Στο Ηράκλειο της Κρήτης, 6-7 Μαΐου 2025, θα πραγματοποιηθεί το 8ο Posidonia Sea Tourism Forum.
Σε μια περιοχή ιδιαίτερα δημοφιλή για τον τουρισμό και την κρουαζιέρα, στο φετινό Φόρουμ, με θέμα «Μεσόγειος: Επιτακτική ανάγκη για νέα δημοφιλή λιμάνια και προορισμούς», θα αναδειχθεί η ανάγκη για καινοτομία και βιωσιμότητα στον τουρισμό κρουαζιέρας.
Καθώς η κρουαζιέρα στη Μεσόγειο συνεχίζει να αναπτύσσεται δυναμικά, οι ηγέτες του κλάδου θα συγκεντρωθούν στην Ελλάδα για να συζητήσουν ευκαιρίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος, με ιδιαίτερη έμφαση στη διαχείριση των αυξημένων τουριστικών ροών και στην προώθηση των αναδυόμενων προορισμών.
Το 2023, τα ετήσια μεγέθη της κρουαζιέρας επέστρεψαν στα προ-πανδημικά επίπεδα, με συνολικό οικονομικό αντίκτυπο 168,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην παγκόσμια οικονομία, που συνιστά αύξηση 9% σε σύγκριση με το 2019. Συνολικά 31,7 εκατομμύρια επιβάτες ταξίδεψαν με κρουαζιερόπλοια το 2023, σημειώνοντας αύξηση 7% από τους 29,7 εκατομμύρια επιβάτες του 2019. Ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας εκτιμάται ότι έφτασε τα 32 εκατομμύρια το 2024 και ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται σταθερά τα επόμενα χρόνια, φτάνοντας τους 39,4 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2027.
Ωστόσο, η κρουαζιέρα δέχθηκε πρόσφατα έντονη κριτική, ως παράγοντας υπερτουρισμού σε μερικά από τα πιο δημοφιλή λιμάνια της Μεσογείου. Αν και πολλοί από αυτούς τους προορισμούς, όπως η Βαρκελώνη, η Πάλμα ντε Μαγιόρκα, το Άμστερνταμ και η Σαντορίνη έχουν ήδη κατακλυστεί από τον συμβατικό τουρισμό, η κρουαζιέρα χρεώνεται με μεγάλο μέρος της ευθύνης.
«Ο υπερτουρισμός σε ορισμένες πόλεις και προορισμούς στη Μεσόγειο είναι μια πραγματικότητα που πρέπει να αντιμετωπίσει η βιομηχανία», δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος της «Εκθέσεις Ποσειδώνια Α.Ε.».
Ο Θεόδωρος Βώκος, επισήμανε, παράλληλα, ότι: «Ο κλάδος της κρουαζιέρας πρέπει να επανεξετάσει τις αναπτυξιακές στρατηγικές του, τον προγραμματισμό δρομολογίων και την επιλογή προορισμών, ώστε να βοηθήσει στην επίτευξη μιας πιο βιώσιμης ισορροπίας. Ως ο τουριστικός τομέας με την υψηλότερη ευελιξία προγραμματισμού, η κρουαζιέρα έχει μια μοναδική ευκαιρία να αξιοποιήσει τον αυξανόμενο αριθμό αναδυόμενων επιλογών λιμανιών σε προσβάσιμες αποστάσεις, ιδιαίτερα στην Ανατολική Μεσόγειο».
Από την πλευρά της, η πρόεδρος της MedCruise, Θεοδώρα Ρήγα, τόνισε ότι: «Η MedCruise σκοπεύει να συνεχίσει να συνεργάζεται με εταιρείες κρουαζιέρας, λιμάνια και προορισμούς, καθώς και με φορείς χάραξης πολιτικής, προκειμένου να ηγηθεί πρωτοβουλιών για τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας στη Μεσόγειο και τις γειτονικές θάλασσες».
Στο Φόρουμ, στα θέματα που θα συζητηθούν περιλαμβάνονται: η υιοθέτηση πράσινων πρακτικών και λύσεων για την αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προκλήσεων, και η τουριστική καινοτομία στους τομείς του μάρκετινγκ, της ικανοποίησης των επισκεπτών και των ταξιδιωτικών εμπειριών, ενώ θα συζητηθούν θέματα υποδομών μέσω της ανάδειξης νέων λιμενικών επενδύσεων και αποτελεσματικών συστημάτων κατανομής θέσεων ελλιμενισμού.
Καταλήγοντας, ο Μηνάς Παπαδάκης, διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, δήλωσε: «Το λιμάνι του Ηρακλείου πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις σε υποδομές και υπηρεσίες για να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες απαιτήσεις του κλάδου της κρουαζιέρας. Με υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, διευρυμένη χωρητικότητα ελλιμενισμού και ισχυρή δέσμευση για βιωσιμότητα, είμαστε έτοιμοι να φιλοξενήσουμε ακόμα μεγαλύτερη δραστηριότητα κρουαζιέρας. Το άνοιγμα του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου του Ηρακλείου, το 2027, αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω αυτό το δυναμικό, αυξάνοντας τις ευκαιρίες homeporting στο λιμάνι μας. Το συνολικό οικονομικό όφελος από τον τουρισμό κρουαζιέρας στο Ηράκλειο και τη γύρω περιοχή κατά την περίοδο από τον Μάιο του 2023 έως τον Μάιο του 2024 ανήλθε σε 60,2 εκατ. ευρώ, ενώ ο κλάδος υποστήριξε 521 θέσεις εργασίας».