάνουν δείγματα τα οποία ελέγχονται στα τελειότερα εργαστήρια που διαθέτει η ΕΥΔΑΠ.
Ποιο είναι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ΕΥΔΑΠ και τι μέτρα λαμβάνει η εταιρεία για τη μείωσή του;
Η περιβαλλοντική ευαισθησία αποτελεί για εμάς αναπόσπαστο κομμάτι του κοινωνικού ρόλου της ΕΥΔΑΠ. Η προστασία του περιβάλλοντος αφορά στην ουσία την κοινωνία, τους πολίτες.
Για τη διασφάλιση του νερού, του πολύτιμου αυτού φυσικού πόρου, σχεδιάζουμε και υλοποιούμε έργα που έχουν στόχο τη μείωση των απωλειών νερού, επιτυγχάνοντας ήδη μείωση του ατιμολόγητου νερού από 25,6% το 2016 σε 22,4% το 2017.
Για τη μείωση της ρύπανσης στην Αττική, εντάξαμε στο επενδυτικό πρόγραμμα την επέκταση δικτύων αποχέτευσης και την κατασκευή Κέντρων Επεξεργασίας Λυμάτων. Επιπλέον, έχουμε ήδη πετύχει μείωση πάνω από 20% στην αγορά ενέργειας στο μεγαλύτερο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων μας στην Ψυτάλλεια και έχουμε δρομολογήσει εντατικούς ενεργειακούς ελέγχους σε όλες τις εγκαταστάσεις και κτήρια της Εταιρείας για την περαιτέρω μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης.
Επίσης, κατασκευάσαμε και συνεχίζουμε να σχεδιάζουμε νέα έργα για την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, εκμεταλλευόμενοι έτσι το ενεργειακό δυναμικό του βιοαερίου που παράγεται ή του νερού που μεταφέρουμε.
Με την πεποίθηση ότι η περιβαλλοντική συνείδηση καλλιεργείται και διδάσκεται, η ΕΥΔΑΠ επικεντρώνει την προσπάθειά της στην ευαισθητοποίηση των νεότερων γενεών. Έχουμε δημιουργήσει Περιβαλλοντικά Εκπαιδευτικά Προγράμματα, τα οποία απευθύνονται σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, καθώς και σε συλλόγους και ενώσεις. Τα προγράμματα υλοποιούνται από στελέχη της Εταιρείας και διεξάγονται στις εγκαταστάσεις μας.
Πώς έχετε σχεδιάσει τα επόμενα χρόνια της ΕΥΔΑΠ;
Η ΕΥΔΑΠ έχει εγκρίνει ένα 5ετές επενδυτικό πρόγραμμα, με προϋπολογισμό περίπου 1 δισ., με το οποίο σχεδιάζουμε τη γεωγραφική επέκταση της Εταιρείας αλλά και τον εκσυγχρονισμό των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης.
Σημαντικό μερίδιο από το κονδύλι αυτό αφορά σε έργα για την αποχέτευση της Ανατολικής Αττικής, με την κατασκευή υπερσύγχρονων Κέντρων Επεξεργασίας Λυμάτων (ΚΕΛ) στους δήμους Ραφήνας-Πικερμίου και Σπάτων-Αρτέμιδας.
Τα έργα διάθεσης των αστικών λυμάτων πρόκειται να δώσουν οριστική λύση στο πρόβλημα δεκαετιών που ταλανίζει την περιοχή. Περιλαμβάνουν τη συλλογή και επεξεργασία των λυμάτων, αλλά και τη διάθεση / επαναχρησιμοποίηση των επεξεργασμένων εκροών των Κέντρων Επεξεργασίας Λυμάτων της Ανατολικής Αττικής, τα οποία θα λειτουργούν με τεχνολογία αιχμής. Τα ΚΕΛ που θα κατασκευαστούν θα είναι μηδενικής όχλησης, μοναδικά στο είδος τους σε παγκόσμιο επίπεδο, με ενεργό εκπαιδευτικό ρόλο στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και την επαναχρησιμοποίηση του ανακτημένου νερού και θα αποτελούν πόλο έλξης για τους κατοίκους αλλά και τουριστικό αξιοθέατο.
Ποιες δράσεις έχει αναλάβει η ΕΥΔΑΠ για όσους αδυνατούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς του νερού;
Από την 1η Φεβρουαρίου 2016, η ΕΥΔΑΠ εφαρμόζει το κοινωνικό της τιμολόγιο (Έκτακτο Ειδικό Τιμολόγιο), το οποίο ανταποκρίνεται περισσότερο στις σύγχρονες ανάγκες των ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων, πολιτική την οποία επέκτεινε και στους δικαιούχους του Ν. 4389/2016 (Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης - ΚΕΑ).
Χορηγούμε μειωμένο τιμολόγιο στις πολυμελείς – πολύτεκνες οικογένειες και έκπτωση στους λογαριασμούς των υπερηλίκων, ενώ παρέχουμε διευκολύνσεις πληρωμής των οφειλών σε διακανονισμούς αρκετών δόσεων.
Ειδικά για τους δικαιούχους του ΚΕΑ και του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου (ΚΟΤ) της ΔΕΔΔΗΕ, παρέχουμε τη δυνατότητα ρύθμισης σε έως 36 ή 12 αντίστοιχα άτοκες μηνιαίες δόσεις.
Θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ΕΥΔΑΠ προχώρησε σε διαγραφή ληξιπρόθεσμων οφειλών, ύψους 565.000 ευρώ, για τα τιμολόγια των ευπαθών κοινωνικών ομάδων που εντάχθηκαν στις ρυθμίσεις του Ν. 4389/2016.
Επιπλέον, χορηγούμε Φιλανθρωπικό τιμολόγιο και σε λοιπά ιδρύματα − φορείς που ασκούν φιλανθρωπικό − κοινωφελές έργο.
Πώς συνδυάζεται ο κοινωνικός σας προσανατολισμός με το γεγονός ότι είστε μια Επιχείρηση;
Το γεγονός ότι το κύριο χαρακτηριστικό της ΕΥΔΑΠ είναι ο κοινωνικός ρόλος της, δεν έρχεται επ’ ουδενί σε αντίθεση με το γεγονός ότι πρέπει να δουλεύουμε με στόχο την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητα.
Προσπαθούμε να θεραπεύσουμε τις όποιες παθογένειες και αδυναμίες του Δημόσιου Τομέα, όπως είναι η δυσκολία στην αποδοχή καινοτόμων βελτιωτικών αλλαγών.
Εμείς καινοτομούμε.
Για παράδειγμα, είμαστε η πρώτη δημόσια εταιρεία στην οποία οι Γενικοί Διευθυντές αξιολογήθηκαν από ιδιωτική διεθνή εταιρεία, βάσει σαφώς ορισμένων και αξιοκρατικών κριτηρίων, ενώ και η επιλογή των Προϊστάμενων και Διευθυντών έγινε κατόπιν εκδήλωσης ενδιαφέροντος και αποστολής βιογραφικών και όχι με υποκειμενικά ή άλλα κριτήρια.
Επανασχεδιάσαμε το Οργανόγραμμα, κατόπιν σχετικής διαβούλευσης, και δημιουργήσαμε ένα νέο, αποκεντρωμένο, βασισμένο στην κάλυψη των επιχειρησιακών αναγκών με τον βέλτιστο τρόπο. Αξίζει, για παράδειγμα, να αναφερθεί ότι δεν υπήρχε Γενική Διεύθυνση Πελατών.
Επιπλέον, εφαρμόσαμε το Σύστημα Διοίκησης μέσω Στόχων, και μάλιστα με πρωτότυπο τρόπο υλοποίησης, ψηφιακά και πλήρως αυτοματοποιημένα. Ουσιαστικά, χάρη στα πλέον σύγχρονα εργαλεία Πληροφορικής, γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή τι έργα υλοποιεί κάθε Υπηρεσία, σε ποιο στάδιο βρίσκεται κάθε έργο, εάν παρατηρούνται καθυστερήσεις κ.λπ.
Οι Έλληνες δεν έχουμε μάθει στον προγραμματισμό. Δεν μπορούμε να αντιληφθούμε ότι ο Ευρωπαίος τώρα έχει ήδη κάνει κράτηση ξενοδοχείου για τα επόμενα Χριστούγεννα. Με πρόσφατη Εγκύκλιο που εκδώσαμε, επιβάλλουμε τον έγκαιρο προγραμματισμό των προμηθειών μας, ακόμα και μιας καρφίτσας, ώστε όλα να γίνονται προγραμματισμένα, με διαγωνισμούς και διαφανείς διαδικασίες.
Φυσικά, αυτό δεν σημαίνει ότι επαναπαυόμαστε, αλλά, έχοντας δίπλα μας τους εργαζόμενους, φιλοδοξούμε να κάνουμε την ΕΥΔΑΠ, ειδικά στον τομέα της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, μια σύγχρονη εταιρεία με βάση τα διεθνή πρότυπα.