Στον κόσμο των επιτραπέζιων παιχνιδιών ιδιαίτερα δημοφιλή είναι τα παιχνίδια ιστορικής θεματολογίας, με την ελληνική ιστορία (αλλά και μυθολογία) να έχει και αυτή σημαντική παρουσία, όπως αποδεικνύουν παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει από ελληνικά και μη χέρια: Σε αυτή την κατηγορία εντάσσεται και το «Εύξεινος Πόντος», το οποίο δημιουργήθηκε από μαθητές του ΓΕΛ Νικήσιανης Καβάλας και καταπιάνεται αποκλειστικά με το θέμα της ιστορίας του Ποντιακού Ελληνισμού.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Alcyon Creative: H εταιρία από τη Δράμα που έκανε την Αργοναυτική Εκστρατεία επιτραπέζιο παιχνίδι
Deus Ex Machina: Πώς θα γίνετε αρχαίος Έλληνας θεός (με ένα επιτραπέζιο)
Το παιχνίδι βραβεύτηκε στο πλαίσιο του 2ου Διεθνούς Μαθητικού Διαγωνισμού του ΕΚΟΜΕ Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Αφηγηματικού Παιχνιδιού «Το μάθημα...παιχνίδι!» που ολοκληρώθηκε στις 3 Ιουνίου. Συμμετείχαν σχολεία από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ομογένεια, δημιουργώντας επιτραπέζια και ψηφιακά παιχνίδια φέρνοντας το μάθημά τους στο παιχνίδι και αναπτύσσοντας δημουργικές και υπολογιστικές δεξιότητες.
Ο «Εύξεινος Πόντος» έλαβε μαζί με το «Plan8» (του ΓΕΛ Αγριάς Βόλου) το βραβείο στην κατηγορία Επιτραπέζιο Παιχνίδ- Λύκειο. Δημιουργήθηκε από μαθητές και μαθήτριες της Α′ Τάξης του ΓΕΛ Νικήσιανης Καβάλας, με υπεύθυνο καθηγητή τον μαθηματικό Χαράλαμπο Χαραλαμπίδη (με την προσωπική συλλογή επιτραπεζίων του να ασκεί και αυτή την επιρροή της) και φιλολογική επιμέλεια από τη φιλόλογο Βασιλική Ζεϊτίδου.
Η «ταυτότητα» του παιχνιδιού
Πρόκειται για ένα παιχνίδι διαχείρισης πόρων με στόχο την ανάδειξη της Ποντιακής κληρονομιάς, με τους παίκτες να αναλαμβάνουν τον ρόλο τοπικών αρχόντων, ο καθένας με τη δική του περιοχή, ειδικές ικανότητες και χαρακτηριστικά. Σε κάθε γύρο, οι παίκτες προσπαθούν να συλλέξουν φόρους με τη μορφή πόρων, να κατασκευάσουν κτίρια και να κερδίσουν Πόντους Νίκης.
Όπως αναφέρεται στις οδηγίες του παιχνιδιού, κάθε παίκτης έχει κάρτες Φορολογίας για να χρησιμοποιήσει, προκειμένου να κερδίσει την εύνοια του Βασιλέα με τη μορφή Πόντων Νίκης (ΠΝ/VP). Οι παίκτες επιδιώκεται να μάθουν πώς λειτουργούσε η κοινωνία της εποχής, καθώς και ιστορικές πληροφορίες για τον Πόντο από τον 11ο αιώνα μΧ, κάνοντας στρατηγικές επιλογές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Αξίζει να σημειωθεί πως στο έγγραφο των κανόνων (που μπορείτε να δείτε εδώ, αποκτώντας μια καλύτερη εικόνα για το παιχνίδι) περιλαμβάνεται επίσης μια λίστα με ιστορικά γεγονότα και πληροφορίες της ευρύτερης περιοχής του Πόντου, μα και μια λίστα με ιστορικά κτίρια/ μνημεία της περιοχής.
Μιλώντας στη HuffPost Greece, τρία από τα παιδιά παρουσίασαν περαιτέρω το παιχνίδι που δημιούργησαν, περιγράφοντας τη διαδικασία της ανάπτυξής του, αλλά και τα σχέδιά τους για μετά.
HuffPost Greece: Πώς προέκυψε το παιχνίδι;
Κ.Ν. , 16, μαθήτρια: Ψάχναμε για ένα θέμα για τον 2ου Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Αφηγηματικού Παιχνιδιού «Το μάθημα… παιχνίδι!» του Εθνικού Κέντρου Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας-ΕΚΟΜΕ. Καθώς είναι έντονο το Ποντιακό στοιχείο στην ευρύτερη περιοχή, καταλήξαμε ομόφωνα στο συγκεκριμένο θέμα.
Θα μπορούσατε να περιγράψετε συνοπτικά το παιχνίδι;
Η.Δ. , 16, μαθητής: Είναι ένα ανταγωνιστικό παιχνίδι για 10 ετών και άνω, διάρκειας 30-60’, 2-4 παικτών. Σε αυτό το παιχνίδι διαχείρισης πόρων, κάθε παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο ενός τοπικού άρχοντα, ο καθένας με τη δική του περιοχή, ειδικές ικανότητες και χαρακτηριστικά. Σε κάθε γύρο, οι παίκτες προσπαθούν να συλλέξουν φόρους με τη μορφή πόρων, να κατασκευάσουν κτίρια και να κερδίσουν Πόντους Νίκης. Κάθε παίκτης έχει κάρτες Φορολογίας για να χρησιμοποιήσει, προκειμένου να κερδίσει την εύνοια του Βασιλέα με τη μορφή Πόντων Νίκης (ΠΝ/VP).
Οι παίκτες επιδιώκεται να μάθουν πώς λειτουργούσε η κοινωνία της εποχής καθώς και ιστορικές πληροφορίες για τον Πόντο από τον 11ο αιώνα μΧ, κάνοντας στρατηγικές επιλογές κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Επιπλέον, λίστα με σημαντικά κτίσματα της εποχής παρατίθεται στους κανόνες, μαζί με ιστορικά γεγονότα.
Πόσος χρόνος χρειάστηκε για την ανάπτυξή του; Ποιοι ανέλαβαν το λειτουργικό (μηχανισμοί) και ποιοι το εικαστικό κομμάτι;
Φ.Γ. , 16, μαθήτρια: Το πρότζεκτ υλοποιήθηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2021-2022. Όλη η τάξη της Ά λυκείου χωρίστηκε σε επιμέρους ομάδες, καθεμία από τις οποίες ανέλαβε μία αρμοδιότητα: άλλοι να βρουν πληροφορίες ιστορικές υπό την καθοδήγηση της φιλολόγου Ζ. Β. , άλλοι ονόματα μεγάλων πόλεων του Εύξεινου Πόντου, άλλοι σημαντικών κτιρίων της περιοχής, άλλοι ανέλαβαν το γραφιστικό κομμάτι κλπ. Μέρος της εικονογράφησης αντλήθηκε από ήδη υπάρχων τίτλο. Στο λειτουργικό κομμάτι πολύτιμη στάθηκε η βοήθεια του μαθηματικού Χ. Χ. . Ήταν μια ευχάριστη διαδικασία και όλοι οι συμμετέχοντες πέρασαν πολύ ωραία!
Πόσοι παίκτες το έχουν παίξει και ποιες είναι οι εντυπώσεις τους;
Κ.Ν. , 16, μαθήτρια: Το έχουν παίξει αρκετοί μαθητές και μαθήτριες όλων των τάξεων του Λυκείου μας. Όλοι είχαν θετικές εντυπώσεις και κράτησε το ενδιαφέρον τους μέχρι το τέλος της παρτίδας. Λάβαμε τα εύσημα και του υπόλοιπου συλλόγου διδασκόντων. Στο 2ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό προκριθήκαμε μέσα από πλήθος συμμετοχών και λάβαμε το 1ο βραβείο, άρα οι κόποι μας δικαιώθηκαν!
Υπάρχουν σκέψεις να διατεθεί στο εμπόριο; Πώς θα μπορούσε να το αποκτήσει κάποιος;
Η.Δ. , 16, μαθητής: Σε πρώτη φάση, ένα αντίτυπο του πρωτοτύπου θα δωριστεί στη δημοτική Βιβλιοθήκη του χωριού Νικήσιανης, ώστε να μπορούν οι επισκέπτες να πάρουν μια γεύση Ιστορίας, διασκεδάζοντας. Όσο για ευρύτερη κυκλοφορία, θα κάνουμε προσπάθειες να διατεθεί στην αγορά, υπό την προϋπόθεση να διασφαλιστεί ικανό ποσό χρηματοδότησης.
Σκοπεύει η ομάδα να βγάλει κι άλλα παιχνίδια;
Φ.Γ. , 16, μαθήτρια: Αρχικός μας στόχος ήταν να καταθέσουμε δύο συμμετοχές στο διαγωνισμό, όμως λόγω φόρτου εργασίας και ωρολογίου προγράμματος τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών που συνέβαλαν στην υλοποίηση, τελικά καταφέραμε να ολοκληρώσουμε μόνο το ένα. Οπότε έχουμε ήδη στα σκαριά υποψήφια συμμετοχή για τον επερχόμενο διαγωνισμό, το θέμα και τον τίτλο του οποίου δε θα αποκαλύψουμε ακόμα…