H Frontex διατυπώνει τη βαριά καταγγελία κατά των Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στη Μεσόγειο ότι συνεργάζονται με τους διακινητές των παράτυπων μεταναστώ, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες των Financial Times.
Οι καταγγελίες της Frontex περιλαμβάνονται σε εμπιστευτική έκθεση που συντάχθηκε τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα. «Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι στους μετανάστες έχουν δοθεί ακριβείς οδηγίες πριν αναχωρήσουν σχετικά με το πώς θα φτάσουν στα πλοία των ΜΚΟ» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην εν λόγω έκθεση.
Όπως σχολιάζουν σε δημοσίευμά τους τα Νέα, η αλήθεια είναι ότι οι σχέσεις των δυο πλευρών δεν ήταν ποτέ ιδιαίτερα καλές. Κι αυτό επειδή οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες και οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις έχουν πολύ διαφορετική αντίληψη σχετικά με την επίλυση μιας κρίσης, η οποία έως σήμερα έχει στοιχίσει τη ζωή σε 4.700 ανθρώπους.
Από αυτή την άποψη, η έκθεση αντικατοπτρίζει όχι μόνο την αδυναμία τους να συνεργαστούν, αλλά και το κλίμα που υπάρχει στη μεταξύ τους σχέση. Η Frontex, εξάλλου, έκανε ακόμη πιο σαφή την αρνητική της διάθεση απέναντι στις ΜΚΟ σε νέα έκθεση που συνέταξε την περασμένη εβδομάδα. Εκεί γίνεται λόγος για την πρώτη διαπιστωμένη περίπτωση διακινητών που οδηγούσαν μετανάστες απευθείας σε πλοίο Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης.
Οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις αρνούνται από την πλευρά τους ότι έχουν οποιαδήποτε σχέση με τους διακινητές. Η Frontex, πάντως, επιμένει: οι μετανάστες που διασώζονται από μέλη Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων αρνούνται συχνά να συνεργαστούν με τους αξιωματούχους των ευρωπαϊκών υπηρεσιών ή την ιταλική ακτοφυλακή. Κάποιοι από αυτούς, μάλιστα, ανέφεραν ότι κρατούν αυτή τη στάση ακολουθώντας τις συμβουλές που τους έχουν δώσει μέλη των ΜΚΟ.
Οι αριθμοί φαίνεται να ενισχύουν την υπόθεση της ευρωπαϊκής υπηρεσίας. Τα σήματα προς τη Frontex για επεμβάσεις διάσωσης έχουν μειωθεί αισθητά. Την ίδια ώρα έχουν αυξηθεί θεαματικά οι επεμβάσεις διάσωσης από τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Συγκεκριμένα, οι ΜΚΟ επενέβησαν στο 40% των περιπτώσεων τον περασμένο Οκτώβριο έναντι μόλις 5% στις αρχές του χρόνου. Μια αιτία αυτής της αύξησης φαίνεται να βρίσκεται στο γεγονός ότι οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις δραστηριοποιούνται πλέον πολύ πιο κοντά στα χωρικά ύδατα της Λιβύης.
Οι ΜΚΟ που εκτελούν έργο σε αυτή την περιοχή της Μεσογείου αντέδρασαν έντονα σε αυτές τις καταγγελίες. Η Ορελί Ποντιέ, σύμβουλος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, σημείωσε ότι η οργάνωσή της βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση πλοιαρίων που μεταφέρουν μετανάστες και κινδυνεύουν να βυθιστούν. «Τα εντοπίζουμε νωρίτερα. Αυτή είναι η κατάλληλη αντιμετώπιση της κατάστασης. Δεν νομίζω αυτό να λέγεται συνεργασία» ανέφερε. Τη φετινή χρονιά, υπενθυμίζουν οι «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς», έχουν επιχειρήσει να διασχίσουν τη Μεσόγειο από τη Λιβύη στην Ιταλία περισσότερα από 170.000 άτομα, αριθμός που είναι 15% αυξημένος σε σχέση με πέρυσι.
Ο αριθμός των θανάτων έχει αυξηθεί κατά 25% από τους 3.800 το περασμένο έτος. Οι εργαζόμενοι στις ΜΚΟ αποδίδουν αυτή την αύξηση στο γεγονός ότι οι διακινητές δεν διστάζουν πλέον να χρησιμοποιούν πλοιάρια που βρίσκονται ακόμη και σε τραγική κατάσταση. «Το θέμα δεν είναι εάν οι ΜΚΟ συνεργάζονται με τους διακινητές, αλλά γιατί πεθαίνουν τόσο πολλοί άνθρωποι. Σε αυτό το θέμα πρέπει να επικεντρωθεί η Frontex» σημειώνει η Ορελί Ποντιέ των MSF. Οπως φαίνεται, αυτή η διαμάχη δεν θα τελειώσει έτσι εύκολα.
Καμία έκπληξη
«Δεν μας εκπλήσσει το γεγονός ότι αυτές οι κατηγορίες διατυπώνονται τώρα. Η κατάσταση γίνεται όλο και χειρότερη στην Κεντρική Μεσόγειο, ενώ η ΕΕ κάνει ό,τι μπορεί για να σταματήσει τη μετανάστευση επιστρατεύοντας όλα τα μέσα που της είναι αναγκαία», αναφέρει ο Ρούμπεν Νεουγκεμπάουερ, μέλος της γερμανικής ΜΚΟ Sea Watch
Άμεση αποσαφήνιση από τη Frontex για τις κατηγορίες ζητούν οι ΓΧΣ
Η διεθνής ανθρωπιστική οργάνωση, Γιατροί Χωρίς Σύνορα (Médecins Sans Frontières/MSF) απαιτεί από τον Οργανισμό Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (Frontex) να προχωρήσει σε άμεσες διευκρινίσεις κατόπιν του άρθρου των Financial Times, σύμφωνα με το οποίο ο επίσημος ευρωπαϊκός οργανισμός φέρεται να κατηγορεί τις Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που δραστηριοποιούνται σε επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο ότι «συνεργάζονται με τους διακινητές».
«Σύμφωνα με το δημοσίευμα των Financial Times, η συνοριακή υπηρεσία της ΕΕ διατύπωσε τις κατηγορίες αυτές σε μια σειρά εμπιστευτικών εκθέσεων, οι οποίες ενώ δεν έχουν κοινοποιηθεί στις οργανώσεις που διεξάγουν θαλάσσιες δραστηριότητες έρευνας και διάσωσης, γνωστοποιήθηκαν στους δημοσιογράφους.
Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα έχουμε ήδη ζητήσει την άμεση αποσαφήνιση των κατηγοριών από τη FRONTEX και είμαστε σε αναμονή συνάντησης μαζί τους», αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση.
«Οι κατηγορίες αυτές είναι ιδιαίτερα σοβαρές και εξαιρετικά επιζήμιες», δήλωσε ο Jens Pagotto, επικεφαλής των επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης των Γιατρών Χωρίς Σύνορα. «Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα έχουμε ήδη ζητήσει την άμεση αποσαφήνιση των κατηγοριών από τη FRONTEX και είμαστε σε αναμονή συνάντησης μαζί τους».
«Η αποτυχία της ΕΕ και της υπηρεσίας Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής να μειώσει τον αριθμό των θανάτων στη θάλασσα οδήγησε τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και άλλες ανθρωπιστικές οργανώσεις να προχωρήσουν σε μια πρωτόγνωρη κίνηση για τα δικά τους δεδομένα, παρεμβαίνοντας στη θάλασσα για να αποφευχθεί περαιτέρω απώλεια ανθρώπινων ζωών. Η ανθρωπιστική αυτή δράση δεν είναι η αιτία της προσφυγικής κρίσης, αλλά μια απάντηση σε αυτή. Αν οι ΜΚΟ σταματούσαν τη διεξαγωγή επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στη θάλασσα, το μόνο που θα συνέβαινε θα ήταν να αυξηθεί ο αριθμός των θανάτων στη θάλασσα.
Όλες οι διασώσεις των Γιατρών Χωρίς Σύνορα στη Μεσόγειο πραγματοποιήθηκαν σε πλήρη συμφωνία με το ναυτικό δίκαιο, τη σύμβαση SOLAS, καθώς και την ιταλική και ευρωπαϊκή νομοθεσία υπό τον συντονισμό του Κέντρου Ναυτικού Συντονισμού και Διάσωσης (Maritime Rescue Coordination Centre-MRCC) της Ρώμης. Κάθε άνδρας, γυναίκα και παιδί που διασώθηκε από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα παραλήφθηκε στο λιμάνι από την ιταλική και την ευρωπαϊκή συνοριοφύλακή», επισημαίνεται, μεταξύ άλλων στην εν λόγω ανακοίνωση.
«Ο λόγος που υπάρχει το κύκλωμα των διακινητών οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι Ευρωπαϊκή Ένωση δεν προσφέρει ασφαλείς και νόμιμες εναλλακτικές λύσεις για τους πρόσφυγες και τους μετανάστες που ψάχνουν ασφάλεια στην Ευρώπη», σημειώνει ο Pagotto. «Εάν υπήρχαν οι εναλλακτικές αυτές θα ήταν ο καλύτερος τρόπος για να σταματήσουν οι άσκοποι θάνατοι στη θάλασσα και να εξαλειφθούν των δίκτυα των διακινητών».
«Το διασωστικό πλοίο Aquarius σε συνεργασία με την οργάνωση SOS MEDITERRANEE είναι το μοναδικό πλοίο των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που θα συνεχίσει να επιχειρεί κατά τη διάρκεια του χειμώνα πραγματοποιώντας διασώσεις ανθρώπων που θα προσπαθήσουν να διασχίσουν την απίστευτα επικίνδυνη θάλασσα τους χειμερινούς μήνες» καταλήγουν οι ΓΧΣ.