Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν αποτελεί μόνο μέσο κατανάλωσης ενέργειας αλλά μπορεί να λειτουργήσει και ως χώρος αποθήκευσης ενέργειας και παροχής της.
Για παράδειγμα, ένα σταθμευμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο έχει τη δυνατότητα να τροφοδοτήσει με ενέργεια το σπίτι και τις ηλεκτρικές συσκευές ή ακόμη και να επιστρέψει ηλεκτρική ενέργεια στο δίκτυο.
Η Volvo, προκειμένου να αξιοποιήσει αυτή τη δυνατότητα και να βοηθήσει στη μετάβαση σε ένα πιο έξυπνο, πιο βιώσιμο και πιο αποδοτικό δίκτυο ενέργειας, παρουσιάζει τη Volvo Cars Energy Solutions. Είναι μία εντελώς νέα επιχειρηματική μονάδα που θα προσφέρει τεχνολογίες και υπηρεσίες που σχετίζονται με την αποθήκευση ενέργειας και τη φόρτιση, αποτελώντας τον συνδετικό ιστό ανάμεσα στα αυτοκίνητα της μάρκας, τις ζωές των πελατών της, την αποδοτική χρήση ενέργειας και, ευρύτερα, την κοινωνία.
Η νέα ναυαρχίδα της Volvo, το αμιγώς ηλεκτρικό SUV EX90, είναι το πρώτο αυτοκίνητο Volvo που θα διαθέτει όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό και (σταδιακά) το λογισμικό που καθιστούν δυνατή την αμφίδρομη φόρτιση και την απευθείας αποθήκευση ηλιακής ενέργειας.
Από κοινού με την Göteborg Energi Nät AB, την εταιρεία που διαχειρίζεται το ηλεκτρικό δίκτυο στο Γκέτεμποργκ, η Volvo παρουσιάζει τώρα ένα από τα πρώτα πιλοτικά προγράμματα «από το όχημα στο δίκτυο» (vehicle-to-grid - V2G), με στόχο να δοκιμάσει αυτές τις V2G τεχνολογίες στο τοπικό δίκτυο ενέργειας και σε ένα οικιακό περιβάλλον με πραγματικούς πελάτες. Το πιλοτικό πρόγραμμα χρησιμοποιεί εσκεμμένα ένα wallbox εναλλασσόμενου ρεύματος με χαμηλό κόστος, διότι αυτό θα βοηθήσει να επιταχυνθεί η εξάπλωση της τεχνολογίας.
Το πιλοτικό project έχει στόχο όχι μόνο να κερδίσει την αποδοχή μίας εταιρείας διαχείρισης δικτύου και να δείξει σε άλλες τέτοιες εταιρείες ότι τα προγράμματα V2G μπορούν να προσφέρουν χειροπιαστά οφέλη, αλλά και να δημιουργήσει μία δοκιμαστική περιοχή για νέες τεχνολογίες οι οποίες είναι ουσιώδεις για το μέλλον της Volvo Cars.
Μεγάλη εφεδρική χωρητικότητα
Δεδομένου ότι η συνολική χωρητικότητα των μπαταριών θα αγγίξει περίπου τις 50 GWh έως τα μέσα της δεκαετίας και δεδομένου ότι για τη μέση ημερήσια διαδρομή στην Ευρώπη χρησιμοποιούνται λιγότερες από 10 kWh, ενώ για το 90% όλων των ημερήσιων διαδρομών χρησιμοποιούνται λιγότερες από 20 kWh, αυτό σημαίνει ότι μένει αναξιοποίητη μεγάλη εφεδρική χωρητικότητα μπαταριών, που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, αποφέροντας δυνητικά αφενός οικονομικά οφέλη για τους πελάτες της Volvo, αφετέρου σημαντικά οφέλη για το κλίμα.
Ακριβώς εδώ εισέρχεται στο παιχνίδι η αμφίδρομη φόρτιση: μία τεχνολογία που επιτρέπει στους πελάτες να βρουν νέα χρήση για την ενέργεια που είναι αποθηκευμένη στην μπαταρία του αμιγώς ηλεκτρικού τους Volvo σε ένα επόμενο στάδιο. Το V2G είναι ένα από αυτά τα σενάρια, καθώς επιτρέπει στην ενέργεια να παραδοθεί πίσω στο δίκτυο από την μπαταρία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, όταν η ζήτηση για ηλεκτρισμό είναι υψηλότερη - έναντι αποζημίωσης.
Το V2G είναι μόνο μία από τις τεχνολογίες υπό το σήμα της Volvo Cars Energy Solutions. Εξετάζει, επίσης, προϊόντα «από το όχημα στο σπίτι» (vehicle-to-home - V2H), που θα επιτρέπουν να «στείλουμε» ενέργεια στο σπίτι και να χαμηλώσουμε τον λογαριασμό του ηλεκτρισμού, καθώς και υπηρεσίες «από το όχημα στο φορτίο» (vehicle-to-load - V2L), όπου η μπαταρία του ηλεκτρικού αυτοκινήτου τροφοδοτεί τον εξοπλισμό του κάμπινγκ ή φορτίζει το ηλεκτρικό ποδήλατο.