Σχεδόν τρία χρόνια μετά την αποκάλυψη του πρωτότυπου Tonale στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, τον Μάρτιο του 2019, η Alfa Romeo μόλις παρουσίασε την έκδοση παραγωγής η οποία θα λανσαριστεί τον Απρίλιο του 2022.
Ημουν στη Γενεύη, όταν πλήθος κόσμου κάλυπτε περιμετρικά τον εκθεσιακό χώρο της ιταλικής μάρκας, προκειμένου να δει το νέο της SUV μοντέλο, ύστερα από μεγάλο χρονικό διάστημα αδράνειας. Όχι ότι στο εργοστάσιο οι μηχανικοί και τα στελέχη της Alfa Romeo δεν σχεδίαζαν τις επόμενες κινήσεις τους, όμως το τελευταίο λανσάρισμα της διάσημης ιταλικής μάρκας, χρονολογείται το 2017 με τη Stelvio, στην πολυτελή κατηγορία των SUV.
Η παρουσίαση της Tonale συνοδεύεται από το πομπώδες καύχημα της Alfa Romeo, ότι με αυτό το μοντέλο συντελείται η μεταμόρφωση της μάρκας. Ισως, επειδή για πρώτη φορά ένα Alfa Romeo εφοδιάζεται με υβριδικά σύνολα. Ισως, πάλι, επειδή εφοδιάζεται με χαρακτηριστικά αυτόνομης οδήγησης και καινοτόμα στοιχεία συνδεσιμότητας. Πολλά ίσως, αλλά με τις εικασίες δεν βγάζουμε άκρη. Οπότε μένουμε στο χειροπιαστό αποτέλεσμα, που είναι η νέα Tonale, η οποία έρχεται να δυναμιτίσει ακόμα περισσότερο την ήδη εκρηκτική κατηγορία των μεσαίων C-SUV.
Με όνομα που προέρχεται από το ομώνυμο πέρασμα στις Άλπεις, η Tonale και μόνο με την τριγωνική κυψελοειδή μάσκα που φέρει το σήμα της μάρκα, κάνει μπαμ από μακριά ότι είναι Alfa Romeo. Χωρίς σημαντικές αλλαγές από το πρωτότυπο μοντέλο του 2019, ξεχωρίζει για τους τροχούς με τις 5 στρογγυλές οπές που θυμίζουν καντράν σταθερού τηλεφώνου άλλης εποχής (telephone dial), τους εκατέρωθεν της μάσκας εντυπωσιακούς, κυψελοειδείς αεραγωγούς (Scudetto), τα «3+3» φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Full-LED Adaptive Matrix και τα περιμετρικά προστατευτικά σε μαύρο χρώμα.
Με συμπαγείς διαστάσεις: 4,53μ. μήκος, 1,84μ. πλάτος και 1,6μ. ύψος, η νέα Tonale μπαίνει στην καρδιά της κατηγορίας της, έχοντας ιδιαίτερα σπορτίφ στυλ, που θυμίζει σε κάποια σημεία τη Giulia GT και την 8C Competizione.
Αξίζει να σημειώσω ότι τα φωτιστικά σώματα διαθέτουν δύο προηγμένες τεχνολογίες. Η πρώτη είναι η Adaptive Driving Beam, η οποία αυτόματα προσαρμόζει τα φώτα σύμφωνα με την ταχύτητα και τις συνθήκες οδήγησης, ενώ η δεύτερη με την ονομασία Glare-Free High Beam Segmented Technology, αναγνωρίζει αυτόματα την κίνηση ώστε να μην «τυφλώνει» τα άλλα οχήματα, ενώ παράλληλα στις στροφές βελτιώνει το φωτισμό για μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια. Παράλληλα με την απόδοση, τα νέα φωτιστικά σώματα έχουν σημαντικά χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας από τα παραδοσιακά συστήματα, προσφέροντας αναβαθμισμένη λειτουργία και αισθητική. Τα πίσω φωτιστικά σώματα ακολουθούν την ίδια λογική, με μια συνεχή φωτεινή γραμμή που αγκαλιάζει το αμάξωμα και επίσης δημιουργεί μια ξεχωριστή φωτεινή υπογραφή. Στο δυναμισμό του πίσω μέρους συμβάλει και η εμπνευσμένη από την 8C Competizione σχεδίαση του παρμπρίζ.
Η εξωτερική σχεδίαση, συνάδει με τη σχεδίαση της καμπίνας, με οδηγοκεντρική φιλοσοφία, κεκλιμένο ταμπλό προς τον οδηγό, ψηφιακή οθόνη αφής 10,25 ιντσών, αλλά και το χαρακτηριστικό σχήμα του καλύμματος του ψηφιακού πίνακα οργάνων 12,25 ιντσών που προσομοιάζει με δύο στρογγυλά αναλογικά όργανα (Cannocchiale), το τριάκτινο σπορ τιμόνι, τα paddles από αλουμίνιο για τις αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου και οι στρογγυλοί αεραγωγοί αποτελούν τη μοντέρνα εξέλιξη άμεσα αναγνωρίσιμων στοιχείων της Alfa Romeo.
Παγκόσμια καινοτομία εξοπλισμού αποτελεί η τεχνολογία NFT (non-fungible token), η οποία συνδέει ένα αυτοκίνητο με το ψηφιακό πιστοποιητικό NFT. Η τεχνολογία βασίζεται στο πρότυπο blockchain card που παρέχει ένα απόλυτα εμπιστευτικό και χωρίς δυνατότητα αλλοίωσης ιστορικό των βασικών παραμέτρων στη ζωή ενός οχήματος. Με τη συγκατάθεση του χρήστη, το σύστημα NFT καταγράφει μια σειρά δεδομένων, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εγγύηση ότι το όχημα έχει συντηρηθεί σωστά, στοιχείο που επιδρά ιδιαίτερα θετικά στη μεταπολιτική αξία του οχήματος.
Παράλληλα, εφοδιάζεται με τα πλέον προηγμένα συστήματα τεχνολογίας, όπως το ενσωματωμένο σύστημα φωνητικών εντολών/βοήθειας, Amazon Alexa, αλλά και το Secure Delivery Service, όπου το όχημα μπορεί να δηλωθεί ως το σημείο παράδοσης μιας αποστολής, με το αυτοκίνητο να ξεκλειδώνει για να αφήσει ο διανομέας το πακέτο και στη συνέχεια να το κλειδώνει και πάλι με απόλυτη ασφάλεια. Βεβαίως το σύστημα επιτρέπει την επίβλεψη του οχήματος από απόσταση μέσω του κινητού τηλεφώνου, αλλά και τη λειτουργία ή ρύθμιση λειτουργιών μέσω του κινητού, όπως το κλείδωμα/ξεκλείδωμα, η λειτουργία του συστήματος κλιματισμού, τα φώτα, κτλ.
Στο βασικό εξοπλισμό της Tonale περιλαμβάνεται το νέο σύστημα πολυμέσων, με προσαρμοζόμενο σύστημα Android, αναβαθμίσεις Over-the-Air (OTA) μέσω ασύρματων δικτύων, αλλά και υπηρεσίες που προσφέρονται ώστε το όχημα να είναι πάντα ενημερωμένο με τις τελευταίες εξελίξεις. Με συνολική διάσταση 22,5 ιντσών, οι δύο οθόνες TFT προσφέρουν την κορυφαία εμπειρία χρήσης στην κατηγορία.
Επίσης, στον τομέα της ασφάλειας και της υποβοήθησης οδηγού, φέρει νέα προηγμένα συστήματα που προσφέρουν δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Τα συστήματα ADAS της Tonale περιλαμβάνουν εκτός των άλλων τα: Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC) - διατηρεί αυτόματα σταθερή την ταχύτητα ή την μεταβάλει με βάση την κίνηση μπροστά από το όχημα, Lane Centering (LC) και Traffic Jam Assist -αυτόματα διατηρεί την ταχύτητα και την πορεία του οχήματος στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας και σε απόσταση ασφαλείας από το προπορευόμενο όχημα, Autonomous Emergency Braking - προειδοποιεί τον οδηγό σε περίπτωση επικείμενης σύγκρουσης και αν χρειαστεί ενεργοποιεί αυτόματα τα φρένα - λειτουργεί και στην περίπτωση πιθανής σύγκρουσης με πεζό ή ποδηλάτη, Drowsy Driver Detection - προειδοποιεί σε περίπτωση που διαπιστώσει κόπωση του οδηγού και Blind Spot Detection - ανιχνεύει την κίνηση στα τυφλά σημεία, ενώ προειδοποιεί και στους ελιγμούς στάθμευσης σε συνεργασία με την κάμερα 360ο υψηλής ανάλυσης.
Τώρα, αυτό που κάνει την Tonale να ξεχωρίζει στη μεταμόρφωση της Alfa Romeo, είναι οι εξηλεκτρισμένες εκδόσεις. Λανσάρεται με μια προσθιοκίνητη έκδοση Hybrid, η οποία εφοδιάζεται με έναν νέο κινητήρα Hybrid VGT (Variable-Geometry Turbo) των 160 ίππων, με τον στροβυλοσυμπιεστή μεταβλητής γεωμετρίας να συνδυάζεται με ένα νέο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT 7 σχέσεων και έναν ηλεκτροκινητήρα P2 48V, με απόδοση 15 kW και 55 Nm ροπής. Ο ηλεκτροκινητήρας επιτρέπει την κίνηση του αυτοκινήτου ακόμα και όταν ο θερμικός κινητήρας των 1.5 lt είναι εκτός λειτουργίας, δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά αλλά για λίγο, όπως για παράδειγμα στο ξεκίνημα από το φανάρι ή στους ελιγμούς στάθμευσης. Με το μοντέλο διαθέσιμο θα είναι και ένα αντίστοιχο σύστημα με απόδοση 130 ίππων, το οποίο επίσης θα διαθέτει αυτόματο κιβώτιο TCT 7 σχέσεων, ηλεκτροκινητήρα P2 48V και δυνατότητες κίνησης αμιγώς ηλεκτρικά.
Ωστόσο, μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η έκδοση Plug-in Hybrid Q4. Το σύστημα αποτελείται από έναν Turbo βενζινοκινητήρα 1.3 lt ισχύος 180 ίππων που κινεί τους εμπρός τροχούς και έναν ισχυρό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης απόδοσης 90 kW που κινεί τους πίσω τροχούς. Η συνδυασμένη ισχύς ανεβαίνει στους 275 ίππων, χαρίζοντας επιτάχυνση 6,2 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα και αυτονομία για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση έως 80χλμ. στον αστικό κύκλο ή πάνω από 60χλμ. σε μικτές συνθήκες, με την ενέργεια να αποθηκεύεται σε μπαταρία 15,5 kWh που μπορεί να παρέχει ισχύ έως και 100 kW και η οποία φορτίζει πλήρως σε λιγότερο από 2,5 ώρες από φορτιστή ισχύος 7,4 kW. Σημειώνω ότι το Plug-in Hybrid Q4 διαθέτει τη δυνατότητα μετάδοσης της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς, ανεξάρτητα από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, εξασφαλίζοντας κορυφαία επίπεδα ασφάλειας και οδηγικής απόλαυσης.
Πάντως, η Tonale θα προσφέρεται και με έναν νέο κινητήρα πετρελαίου 1.6 lt, με απόδοση 130 ίππους και 320 Nm ροπής, o οποίος συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη TCT 6 σχέσεων, σε προσθιοκίνητη έκδοση.
Οι μηχανικοί της Alfa Romeo υπόσχονται δυναμική οδηγική συμπεριφορά και δεν έχω λόγους να αμφιβάλλω, γνωρίζοντας από άλλα αυτοκίνητα της μάρκα, που ανέκαθεν είχαν καλό σετάρισμα στην ανάρτηση και κοφτερό σύστημα διεύθυνσης. Η Tonale φέρει τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo με αεριζόμενους δίσκους εμπρός και συμπαγείς δίσκους στον πίσω άξονα, ως προς την πέδησης, ενώ στον τομέα της ανάρτησης, χρησιμοποιεί πλήρως ανεξάρτητα γόνατα τύπου MacPherson σε όλους τους τροχούς και αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency Selective Damping) που εξελίχθηκαν σε συνεργασία με την Koni. Διαθέσιμη είναι και η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση Dual Stage Valve με δύο επιλογές λειτουργίας (Comfort, Sport), η οποία συνεργάζεται με το σύστημα παραμετροποίησης D.N.A. που εφοδιάζει όλες τις εκδόσεις της Tonale.
Η Tonale είναι πραγματικό Made in Italy μοντέλο, καθώς θα κατασκευάζεται σε μια νέα γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο Giambattista Vico της Stellantis (ο νέος όμιλος με πλειάδα μαρκών) στο Pomigliano d’ Arco, στη Νάπολη.