Το Hollywood μέσα από τις ταινίες του έχει παγιώσει στο μυαλό μας την εικόνα ενός υπαλλήλου που συναντά τον διευθυντή του στο ασανσέρ μίας πολυώροφης εταιρείας και προσπαθεί να τον πείσει για μία μοναδική ιδέα που έχει. Ωραία πλάνο αλλά όχι για την ελληνική πραγματικότητα. Όχι γιατί το λεγόμενο Elevator Pitch είναι δύσκολο να υλοποιηθεί αλλά επειδή στην Ελλάδα δεν έχουμε ουρανοξύστες! Για το δεύτερο δεν μπορούμε να κάνουμε πολλά. Μπορούμε όμως για το πρώτο!
Ως Elevator Pitch μπορούμε να ορίσουμε μία σύντομη επικοινωνία (προφορική ή γραπτή), η οποία έχει ως στόχο μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα να μεταφέρει με πειστικό και αποτελεσματικό τρόπο μία πληροφορία που θέλουμε, στο άτομο ή το κοινό που έχουμε απέναντί μας. Κυριολεκτικά αλλά και μεταφορικά. Και μπορεί η ιστορία του Elevator Pitch να χάνεται σε ένα ασανσέρ και τους ορόφους του γνωστού περιοδικού Vanity Fair αλλά στις μέρες μας εξακολουθεί να αποτελεί ένα μοναδικό πλεονέκτημα για όποιον μπορεί να χτίσει ένα σύντομο και περιεκτικό μήνυμα, συμπυκνώνοντας όλα εκείνα τα στοιχεία που επιθυμεί να προωθήσει για τον εαυτό του και την επαγγελματική του ιδιότητα.
Οι εφαρμογές του Elevator Pitch είναι πραγματικά ατελείωτες και ξεκινούν από ένα εισαγωγικό κείμενο στο βιογραφικό μας, τον πρόλογό μας σε μία επιστολή πώλησης, τις πρώτες κουβέντες που θα έχουμε σε μία συνάντηση με έναν πελάτη, το κειμενάκι στην καρτέλα πληροφορίες της σελίδας μας στο Facebook, ακόμη και το πώς θα διατυπώσουμε το αίτημά μας στο γκισέ μίας δημόσια υπηρεσίας! Σε έναν κόσμο που ζητά από όλους μας να είμαστε γρήγοροι, σαφείς και περιεκτικοί στο τι προσφέρουμε, το Elevator Pitch αποτελεί ένα μοναδικό εργαλείο. Ας δούμε 6 πράγματα που πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας αν θέλουμε να αξιοποιήσουμε όλα τα πλεονεκτήματά του:
1) Ό, τι θέλετε να επικοινωνήσετε πρέπει να μπορείτε να κάνετε μέσα σε 60’! Οτιδήποτε άλλο είναι πλεονασμός και σίγουρα δε βοηθάει στη συνοχή ενός περιεκτικού λόγου με δυνατά μηνύματα.
2) Το κοινό ή ο συνομιλητής δεν προσαρμόζεται στο μήνυμά σας. Το μήνυμά είναι εκείνο που πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα με το πρόσωπο που απευθύνεστε. Με απλά λόγια πρέπει να γνωρίσετε καλά το κοινό σας!
3) Για να επικοινωνήσετε αποτελεσματικά το μήνυμά σας ο λόγος σας πρέπει να είναι σαφής, ρεαλιστικός και πειστικός. Μην πλατειάζετε και κεντρίστε το ενδιαφέρον του συνομιλητή σας ωθώντας τον στο να σας κάνει ερωτήσεις.
4) Θέστε εξαρχής το πρόβλημα που ήδη αντιμετωπίζει το πρόσωπο που έχετε απέναντί σας και το πώς εσείς μπορείτε να βοηθήσετε στην επίλυσή του. Εδώ χρειάζεται προσοχή καθώς στο 5 tip κρύβεται η παγίδα!
5) Το ζητούμενο είναι να πουλήσετε τη λύση ενός προβλήματος και όχι τον εαυτό σας. Αποφύγετε τις υπερβολικές υποσχέσεις και αφαιρέστε την κάπα του υπεράνθρωπου που έχει στο τσεπάκι του μία γρήγορη λύση για όλα.
6) Στον προφορικό λόγο να διατηρείτε ένα ζωηρό τόνο φωνής και ένα σταθερό ρυθμό ροής των πληροφοριών, χωρίς εξάρσεις και θεατρινισμούς! Αξιοποιήστε τα εκφραστικά μέσα του προσώπου σας και αποφύγετε τα λάθη.
Μέσω του Elevator Pitch μπορούμε να πείσουμε, να καθοδηγήσουμε, να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον, να συστηθούμε επαγγελματικά και κυρίως να επικοινωνήσουμε σύντομα, σωστά και αποτελεσματικά με εν δυνάμει πελάτες οι οποίοι περιμένουν να ακούσουν από εμάς, όλα εκείνα που δεν μπόρεσαν να απαντηθούν από τους μέχρι πρότινος συνεργάτες τους!