Έχετε πρόβλημα στην επιχείρηση; Τέλεια

Πώς να μετατρέψετε τα προβλήματά σας σε ευκαιρίες.
Open Image Modal
mikkelwilliam via Getty Images

Υπολογίζεται ότι στη διάρκεια του εικοστού και μέχρι τις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα έγιναν περισσότερες από 100 προσπάθειες για να δημιουργηθεί ένα επιχειρηματικά βιώσιμο ηλεκτρικό αυτοκίνητο. 

Απέτυχαν όλες. 

Εάν ο ιδρυτής της Tesla (και από ό,τι δείχνουν τα πράγματα, σύντομα και Mister Twitter) Ελον Μασκ έβλεπε μόνο τα προβλήματα και τα βράχια στα οποία τσακίστηκαν όλες οι προηγούμενες επιχειρηματικές προσπάθειες ενός ηλεκτρικού οχήματος, δεν θα μπορούσε ποτέ να οραματιστεί αλλά και να αντιληφθεί τη μοναδική ευκαιρία της στιγμής που του παρουσιάστηκε. 

Παίρνω λοιπόν ένα “φύλλο από το βιβλίο του” στο σημερινό μου άρθρο και σας μιλώ για το πώς μπορείτε να μετατρέψετε τα επιχειρηματικά σας προβλήματα σε ευκαιρίες.

Επανεξέταση διαδικασιών

Στο επιχειρείν, η ανάπτυξη και εξέλιξη μίας εταιρείας σημαίνει και παγίωση διαδικασιών, πολλές φορές γραφειοκρατικών και αντιπαραγωγικών.

  • Γιατί το κάνουμε έτσι;
  • Γιατί έτσι το μάθαμε.

Όμως, το τέλμα που ακολουθεί το “έτσι το μάθαμε” μπορεί να οδηγήσει σε πολύ δυσάρεστες συνέπειες για την επιχείρηση, αλλά και όχι μόνο. Ας θυμηθούμε για παράδειγμα ότι οι μεγαλύτερες καταστροφές στην ιστορία της NASA προέκυψαν από την κουλτούρα εφησυχασμού της εταιρείας μετά τις ιστορικές ημέρες του προγράμματος Apollo. 

Επανεξετάζοντας τις διαδικασίες με τις οποίες παίρνετε αποφάσεις ή λειτουργείτε την επιχείρηση, μπορείτε αφενός να διορθώσετε το τρέχον πρόβλημα και αφετέρου να βάλετε μία καλή βάση για να μειώσετε σημαντικά τον αριθμό των προβλημάτων στο μέλλον.

Η δύναμη της αυτοκριτικής

Μπορείτε να μετατρέψετε το οποιοδήποτε – και όταν λέω οποιοδήποτε, πραγματικά το εννοώ – πρόβλημα σε ευκαιρία, εάν κάνετε μία σωστή και τίμια αυτοκριτική τη στιγμή που θα παρουσιαστεί. Είναι πολύ εύκολο να αποδώσετε τα προβλήματα της εταιρίας σε εξωτερικούς παράγοντες ή εσωτερικούς αποδιοπομπαίους τράγους, ενώ δεν είναι τόσο εύκολο να πιείτε το πικρό ποτήρι της αυτοκριτικής. 

Θα σας συμβούλευα να κάνετε ακριβώς αυτό, και μάλιστα θα σας δώσω μία πρακτική συμβουλή. Όταν εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα, βαθμολογήστε το πόσο σας απασχολεί και πόσο σας έχει αγχώσει σε μία κλίμακα από το μηδέν μέχρι το δέκα. Σημειώστε κάπου αυτή τη βαθμολογία και στη συνέχεια, σημειώστε, τι θεωρείτε ότι πρέπει να κάνετε εσείς στο μέλλον, για να μην αντιμετωπίσετε παρόμοιο πρόβλημα. 

Κάτι δηλαδή της λογικής: “To have in mind for the future”. Σας υπόσχομαι ότι πάρα πολύ δύσκολα θα αντιμετωπίσετε το ίδιο ή σχετικά ίδιο πρόβλημα στο μέλλον.

Έχει σημασία ποιος λύνει το πρόβλημα

Σε μία επιχείρηση, τα προβλήματα μπορεί να είναι σχεδόν άπειρα. Για να μπορέσετε να μετατρέψετε αυτά τα μυριάδες προβλήματα σε μυριάδες ευκαιρίες, πρέπει να μπορείτε να αντιληφθείτε ποιος από τους ανθρώπους σας είναι ο κατάλληλος για να αντιμετωπίσει το εκάστοτε ζήτημα. 

Αυτός δεν μπορεί να είσαστε πάντα εσείς, καθώς είναι και ανθρώπινα και τεχνικά αδύνατον. Αντί να οχυρώνεστε πίσω από φράσεις “μα όλα εγώ πρέπει να τα λύνω”, ψάξτε για το ποιος πραγματικά μπορεί να λύσει το πρόβλημα που παρουσιάστηκε. Εάν δεν μπορείτε να βρείτε κανέναν, τότε μόλις σας δημιουργήθηκε και δεύτερο πρόβλημα.  

Ένα απλό παράδειγμα: εάν το κανάλι σας στο TikTok δεν έχει πετύχει, πιθανόν να μην είστε εσείς αυτός που πρέπει να δώσει λύση, ούτε ο ενενηντάχρονος πατέρας σας και πρόεδρος της εταιρίας. 

Πρόβλημα ίσον ευκαιρία 

Έχετε ποτέ σκεφτεί ότι το ίδιο το πρόβλημα που αντιμετωπίζετε, μπορεί να είναι η λύση; Στην επικοινωνία, έχουμε έναν όρο για αυτό: “turn a negative into a positive”. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Ας υποθέσουμε ότι για κάποιον λόγο, η επιχείρησή σας “τρώει ban”, της απαγορεύεται δηλαδή η πρόσβαση, σε όλα τα social media, εκτός ίσως από ένα. 

Ας πούμε ότι χάριν παραδείγματος, δεν έχετε ούτε Facebook, ούτε Instagram, ούτε καν Twitter και σας έχει μείνει μόνο το YouTube. Τι μπορείτε να κάνετε σε αυτή την περίπτωση; Τι θα λέγατε για μία καμπάνια “το πιο μπαναρισμένο brand στα social media”; Σας βεβαιώνω ότι θα μένατε έκπληκτοι με τα αποτελέσματά της. 

Για αυτή ακριβώς την περίπτωση “πρόβλημα ίσον ευκαιρία”, σας έχω ένα πραγματικό παράδειγμα από το ελληνικό επιχειρείν. Λίγο πριν το 2000, μία νέα μπίρα έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά. Το τότε περιβάλλον μπίρας δεν είχε καμία σχέση με αυτό που ξέρουμε σήμερα, με έναν συγκεκριμένο Όμιλο να έχει το 90%+ της αγοράς. 

Η νέα μπίρα ήταν δύσκολο να βρεθεί στα καταστήματα, ενώ ο κυρίαρχος παίκτης ήταν, κυριολεκτικά, παντού. Η επικοινωνιακή απάντηση της τότε μικρής και σήμερα πασίγνωστης αυτής μπίρας, που μετέτρεψε το πρόβλημα σε ευκαιρία; 

“Παντού υπάρχει ένας Μύθος.”

***

Θέμης Σαρανταένας

σύμβουλος μάρκετινγκ