«Η σημασία του 3D Education στην πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»

«Τυπώστε το αύριο της ζωής σας».
|
Open Image Modal
loops7 via Getty Images

Σε έναν κόσμο όπου η διασύνδεση είναι συνώνυμο του σήμερα και τα νέα παιδιά έχουν ως καθημερινό αντικείμενο επικοινωνίας και απασχόλησης τα «έξυπνα κινητά», η έννοια νέων τεχνολογιών όπως:

  • Block-chain

  • Internet of Things

  • AI

  • 3D

ακούγονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, καθώς αποτελούν τεχνολογίες που επιβάλλουν την αλλαγή και μετατρέπουν επιχειρήσεις, οι οποίες διαθέτουν τις δυναμικές ικανότητες με επίκεντρο την «ικανότητα της προσαρμογής» σε προνομιακή θέση απέναντι των ανταγωνιστών, όπως και κάθε άνθρωπο ξεχωριστά που τις διαθέτει, σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα από τους συναδέλφους του.

Σήμερα, τα κινητά μπορούν να ενεργοποιήσουν, να κλειδώσουν, να ελέγξουν οποιαδήποτε υπηρεσία, κάνοντας την ζωή μας πιο εύκολη. Με τον τρόπο που εξελίσσονται τα πράγματα, το κινητό θα γίνει η «ταυτότητα» στις τεχνολογικές υπηρεσίες και ο κόμβος που μεταφράζει τα δεδομένα σε λέξεις και τις λέξεις σε δεδομένα για μηχανές και ανθρώπους αντίστοιχα.

Με βάση τα παραπάνω, θέλω να μιλήσω για την τεχνολογία που για πολλούς δείχνει να έχει τις περισσότερες δυνατότητες από τις υπόλοιπες. Πρόκειται, για την τεχνολογία που θα φέρει σύμφωνα με ειδικούς την βιομηχανική επανάσταση 5.0 (Industry 5.0), το 3D printing. Η πρωτότυπη ιδέα 3D εκτυπωτή εμφανίστηκε το 1982 από τον Chuck Hull που σκέφτηκε την προσθετική τεχνολογία με στρώσεις από πλαστικά και μετέπειτα το κόψιμο τους με την βοήθεια δέσμης φωτός. Από τότε, η τεχνολογία αυτή έχει αποκτήσει χιλιάδες υποστηρικτές που πιστεύουν στην επανάσταση που θα φέρει. Έχει ταράξει τα δεδομένα σε κάθε επιχειρηματικό κλάδο και ειδικά στην εφοδιαστική αλυσίδα. Θα μπορούσα να γράψω πολλά για τους κλάδους και τις προοπτικές του 3D, όμως θέλω να αναλύσω την συνεισφορά που μπορεί να έχει για την εξέλιξη των νέων στους πιο λαμπρούς επιστήμονες που μπορεί να έχει γνωρίσει η ανθρωπότητα.

3D Printing in Primary Education 

Παρουσιάζοντας το 3D στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η πρώτη εντύπωση που θα διαπιστώσει κανείς από τους μαθητές, είναι η λάθος σύγκριση του με την ζωγραφική. Μπορεί και στα δύο να σχεδιάζεις, όμως η γνωστή ζωγραφική είναι μια τυποποιημένη διαδικασία που δεν μπορεί να συγκριθεί με την έννοια της στερεολιθογραφίας. Μαθαίνοντας τα παιδιά στις αρχικές έννοιες και δείχνοντας τους το περιβάλλον όπου μπορούν να εργάζονται, αντιλαμβάνονται την διαφοροποίηση του από την λευκή δισδιάστατη επιφάνεια και πειραματίζονται με τον χώρο.

Τα πρώτα σχέδια μπορούν να είναι δοκιμαστικά, με τα σχήματα σε στερεή μορφή (πχ Κύβος, Σφαίρα, κύλινδρος) να κάνουν τη εμφάνιση τους. Αργότερα, μαθαίνοντας μέσα από την πλατφόρμα την έννοια των πολυδιάστατων μεταβλητών, επεξεργάζονται την δυνατότητα μορφοποίησης της διάταξης μέσα στον χώρο του αντικειμένου καθώς και την άναρχη μεγέθυνση ή σμίκρυνση του. Καθώς, κατανοούν τις επιλογές και τα σχήματα-αντικείμενα που μπορούν να επεξεργαστούν, αρχίζουν να αντιγράφουν αγαπημένα αντικείμενα και να δίνουν την προσωπική τους νότα υπογραφή στο εκάστοτε αντικείμενο, μεταμορφώνοντας το σε κάτι δικό τους. Η δυσπιστία που αρχικά έχουν για την τεχνολογία αυτή, εξαφανίζεται όταν παραλαμβάνουν στα χέρια τους το δημιούργημα που λεπτομερώς διαμόρφωσαν οι ίδιοι και το χαμόγελο αποτυπώνεται στα χείλη τους, κάνοντας τους υγιείς «αιχμάλωτους» σε μια τεχνολογία που την έχουν ως παιχνίδι αλλά μαθαίνοντας μέσα από αυτήν αντιλαμβάνονται τις δυνατότητες που έχει. Τα παραπάνω προσωπικά βιώματα με μαθητές, με έκαναν να αναρωτηθώ τι μπορεί να δημιουργηθεί από αυτούς τους νέους ονειροπόλους γεμάτους φαντασία το 2030 όπου και θα βγαίνουν στην αγορά εργασίας.

Ποσοτική Έρευνα 

Open Image Modal
Open Image Modal
Open Image Modal
Open Image Modal

Από ότι βλέπουμε, μέσα από απαντήσεις 160 ερωτηθέντων σε προσωπική ποσοτική έρευνα με κλιμακωτή απάντηση (1: καθόλου-5: πάρα πολύ), προέκυψαν τα παραπάνω αποτελέσματα τα οποία με την πλειοψηφία να δείχνει την σημαντικότητα (4) ή την πολύ σημαντική (5) εκπαιδευτική ιδιότητα και επαγγελματική προοπτική (άνω του 75% το άθροισμα του 4 και 5 σε όλα τα ερωτήματα), μπορούμε να καταλήξουμε στα εξής:

Σενάριο 1

Η τεχνολογία μπορεί να αποτελεί την προσφορά σε κάθε είδους υλικής ανάγκης που μπορεί ο νέος να έχει στο σπίτι του. Αγοράζοντας έναν 3D εκτυπωτή, αντικείμενα μαζικής παραγωγής που κοστίζουν στον εκάστοτε άνθρωπο μπορούν να τυπωθούν σαν DIY projects με κάθε σπίτι να έχει προϊόντα του αντίστοιχου χρήστη 3D, δίνοντας μια προσωποποιημένη νότα σε αντικείμενα καθημερινής χρήσης, γλυτώνοντας έτσι έξοδα τα οποία δεν αντιλαμβανόμαστε γιατί μεμονωμένα είναι μικρά όμως σε βάθος χρόνου αποτελούν μεγάλο πονοκέφαλο

Σενάριο 2

Με γνώμονα τις βιοϊατρικές δυνατότητες της τύπωσης οργανικών μερών, παιδιά που σε πρωτοβάθμια εκπαίδευση έχουν κάνει μαθήματα 3D, αργότερα έχουν συνεχίσει σε δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μετά έχουν διαλέξει ιατρικό κλάδο με εξειδικεύσεις σε 3D τεχνολογίες, μπορούν να εισάγουν στην επιστήμη λύσεις σε διαχρονικά προβλήματα και να προσφέρουν στην ιατρική τους «τυπωμένους ανθρώπους» , για να μπορούν οι ιατροί να χειρουργούν ρεπλίκες πραγματικών συμβάντων πριν το πραγματικό χειρουργείο, βοηθώντας τους να μειώσουν το λάθος στο ελάχιστο

Σενάριο 3

Μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που εξασκούνται και πειραματίζονται στο 3D, μπορούν σε τριτοβάθμια εκπαίδευση συνεχίζοντας σε σημαντικούς επιχειρηματικούς κλάδους όπως (πχ Αρχιτεκτονική, Αυτοκινητοβιομηχανία, Ναυτιλία, Αερομεταφορική-Διαστημική), να εφαρμόσουν την τεχνολογία του 3D και να καταφέρουν πράγματα που σήμερα μας φαίνονται ακατόρθωτα. Βέβαια, έτσι είναι η ανθρωπότητα, κάνει βήματα σήμερα που χθες φαινόντουσαν άλματα! Τέτοια άλματα μπορεί να είναι, ένα «τυπωμένο» εμπορικό πλοίο μέσα από κατάλληλα οργανωμένα Ναυπηγεία με τεχνολογία 3D.

Προτάσεις

  • Δημιουργία υποχρεωτικού μαθήματος 3D σε σχολεία πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης

  • Τακτικές μηνιαίες ή τριμηνιαίες εκδρομές σε επιχειρήσεις που διαθέτουν τεχνολογία 3D

  • Ειδικά προγράμματα επιμόρφωσης μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων εκπαιδευτικών εκδρομών σε καινοτόμες επιχειρήσεις που κατέχουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα μέσω 3D Printers

Συμπέρασμα

Στην εποχή της διασύνδεσης όπου τα παιδιά είναι δέκτες τεράστιου όγκου πληροφοριών, τεχνολογίες που θα αλλάξουν την εικόνα των επιχειρήσεων αλλά και της καθημερινότητας αναγκάζουν τα παιδιά να διακατέχονται από δυναμικές ικανότητες που θα προσαρμόζονται στις διαφοροποιήσεις αυτές. Δίνοντας βάση στην τεχνολογία του 3D PRINTER, η εκμάθηση των διαδικασιών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, καθιστά τους νέους απέναντι στην φαντασία τους και την αποτύπωση σε αρχείο μορφής (STL). Οι δυνατότητες για το τι μπορεί να κάνουν στην ενήλικη ζωή τους οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που μαθαίνουν 3D, είναι ατελείωτες. Θα κλείσω με αυτό «Τυπώστε το αύριο της ζωής σας».