Ο Ιβ Σεν Λοράν είχε πει κάποτε σε συνέντευξη του ότι όταν βλέπει να δημοσιεύονται παλιές του φωτογραφίες θέλει να αισθάνεται ότι τραβήχτηκαν χθες. Η αναφορά του δεν αφορούσε την ηλικιακή του εικόνα, αλλά την ενδυματολογική. Ήθελε να φωτογραφίζεται με ρούχα που έχουν διάρκεια στον χρόνο που, ακόμα κι αν περνούσαν δέκα χρόνια, δεν θα φαινόταν παλαιική η εμφάνιση του, αλλά σύγχρονη και δυναμική. Ο ταλαντούχος Γάλλος σχεδιαστής, μόλις τέσσερα χρόνια μετά τη δημιουργία της ομώνυμης εταιρείας του, δηλαδή το 1966, έκανε την επανάστασή του στη μόδα σχεδιάζοντας, για πρώτη φορά, υψηλή ραπτική σε βασικά κομμάτια. Μέχρι τότε η υψηλή ραπτική – haute couture - μεταφραζόταν σε βαρύτιμες και περίτεχνες τουαλέτες, ενώ όλα τα υπόλοιπα ήταν απλά ρούχα που κάλυπταν ενδυματολογικές ανάγκες.
Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει πολύ. Μόδα δημιουργείται, ή αντιγράφεται, παντού, από τον μεγάλο σχεδιαστικό οίκο μέχρι την εταιρεία αδιάκοπης παραγωγής με οικονομικά ρούχα. Αυτό όμως που παρατηρείται έντονα τον τελευταίο χρόνο είναι η μεγάλη στροφή προς τα βασικά κομμάτια, τις κλασικές ίσιες και διαχρονικές γραμμές.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο … τυφώνας ξεκίνησε με την τάση της ήσυχης πολυτέλειας (quite luxury). Οι απανταχού φασιονίστας άρχισαν να αφήνουν στην άκρη τα φανταχτερά τους φορέματα και να τα αντικαθιστούν με μακριά σακάκια, μαύρα φορέματα, λευκά πουκάμισα και ίσια άνετα παντελόνια. Η ήσυχη πολυτέλεια μεταφράστηκε σε μια αθόρυβη άνεση που έδεσε με εμφαντικά στοιχεία τις τσάντες και τα παπούτσια για τις ανάγκες μιας σύγχρονης ισορροπημένης εικόνας.
Αυτή τη χρονιά ο κύκλος της μόδας έφτασε στην αρχή του, στη βάση του, στην ομορφιά της απλότητας που πρώτος ο Ιβ Σεν Λοράν είχε προτείνει. Οι περισσότεροι σχεδιαστές άλλαξαν ρότα προτείνοντας στις κολεξιόν τους ρούχα κλασικά, διαχρονικά εξαιρετικής γραμμής και ποιότητας. Οίκοι όπως Gucci, Dior, Saint Laurent, Prada, Louis Vuitton, Miu – Miu και πολλοί άλλοι παρουσίασαν εναλλακτικά τα βασικά ρούχα, κάνοντας μας να θέλουμε να πετάξουμε κάθε τι κραυγαλέο από τη ντουλάπα μας. Να το κάνουμε; Η απάντηση είναι όχι. Η μόδα κάνει τους κύκλους της κι εμείς ακολουθούμε αυτό το ενδιαφέρον γαϊτανάκι, προσαρμόζοντας τα ρούχα στις δικές μας ανάγκες.
Λόγοι που οι μεγάλοι οίκοι σχεδιάζουν ξανά βασικά κομμάτια
Η στροφή στην απλότητα είναι αποτέλεσμα πολλών αλλαγών, όχι μόνο στιλιστικών, αλλά και κοινωνικών. Η φοβία της πανδημίας έχει αφήσει τα κατάλοιπα της. Μετά από την εμμονή με τις αθλητικές εμφανίσεις, τα βασικά κομμάτια αποτελούν την καλύτερη επένδυση για την γκαρνταρόμπα μας, μια και έχουν διάρκεια στον χρόνο.
Ένας άλλος παράγοντας είναι η εργασία με ακαθόριστο ωράριο. Τα βασικά κομμάτια είναι η λύση για να φορεθούν από το πρωί και με ελάχιστες αλλαγές στους συνδυασμούς ή στον τρόπο που θα συνδυαστούν να είναι ιδανικά και για το βράδυ.
Οι εποχικές αλλαγές είναι επίσης ένα θέμα που δεν αφήνει ανεπηρέαστους και τους σχεδιαστές. Ειδικά στις μεσογειακές χώρες, όπως είναι η Ελλάδα, τα βαριά χειμερινά ρούχα χρησιμοποιούνται σπάνια έως καθόλου. Αντιθέτως, τα βασικά κομμάτια, όπως ένα σακάκι ή ένα πουκάμισο, είναι παντός καιρού και φοριούνται εύκολα όλες τις εποχές.
Τέλος, οικονομικοί παράγοντες επηρεάζουν ολόκληρη την αγορά και αυτό αφορά και τον κλάδο της μόδας. Οι σχεδιαστές δημιουργούν κομμάτια με «μέλλον» που ευκολότερα θα αγοραστούν ακόμα κι αν κοστίζουν λίγο παραπάνω, ενώ παράλληλα δεν θα μείνουν ποτέ στο ράφι λόγω του διαχρονικού σχεδιασμού τους.