Η σούπερ σταρ της όπερας σοπράνο Άννα Νετρέμπκο κατέθεσε αγωγή σε βάρος της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης και του γενικού διευθυντή της, Πίτερ Γκελμπ, καταγγέλλοντας συκοφαντική δυσφήμιση και παραβίαση συμβολαίου. Η μήνυση αφορά την απόφαση της Met να λήξει τη συνεργασία μαζί της μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Με την αγωγή, που κατατέθηκε στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στο Μανχάταν, την Παρασκευή 4 Αυγούστου, η Νετρέμπκο ζητά αποζημίωση τουλάχιστον 360.000 δολαρίων για απώλεια εσόδων από εμφανίσεις και πρόβες. Ισχυρίζεται ότι η Met της προκάλεσε «μεγάλη ψυχική οδύνη και συναισθηματική δυσφορία», όπως μεταξύ άλλων, «κατάθλιψη, ταπείνωση, αμηχανία, στρες και άγχος, συναισθηματικό πόνο και ταλαιπωρία».
Η λήξη της συνεργασίας Νετρέμπκο - Met την Πέμπτη 3 Μαρτίου 2022, λίγο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ανακοινώθηκε ύστερα από δήλωση της όπερας ότι δεν θα συνεργάζεται πλέον με καλλιτέχνες που υποστηρίζουν τον Πούτιν. Παρά το γεγονός ότι η Νετρέμπκο είχε ποστάρει λίγες ημέρες πριν μήνυμα στο Instagram ότι είναι «αντίθετη σε αυτόν τον πόλεμο», παρέμεινε σιωπηλή όσον αφορά τον Ρώσο πρόεδρο, την επανεκλογή του οποίου είχε στο παρελθόν υποστηρίξει. Ο Γκελμπ της είχε ζητήσει να αποκηρύξει τον Πούτιν, ωστόσο η σοπράνο δεν κατηγόρησε τον πρόεδρο της Ρωσίας.
«Από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Met και ο Πίτερ Γκελμπ χρησιμοποίησαν την Άννα Νετρέμπκο ως αποδιοπομπαίο τράγο στην εκστρατεία αποστασιοποίησης τους από τη Ρωσία και υποστήριξη τους στην Ουκρανία», αναφέρεται σε δήλωση του μάνατζερ της 51 ετών σοπράνο.
Η Met δήλωσε από την πλευρά της: «Η μήνυση του κυρίας Νετρέμπκο δεν έχει καμία βάση».
Τον Φεβρουάριο, η σοπράνο είχε υποβάλλει καταγγελία μέσω του αμερικανικού συνδικάτου που εκπροσωπεί τους καλλιτέχνες της όπερας και του μπαλέτου, American Guild of Musical Artists. Ο δικαστής Howard C. Edelman έκρινε ότι η Met παραβίασε τη συλλογική σύμβαση εργασίας όταν ακύρωσε τις συμφωνίες με τη Νετρέμπκο για εμφανίσεις της στις όπερες «Don Carlo» και «La Forza del Destino» του Βέρντι» και «Αντρέα Σενιέ» του Τζορντάνο και επιδίκασε αποζημίωση, που σύμφωνα με το σωματείο υπολογίζεται σε περίπου 209.000 δολάρια.
Σύμφωνα με την αγωγή, η Άννα Νετρέμπκο, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στη Met το 2002 -και έχει κάνει περί τις 200 εμφανίσεις στη Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης τα τελευταία είκοσι χρόνια- επρόκειτο να λάβει 17.000 δολάρια ανά παράσταση, που είναι η υψηλότερη αμοιβή στη Met.
Στη μήνυση αναφέρεται ότι παραβιάστηκαν επιπλέον συμφωνίες για 40 παραστάσεις της «Τόσκα» του Πουτσίνι και της «Ντάμα Πίκα» του Τσαϊκόφσκι» κατά τη σεζόν 2024-25, όπως επίσης των «Μανόν Λεσκώ» του Πουτσίνι και «Μάκβεθ» του Βέρντι, και ότι η διάσημη σοπράνο είναι θύμα διακρίσεων λόγω εθνικής καταγωγής.
Η Νετρέμπκο ισχυρίζεται ότι Met και Γκελμπ «έβλαψαν τη σχέση της με το κοινό», προσθέτοντας ότι η υπόθεση απέτρεψε άλλες όπερες και πολιτιστικούς οργανισμούς στις Ηνωμένες Πολιτείες από το να συνεργαστούν μαζί της, ότι αναγκάστηκε να πουλήσει το διαμέρισμά της στη Νέα Υόρκη, όπως και ότι «ρωσικές θεατρικές εταιρείες ακύρωσαν συμβόλαια μαζί της».
Μπορεί η ντίβα της όπερας να μην κάνει εμφανίσεις στις ΗΠΑ, ωστόσο τον Ιούνιο πρωταγωνίστησε στη νέα παραγωγή της «Αΐντα» του Βέρντι με την οποία η Αρένα της Βερόνας -που φιλοξενεί το διασημότερο διεθνώς φεστιβάλ λυρικού τραγουδιού- άνοιξε την επετειακή σεζόν των 100 χρόνων της, ενώ αυτόν τον μήνα θα εμφανιστεί στο Teatro Colon στο Μπουένος Άιρες της Αργεντινής. Στις προγραμματισμένες εμφανίσεις της τη σεζόν 2023-24 περιλαμβάνονται επίσης, η Όπερα του Βερολίνου, η Όπερα της Βιέννης, η Σκάλα του Μιλάνου και η Όπερα του Παρισιού.
Με πληροφορίες από Associated Press