Ελληνοαιγυπτιακή γκαζόζα τα «σπάει» μετά το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ

H παλαιότερη εταιρεία αναψυκτικών στην Αίγυπτο, ιδρύθηκε το 1920 από έναν Έλληνα μελισσοκόμο από την Κεφαλονιά και με τα γεγονότα στη Γάζα, «χτύπησε» τζακ-ποτ!
Open Image Modal
Spiro Spathis/facebook

Η Spiro Spathis, η παλαιότερη εταιρεία ανθρακούχων ποτών στην Αίγυπτο, πραγματοποιεί εντυπωσιακό come-back εσχάτως καθώς έχει τριπλασιάσει τις πωλήσεις της!

Ιδρύθηκε το 1920 από τον Σπύρο Σπαθή, έναν Έλληνα μελισσοκόμο από την Κεφαλονιά κι έχει εκτοξεύσει τις πωλήσεις της από τη στιγμή που οι Αιγύπτιοι συμμετέχουν μαζικά στο μποϋκοτάζ των πολυεθνικών εταιρειών που στηρίζουν το Ισραήλ στο πόλεμο του στη Γάζα.

Η Spiro Spathis, η οποία ήταν πάντα υπερήφανη για το ρόλο της ως η πρώτη μάρκα αναψυκτικών της Αιγύπτου, κάνει promotion με συνθήματα όπως “100% Made in Egypt” και ”η αυθεντική γκαζούζα της Αιγύπτου”.

Τεράστια αύξηση της ζήτησης για την γκαζόζα Spathis

«Πουλάω τα αναψυκτικά τους εδώ και τέσσερα χρόνια. Υπήρχαν πάντα μερικοί καταναλωτές που προτιμούσαν την γκαζόζο Spiro Spathis από τις άλλες, αλλά όχι τόσο πολλοί», δήλωσε ο Μοχάμεντ, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης ενός παντοπωλείου στο κυβερνείο της Ας Σαρκίγια.

«Πλέον, τα μπουκάλια της εξαντλούνται σχεδόν αμέσως. Πριν από το μποϊκοτάζ, πουλούσα τέσσερα, ίσως πέντε, κουτιά την εβδομάδα, ενώ τώρα μπορώ να πουλήσω μέχρι και 50 κουτιά σε μια μέρα, αν βέβαια έχω τόσα πολλά σε απόθεμα», συνέχισε, προσθέτοντας ότι η αύξηση της ζήτησης είναι «τεράστια».

«Η ζήτηση έχει τριπλασιαστεί τον τελευταίο μήνα», δήλωσε στο Al Jazeera ο Μορκούς Ταλαάτ, επικεφαλής μάρκετινγκ της εταιρείας και ένα από τα τρία αδέλφια που είναι πλέον ιδιοκτήτες της.

«Εχουμε λάβει εκατοντάδες τηλεφωνήματα από νέους πελάτες... προσφορές από εστιατόρια», πρόσθεσε μιλώντας από μια αριστοκρατική γειτονιά του Καΐρου, όπου έχει την έδρα της η Spiro Spathis.

Η Spiro Spathis προχώρησε μάλιστα σε μια εκστρατεία προσλήψεων και έλαβε περισσότερες από 15.000 αιτήσεις για τις θέσεις εργασίας που προκήρυξε για να να καλύψει την πρωτοφανή ζήτηση.

Open Image Modal
Anadolu via Getty Images

«Είναι μαζί μας ή όχι;»: Ιδού το ερώτημα των Αιγυπτίων στις αναρτήσεις της Meta

Από την έναρξη του πολέμου μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς, οι Αιγύπτιοι χρησιμοποιούν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να ανταλλάσσουν πληροφορίες σχετικά με το ποιες μάρκες θεωρούνται υποστηρικτικές του Ισραήλ και πρέπει να αποφεύγονται. Ορισμένες εφαρμογές παραθέτουν επίσης εναλλακτικές προτάσεις αντί των δυτικών εταιρειών, αναδεικνύοντας τοπικούς παραγωγούς ίσης ή εφάμιλλης ποιότητας, αναφέρει το Al Jazeera.

«Είναι μαζί μας ή όχι;» είναι μια ερώτηση που τίθεται συχνά από Αιγύπτιους στις αναρτήσεις που γίνονται στις πλαρφόρμες της Meta για διάφορες μάρκες, καθώς οι καταναλωτές ψάχνουν ποιες πρέπει να εγκαταλείψουν.

Τα καταστήματα γνωστών δυτικών franchise παραμένουν άδεια ή έχουν χάσει πολλούς πελάτες  σε αραβικές πόλεις όπως το Κάιρο, το Αμμάν, η Βηρυτός, το Κουβέιτ και η Ντόχα, εξαιτίας της οργής που νιώθουν πολλοί Άραβες για τον πόλεμο στη Γάζα.

Ως αποτέλεσμα ήταν η εκ νέου ανακάλυψη τοπικών υποκατάστατων, όπως η Spiro Spathis, η οποία κάποτε ήταν ο μοναδικός κατασκευαστής αναψυκτικών στην πολυπληθέστερη χώρα του αραβικού κόσμου.

Ο Σπύρος Σπαθής ήταν ο πρώτος κατασκευαστής αναψυκτικών στην Αίγυπτο

Η Spiro Spathis αποτελεί κομμάτι της ζωής για πολλές γενιές Αιγυπτίων. Ιδρύθηκε το 1920 από έναν Έλληνα μελισσοκόμο από την Κεφαλονιά, το όνομα του οποίου φέρει. Η εταιρεία έχει επίσης μια μέλισσα στο λογότυπό της ως αναφορά στο επάγγελμα του ιδρυτή. Αυτός παρήγαγε την πρώτη λεμονάδα στην Αίγυπτο.

Open Image Modal
'l;l
Spiro Spathis/facebook

 

O Σπύρος Σπαθής γεννήθηκε στην Ελλάδα το 1885 και μετανάστευσε στην Αίγυπτο σε ηλικία δεκαπέντε ετών. Σπούδασε σε αιγυπτιακά σχολεία, παντρεύτηκε και απέκτησε τέσσερα παιδιά, μερικά από τα οποία επέστρεψαν στην Ελλάδα και άλλα έμειναν μαζί του στην Αίγυπτο.

Το εργοστάσιο βρισκόταν στο κέντρο του Καΐρου. Η Αίγυπτος έγινε η δεύτερη πατρίδα του Σπύρου Σπαθή και η επιχείρησή του λειτούργησε ως πλατφόρμα για την εισαγωγή φρέσκων και καινοτόμων ποτών.

 

Open Image Modal
Spiro Spathis/facebook

 

Στην αρχή, το εργοστάσιο απασχολούσε περίπου 150 εργαζόμενους και διέθετε 20 οχήματα για τη διανομή των προϊόντων σε όλη την Αίγυπτο, από την Αλεξάνδρεια έως το Ασουάν, ενώ χρησιμοποιούσε και το σιδηρόδρομο για να παραδίδει τα προϊόντα σε απομακρυσμένες περιοχές της νότιας Αιγύπτου και αλλού. Εκείνη την εποχή, ήταν το επίσημο και πιο δημοφιλές ποτό για όλες τις κοινωνικές τάξεις της χώρας.

Ο Σπάθης έλαβε μετάλλιο για το καλύτερο αναψυκτικό στην Αίγυπτο από τον βασιλιά Φαρούκ Α′ και η εταιρεία του ήταν ο επίσημος προμηθευτής αναψυκτικών στο παλάτι του βασιλιά.

Όμως, καθώς άλλες διεθνείς μάρκες εισήλθαν στην αιγυπτιακή αγορά πριν από περίπου 70 χρόνια, και στη συνέχεια κατέκλυσαν την τοπική αγορά, η Spiro Spathis παραγκωνίστηκε. Μάλιστα έκλεισε εντελώς το 2014, δήλωσε ο Tαλαάτ.

«Είμαστε η δεύτερη γενιά Αιγυπτίων που κατέχει την εταιρεία. Ο πατέρας μας αγόρασε την εταιρεία το 1998 και τη διοικούσε μέχρι που πέθανε το 2009. Το 2014, κλείσαμε τη Spiro Spathis, πριν επιστρέψουμε ξανά το 2019 και από τότε είμαστε παρόντες στην αγορά κάθε μέρα», πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τον Tαλαάτ, η Spiro Spathis έχει επιστρέψει για τα καλά στη δουλειά.

«Σκοπεύουμε να είμαστε πάντα δίπλα στους Αιγύπτιους καταναλωτές, ακόμη και αν το μποϊκοτάζ δεν διαρκέσει. Είμαστε εδώ για να μείνουμε».