Η ανάπτυξη της ξενοδοχίας στη χώρα μας, κινήθηκε παράλληλα με τη διεύρυνση του τουριστικού προϊόντος.
Η αναβάθμιση των ξενοδοχείων, προσέφερε φιλοξενία υψηλότερου επιπέδου, κι αυτό αντικατοπτρίζεται από την αύξηση των εσόδων για τους επιχειρηματίες και τη χώρα.
Από έρευνες διαπιστώνεται ότι ο σύγχρονος ταξιδιώτης ψάχνει για εμπειρίες γύρω και μέσα στο κατάλυμα της επιλογής του (π.χ. δραστηριότητες, γαστρονομία), ενδιαφέρεται για μικρής ή μεσαίας κλίμακας κατάλυμα που διαφοροποιείται στην ποιότητα, τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, τη διακόσμηση, την επίπλωση ή την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, ιδιαίτερα στην covid περίοδο που διανύουμε και δείχνει προτίμηση στην ενημέρωση που παρέχεται από τις σύγχρονες μορφές τεχνολογίας και επικοινωνίας καθώς και από τις συστάσεις των φίλων.
Τα Boutique Hotels, απαντούν σε αυτές τις ανάγκες και αποτελούν μια ξεχωριστή κατηγορία ξενοδοχείων, τα οποία ορίζονταν μέχρι τώρα από μόνα τους ως τέτοια, προκειμένου αυτές, οι μικρές κατά κύριο λόγο ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, να διαφοροποιηθούν ως προς το ύφος, το στυλ και τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους, προσφέροντας μια σύγχρονη, αναβαθμισμένη εμπειρία διαμονής.
Οι ξενοδοχειακές, αυτές επιχειρήσεις, διαθέτουν έως 60 δωμάτια, προσφέρουν ξεχωριστή εμπειρία διαμονής, εναρμονίζονται απόλυτα στον χώρο που λειτουργούν, έχουν υψηλή αισθητική και χαρακτήρα και διακρίνονται για τις εξειδικευμένες υπηρεσίες που παρέχουν στους πελάτες τους, και είναι έτοιμα να τους παρασύρουν σε ένα ταξίδι ανακάλυψης . Για όλους αυτούς τους λόγους, κατηγοριοποιούνται στα 3-4-5 αστέρια.
Τα Boutique Hotels απλώνονται γεωγραφικά και χαρακτηρίζονται ως Boutique City Hotels σε διάφορα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ναύπλιο, Πάτρα, Καλαμάτα, Αγρίνιο, Κατερίνη κ.λ.π), και σε νησιά (Νότιο Αιγαίο, Κρήτη) καθώς και στην ενδοχώρα ως Boutique Resorts Hotels.
Όμως, αυτό που έλειπε, παρά τις υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, ήταν ένα σήμα πιστοποίησης, που να διασφαλίζει τις συγκεκριμένες παροχές, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των Boutique ξενοδοχείων.
Το σήμα πιστοποίησης «Boutique Hotel», που δημιούργησε το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, και ήδη έχουν αποκτήσει 142 ξενοδοχεία, αποτελεί εκείνο το «εργαλείο» που καθορίζει τη διαφορά ανάμεσα στα Boutique Hotels και σε παρόμοιες μονάδες.
Είναι ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα που περιλαμβάνει κριτήρια εισόδου και χαρίζει προνόμια στα μέλη του, όπως δυνατότητα αναβάθμισης κατηγορίας αστεριών, προοπτικές ανάπτυξης μέσω επαγγελματικών Επαφών (B2b forum), οργανωμένης συμμετοχής σε Διεθνείς Τουριστικές Εκθέσεις, συμμετοχή σε διαφημιστικές καμπάνιες μέσω σύγχρονων μεθόδων προβολής, επικοινωνία στα Social Media του προγράμματος, παρουσίαση και προώθηση στη διαδικτυακή πύλη Boutique Hotel και συμμετοχή σε εξειδικευμένα workshops.
Χαρακτηριστικά επισημαίνω την πρόσφατη συμμετοχή του Προγράμματος στην έκθεση ΧΕΝΙΑ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μεγάλη συμμετοχή κοινού είχε το workshop που πραγματοποιήθηκε στο περίπτερο του Boutique Hotel με θέμα «Νέες, τεχνολογικά προηγμένες υπηρεσίες για τα Boutique Hotels, που αναβαθμίζουν τη συνολική εμπειρία διαμονής». Η εκδήλωση κέντρισε το ενδιαφέρον των ξενοδόχων, αφού η τεχνολογία παρέχει πολλές υπηρεσίες που ικανοποιούν τις ανάγκες του σύγχρονου ταξιδιώτη, που αναζητά προσωποποιημένες υπηρεσίες. Δείτε video με τα Highlights της συμμετοχής εδώ https://youtu.be/BoAHXZjMc
Στην εποχή που ο τουρισμός αλλάζει, με την ελληνική ξενοδοχία να επιτελεί θαυμαστό έργο, η πιστοποίηση των υπηρεσιών των Boutique Hotels είναι που χαρίζει προστιθέμενη αξία στο προϊόν φιλοξενίας που παρέχουν και εν τέλει, αυτή η πιστοποίηση είναι το διαβατήριο αναγνωρισιμότητας που αναζητούν οι σύγχρονοι ταξιδιώτες και η τουριστική αγορά.
Ρώτησα τον Αλέξανδρο Βασιλικό, πρόεδρο του ΞΕΕ, αναφορικά με το σήμα πιστοποίησης «Boutique Hotel»:
- Κύριε Βασιλικέ, τι επιδιώκει το ΞΕΕ με τη σφραγίδα πιστοποίησης Boutique Hotel;
Τα πρότυπα του σήματος «Boutique Hotel», είναι μια δράση του ΞΕΕ που γεννήθηκε και υλοποιείται με κεντρικό στόχο να αναδείξει τις προσπάθειες πρωτοποριακού σχεδιασμού και ανάπτυξης καινοτόμων υπηρεσιών φιλοξενίας στη χώρα μας.
Η διαδικασία της πιστοποίηση των καταλυμάτων με το διακριτικό τίτλο του «Boutique Hotel», είναι διαθέσιμη μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβολής δηλώσεων στους επαγγελματίες του κλάδου της φιλοξενίας. Η φιλοσοφία της εφαρμογής της Πιστοποίησης από το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο βασίστηκε στην ανάγκη οριοθέτησης και επικύρωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών φιλοξενίας, δίνοντας υψηλή προστιθέμενη αξία σε κάθε σχετική επένδυση και εξασφαλίζοντας την αξιοπιστία έναντι των πελατών.
Βρίσκεται στον αντίποδα της παλιάς νοοτροπίας του «ό,τι δηλώσεις είσαι», και συγχρονίζει το ελληνικό ξενοδοχειακό προϊόν με τις τάσεις και τις αυξημένες απαιτήσεις ποιότητας της παγκόσμιας αγοράς.
Κριτήρια για την ένταξη ενός καταλύματος στο σήμα «Boutique Hotel», αποτελούν η ιδιαίτερη αρχιτεκτονική και διακοσμητική αισθητική, οι μοναδικές παροχές και υπηρεσίες και τέλος η μικρή δυναμικότητα της ξενοδοχειακής μονάδας προκειμένου να διατηρεί την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση των προσωπικών αναγκών κάθε πελάτη.
- Μπορεί αυτή η πιστοποίηση να καλλιεργήσει μια νέα κουλτούρα επιχειρηματικότητας και να δώσει κίνητρα σε μελλοντικούς επενδυτές;
Η ποιότητα των τουριστικών καταλυμάτων είναι ένα διαρκές στοίχημα που οφείλουμε να κερδίζουμε καθημερινά. Ζούμε σ′ ένα κόσμο που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς. Η χρήση του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων κάνει τα ξενοδοχεία μας να βρίσκονται 24/7/365 σε «ζωντανή μετάδοση». Λάθη και διαψεύσεις προσδοκιών απλά απαγορεύονται.
Όσο δύσκολα χτίζεται η φήμη ενός ξενοδοχειακού brand, τόσο εύκολα μπορεί να αποδομηθεί, ειδικά σε περιπτώσεις που η υπόσχεση για την προσέλκυση της ζήτησης δεν βρίσκεται σε πλήρη αντιστοιχία με την πραγματικότητα της προσφοράς. Ποιότητα κι εμπιστοσύνη είναι η μόνη συνταγή επιτυχίας.
Η αξιολόγηση και η πιστοποίηση είναι προϋποθέσεις της αξιοπιστίας. Αυτή την αξιοπιστία υπηρετεί το σήμα «Boutique Hotel», αυτή είναι που χτίζει τη σχέση εμπιστοσύνης με τον επισκέπτη και ευρύτερα την αγορά και γι αυτό η πρωτοβουλία αγκαλιάστηκε από τον κλάδο και έχει βρει εντυπωσιακή ανταπόκριση, τόσο στην Αθήνα όσο και σε πολλούς δημοφιλείς προορισμούς της χώρας.
Αυτό δείχνει πώς πράγματι καλλιεργείται μια νέα νοοτροπία επιχειρηματικής αντίληψης που επενδύει με όραμα, στόχευση και υψηλό επίπεδο ευθύνης, σε υπηρεσίες φιλοξενίας ποιότητας και υψηλής προστιθέμενης αξίας.
Οπότε εκ των πραγμάτων λειτουργεί και ως μαγνήτης επενδύσεων που εντάσσονται σε αυτό το αξιακό πλαίσιο και βλέπουν το σήμερα μέσα από την οπτική του αύριο και όχι του χθες.