Στις 670.000 έχουν φτάσει οι υπογραφές που συγκεντρώθηκαν υπέρ της διαφήμισης της αλυσίδας σούπερ-μάρκετ Iceland, η προβολή της οποίας απαγορεύτηκε στην Βρετανία.
Η διαφήμιση προβλήθηκε στο YouTube την περασμένη Πέμπτη και την επόμενη μέρα ο βρετανός τηλεπαρουσιαστής Τζέιμς Κόρντεν την ανέβασε στο Twitter, με αποτέλεσμα 15 εκατομμύρια προβολές.
Το βίντεο δημιουργήθηκε από την Greenpeace και αφηγείται την ιστορία της καταστροφής των δασών και των επιπτώσεών της στον απειλούμενο πληθυσμό των ουρακοτάγκων της Νοτιοανατολικής Ασίας. H φωνή της Ρανγκ-Ταν ανήκει στην διάσημη ηθοποιό Εμα Τόμσον. H Iceland χρησιμοποίησε το βίντεο αυτούσιο, προσθέτοντας το μήνυμά της στο τέλος.
Σύμφωνα με την Clearcast, την αρμόδια αρχή για την έγκριση διαφημιστικών σποτ στην Βρετανία, το σποτ απαγορεύτηκε επειδή είχε φτιαχτεί από την Greenpeace και όχι επειδή το μήνυμά της είναι πολιτικό. Ο σχετικός νόμος απαγορεύει τις διαφημίσεις που φτιάχτηκαν «από ή εκ μέρους οντοτήτων με πολιτικούς σκοπούς». Στην προκειμένη περίπτωση, η Greenpeace έπρεπε να αποδείξει ότι δεν είναι «πολιτικός διαφημιζόμενος» - και δεν μπόρεσε να το κάνει.
«Πολλοί από τους ανθρώπους που ήρθαν σε επικοινωνία μαζί μας είπαν ότι είναι λάθος το γεγονός ότι η διαφήμιση θεωρήθηκε πολιτική και ότι θέτει πολύ σημαντικά περιβαλοντικά ζητήματα...» δήλωσε ο Κρις Μάντι, εκ των στελεχών της Clearcast, η οποία δεν είναι αρμόδια για τις απαγορεύσεις διαφημίσεων.
Η αρμοδιότητα ανήκει στην ASA (Advertising Standards Authority). Παράλληλα, τα τηλεοπτικά δίκτυα αποφασίζουν αν θα παραβιάσουν τους σχετικούς κανόνες και θα προβάλουν τέτοιου είδους διαφημίσεις.
Τεράστιο κύμα αντιδράσεων
Η διαφήμιση έχει ξεπεράσει τα 3 εκατομμύρια προβολές στο κανάλι της Iceland στο YouTube. Στο δε Facebook έφτασε τα 13 εκατομμύρια προβολές. Η απήχησή της είναι τόσο μεγάλη, που πολλοί αναρωτήθηκαν μήπως τελικά αυτός ήταν ο σκοπός της αλυσίδας σούπερ-μάρκετ.
«Αντιθέτως. Οταν μάθαμε ότι θα απαγορευτεί, πάθαμε σοκ...» δήλωσε ο Ρίτσαρντ Γουώκερ, εκ μέρους της εταιρείας. «Ημασταν σίγουροι ότι η χριστουγεννιάτικη καμπάνια μας είχε καταστραφεί...»
Ο Γουώκερ πρόσθεσε ότι η συμφωνία που έγινε με την Greenpeace ήταν να παιχτεί η διαφήμιση χωρίς καμμία αναφορά στην Οργάνωση, ακριβώς για να αποφύγουν την απαγόρευση. Και ναι μεν δεν τα κατάφεραν, αλλά η διαφήμιση έγινε viral παγκοσμίως.