Αποκαρδιωτικές είναι οι εικόνες από το παραλιακό μέτωπο της Αττικής, καθώς μετά τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου "ΑΓ ΖΩΝΗ ΙΙ" νοτιοδυτικά της Αταλάντης, έχουν εντοπιστεί πολλές εστίες ρύπανσης, καθώς τμήματα της πετρελαιοκηλίδας παρασύρθηκαν από τον αέρα.
Φρεαττύδα, Πειραϊκή, η παραλία του Παρασκευά στα Βοτσαλάκια αλλά και η θαλάσσια περιοχή μπροστά από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, είναι οι περιοχές του Πειραιά που έφτασε η ρύπανση, ενώ σε παραλίες σε 'Αγιο Κοσμά, Ελληνικό και Γλυφάδα οι κηλίδες αγγίζουν σχεδόν τις ξαπλώστρες.
Η αστυνομία έχει απαγορεύσει το κολύμπι στις περιοχές τοποθετώντας ειδικές κορδέλες. Έντονη είναι από το πρωί και η δυσοσμία, λόγω της πετρελαιοκηλίδας, που έχει γίνει αισθητή σε πολλές περιοχές.
Ο δήμαρχος Γλυφάδας, Γιώργος Παπανικολάου, μίλησε στην HuffPost Greece για την προσπάθεια του δήμου για να περιορίσει την έκταση της ζημιάς.
«Μετά από πολύμηνη προσπάθεια, καταφέραμε φέτος να βραβευθεί η παραλία της Γλυφάδας για πρώτη φορά με γαλάζια σημαία. Η απογοήτευση και η οργή που αισθανθήκαμε όλοι σήμερα το μεσημέρι, βλέποντας όλη την ακτογραμμή της πόλης μας καλυμμένη με πετρέλαιο όπως αντιλαμβάνεστε ήταν τεράστια. Από την πρώτη στιγμή, ο Δήμος Γλυφάδας με όλα τα μέσα που διαθέτει, συνδράμει στο έργο των αρμόδιων αρχών για τον περιορισμό της ζημιάς, που είναι ήδη πολύ μεγάλη. Ελπίδα όλων μας είναι το συντομότερο δυνατό το πρόβλημα να επιλυθεί και φυσικά αμέσως μετά να αναζητηθούν και να αποδοθούν οι ευθύνες για αυτό το έγκλημα», τόνισε στην HuffPost Greece.
Νωρίτερα, με ανάρτησή του στο facebook επεσήμανε ότι έχει ήδη τοποθετηθεί πλωτό φράγμα και ότι έχουν ρίξει την περιοχή της ρύπανσης αντιρρυπαντικό υλικό (μια ουσία που διαλύει το πετρέλαιο), απόχη και ειδικές απορροφητικές πετσέτες. Παράλληλα, ένα ειδικό σκάφος προχωρά στον καθαρισμό των υδάτων. Απηύθυνε δε έκκληση στους πολίτες, μέχρι να αποκατασταθεί το πρόβλημα, να μην προσέρχονται οι λουόμενοι στην παραλία και να σέβονται όλοι τις σημάνσεις της δημοτικής αστυνομίας. «Ελπίδα όλων μας είναι ότι η ζημιά θα περιοριστεί το συντομότερο δυνατό. Οι ευθύνες ωστόσο για την καταστροφή, είναι δεδομένες και πρέπει να αποδοθούν άμεσα», κατέληγε στην ανάρτηση.
Πλωτά φράγματα έχουν τοποθετηθεί σε περιοχές κατά μήκος του όρμου Κυνοσούρας και του κόλπου των Σεληνίων της νήσου Σαλαμίνας, καθώς και σε σημεία της ακτογραμμής μεταξύ Σχολής Ναυτικών Δοκίμων έως την μαρίνα Ζέας στο κέντρο του Πειραιά.
Στις παραπάνω περιοχές επιχειρούν για καθαρισμό της ρύπανσης εξειδικευμένα συνεργεία της ιδιωτικής εταιρείας με βυτιοφόρα οχήματα.
Επίσης, στην ευρύτερη περιοχή του ναυαγίου καθώς και στις θαλάσσιες περιοχές που εκτείνονται από τον λιμένα Πειραιά μέχρι και τον 'Αγιο Κοσμά, συνεχίζουν να επιχειρούν περιπολικά σκάφη του λιμενικού και ειδικά αντιρρυπαντικά, πλωτός γερανός με πλωτά φράγματα, ρυμουλκά και παράκτια σκάφη ιδιωτικής εταιρείας.
Σημειώνεται ακόμη, ότι στο πλαίσιο παροχής από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στη Θάλασσα "EMSA" (European Maritime Safety Agency) στα κράτη-μέλη, ενός δικτύου πλοίων αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων (EMSA Network of Oil Spill Response Vessels), ενεργοποιήθηκε το αντιρρυπαντικό σκάφος AKTAIA OSRV με εξοπλισμό αντιμετώπισης πετρελαιοκηλίδων.
Πάντως η πλοιοκτήτρια εταιρεία του δεξαμενόπλοιου με ανακοίνωσή της δήλωσε ότι η διαρροή καυσίμων από το πλοίο έχει σταματήσει και συνεχίζονται οι προσπάθειες άντλησης του φορτίου, ώστε να διασφαλιστεί και ότι δεν υπάρχει καμία πιθανότητα μελλοντικής διαρροής.
Ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης σε δηλώσεις του εκφράζει τους φόβους του για την επέκταση της ρύπανσης, ενώ βρίσκεται από χθες, σε διαρκή επικοινωνία με τον αρχηγό του Λιμενικού Σώματος Σταμάτη Ράπτη, με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη, αλλά και με το υπουργείο Ναυτιλίας. «Προέχει να καθαρίσουν οι ακτές μας, αλλά θα αναζητήσουμε ευθύνες» τονίζει ο δήμαρχος, ενώ από τη μέχρι τώρα ενημέρωση που έχει, θα χρειαστούν 15-20 μέρες για να καθαρίσουν οι θάλασσες του Πειραιά αν δεν υπάρξει άλλη διαρροή.
«Υπάρχουν φράγματα, τα οποία απ ότι διαπιστώνουμε -στην πραγματική ζωή όχι στη θεωρία- δεν είναι πάντα αποτελεσματικά, γιατί αν είχαν κρατήσει τα φράγματα στη Σαλαμίνα, τότε δεν θα είχε φθάσει στον Πειραιά. 'Αρα, νομίζω ότι τα φράγματα εμποδίζουν μέχρι ενός σημείου, αλλά δεν εξασφαλίζουν ότι δεν θα έχουμε κάτι χειρότερο στις επόμενες ώρες ή μέρες», ανέφερε ο κ. Μώραλης.
Ο δήμαρχος Πειραιά έκανε λόγο επίσης και για καθυστερημένη ενημέρωση στους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, στην Περιφέρεια και στον δήμο. «Δεν μπορώ να πω αν είναι από το Λιμενικό, από τις εταιρείες ή οποιονδήποτε, αλλά για να επεκταθεί και να ξεφύγει η κατάσταση πρέπει να έχουν γίνει λάθη. Δεν ήταν ο καιρός δύσκολος, δεν είχαμε πάρα πολύ αέρα. Πρέπει να δούμε το θέμα του πλοίου, την άδειά του, τους νηογνώμονες, πως φόρτωσε, αν είναι ασφαλισμένο κ.λ.π. Δεν μπορεί μόλις καθαρίσουν να το ξεχάσουμε. Πρέπει να το εξετάσουμε και να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες του κάποια στιγμή».
Τέλος ο δήμαρχος Πειραιά εύχεται η ζημιά που έχει προκληθεί να μπορεί να διορθωθεί και να μην αφήσει πίσω της κάποιο αποτύπωμα, όπως είπε χαρακτηριστικά, αν και σύμφωνα με εκείνον ο θαλάσσιος πλούτος έχει σίγουρα επηρεαστεί.
Στο μεταξύ στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής, φέρνει την επόμενη εβδομάδα την υπόθεση της ρύπανσης ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Παναγιώτης Κουρουμπλής, με αίτημα που ήδη υπέβαλε το υπουργείο, ώστε να ενημερωθεί πλήρως ή ελληνική κοινή γνώμη για την κινητοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η ρύπανση.
(Με επιπλέον πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ)