ΕΛΣ: Εξωστρέφεια, παγκόσμιες πρεμιέρες, διεθνής καμπάνια και ένα σποτ που γυρίστηκε μέσα σε νερό

Με τη λέξη «γεννιέται» εισέρχεται η Λυρική Σκηνή στη νέα εποχή. Ο απολογισμός, οι νέες δράσεις και μια πρώτη γεύση από την έρευνα κοινού.
|
Open Image Modal
ΕΛΣ

«... Το διαφημιστικό σποτ της καμπάνιας γυρίστηκε μέσα σε νερό -θα μπορούσε να είναι ένας αμνιακός σάκος ή και η θάλασσα- και απεικονίζει τρία έμβρυα: Έναν νεαρό πρίγκιπα, μια μουσικό και μια μπαλαρίνα. Οι τρεις αυτοί ρόλοι επιλέχθηκαν για να αντιπροσωπεύσουν την όπερα, τη μουσική και τον χορό, δηλαδή τις τρεις βασικές τέχνες που υπηρετεί η Εθνική Λυρική Σκηνή. Στο σποτ, παρακολουθούμε τη στιγμή που τα τρία έμβρυα γεννιούνται και παίρνουν την πρώτη τους ανάσα στη ζωή και κατ’ επέκταση και στη σκηνή. Το μήνυμα είναι απλό και δυνατό: Γεννιέται στην Εθνική Λυρική Σκηνή» είπε μεταξύ άλλων, ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Κουμεντάκης, στην πρώτη συνέντευξη Τύπου της ΕΛΣ για το 2020, που δόθηκε την Πέμπτη 9 Ιανουαρίου, κατά την οποία απηύθυναν χαιρετισμό η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και -από τη Νέα Υόρκη- ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Ανδρέας Δρακόπουλος

Ένα χρόνο μετά την ανακοίνωση της τετραετούς δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος ύψους 20 εκατομμυρίων ευρώ για την ενίσχυση της καλλιτεχνικής εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και τη γνωστοποίηση του έργου της στο εξωτερικό, ο Γιώργος Κουμεντάκης έκανε τον απολογισμό του πρώτου έτους και ανακοίνωσε σειρά δράσεων και συνεργασιών που θα πραγματοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς και τη νέα μεγάλη καμπάνια, η οποία προβάλλεται (από τις 9/1 μέσω της τηλεόρασης, του διαδικτύου και των παραδοσιακών ΜΜΕ) σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Open Image Modal
Γιώργος Κουμεντάκης
Φωτογραφία: Α. Σιμόπουλος

Κουμεντάκης: Η ΕΛΣ φιλοδοξεί να γίνει διεθνής προορισμός για τους φίλους της όπερας

«Σήμερα σας ανακοινώνουμε πολλές από τις επερχόμενες συνεργασίες μας. Κάποιες άλλες, όπως αυτές που προέκυψαν από το πρόσφατο ταξίδι μας στην Αμερική, θα τις κρατήσουμε για μια επόμενη χρονική στιγμή, όταν θα έχει οριστικοποιηθεί η μορφή τους» σημείωσε ο κ. Κουμεντάκης και πρόσθεσε: «Μέσα στο επόμενο δίμηνο θα είμαστε σε θέση να σας παρουσιάσουμε το πλήρες πρόγραμμα για το 2021, έτος κατά το οποίο συμπληρώνονται τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και το οποίο υποστηρίζεται από τη δωρεά του ΙΣΝ. (...) Με τη νέα μας καμπάνια που παρουσιάζουμε σήμερα, επιθυμούμε να κάνουμε το έργο μας γνωστό εκτός Ελλάδος, να παρουσιάσουμε τη νέα μας καλλιτεχνική ταυτότητα και να μιλήσουμε για την καλλιτεχνική μας εξωστρέφεια. Η Εθνική Λυρική Σκηνή, με τη στήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, φιλοδοξεί να γίνει ένας διεθνής προορισμός για τους φίλους της όπερας και να δημιουργήσει ένα σημαντικό εξαγώγιμο πολιτιστικό προϊόν». 

Μενδώνη: Η Πολιτεία και οι πολιτιστικοί οργανισμοί θα πρέπει να υιοθετήσουν το υπόδειγμα της ΕΛΣ

Στην ομιλία της, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη αφού εξήρε το έργο της ΕΛΣ και του Γιώργου Κουμεντάκη υπενθύμισε ότι «η αναγέννηση για την ΕΛΣ ξεκίνησε το 2017 με την μετεγκατάσταση της στις εγκαταστάσεις του ΚΠΙΣΝ, οι οποίες εξασφάλισαν τις προϋποθέσεις που έφεραν τη Λυρική σε πολλές περιπτώσεις μπροστά από τις ευρωπαϊκές όπερες. (...) και κατέληξε: «Όλοι θα συμφωνήσουμε ότι όλα τα σημαντικά ονόματα που ανακοινώθηκαν σήμερα δεν θα είχαν κανένα λόγο να έρθουν στην Αθήνα, εάν δεν είχαν εμπιστοσύνη στην ΕΛΣ, εάν δεν ήξεραν ότι θα συνδέσουν το όνομα τους με ένα θέατρο το οποίο πλέον έχει μπει στον Ευρωπαϊκό πολιτιστικό χάρτη. (...) Και η Πολιτεία αλλά και οι πολιτιστικοί οργανισμοί θα πρέπει να υιοθετήσουν το υπόδειγμα της ΕΛΣ αναφορικά με την εξωστρέφεια της, αν θέλουμε να επενδύσουμε στην ελληνική δημιουργία και να την εντάξουμε στον ευρωπαϊκό και διεθνή χάρτη, εάν θέλουμε να προσελκύσουμε καλλιτέχνες από την διεθνή σκηνή, δεν μπορεί παρά να είμαστε εξωστρεφείς». 

Open Image Modal
Χαιρετισμό απηύθυνε από τη Νέα Υόρκη και ο πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος Ανδρέας Δρακόπουλος.
Φωτογραφία: Α. Σιμόπουλος

Δρακόπουλος: Η ΕΛΣ να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει διεθνώς

«Όπως λέω πάντα, όλες οι δωρεές οι οποίες κάνουμε αφορούν βασικά συνεργασίες- χτίζουμε συνεργασίες», υπογράμμισε στον χαιρετισμό του ο Ανδρέας Δρακόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, λέγοντας ότι η συνεργασία του ΙΣΝ με τη Λυρική ξεκίνησε πριν από δέκα χρόνια, με την «Όπερα της Βαλίτσας» και δηλώνοντας «αισθανόμαστε υπερήφανοι για το έργο της». 

«Από την πρώτη στιγμή την οποία συνάντησα τον Γιώργο (Κουμεντάκη) αισθάνθηκα ότι έχουμε ακριβώς την ίδια φιλοσοφία, ένα αίσθημα ευθύνης, το οποίο είναι αναγκαίο, όμως δεν βρίσκεται συχνά στην εποχή μας» είπε ο κ. Δρακόπουλος και σημείωσε με νόημα: «Η εξωστρέφεια είναι μία ωραία λέξη, ακούγεται ωραία, αλλά για να γίνει χρειάζεται το όραμα, τη σκληρή δουλειά και το αίσθημα ευθύνης, τα οποία υπάρχουν όλα και στον Γιώργο και γενικά στην ΕΛΣ [...] Μέσα σε αυτόν τον ένα χρόνο η ΕΛΣ ξεδίπλωσε ακόμη περισσότερο τις δυνατότητές της και το καλλιτεχνικό της όραμα, έγινε πιο εξωστρεφής, δοκιμάστηκε σε νέα κοινά, ενίσχυσε το δυναμικό της, ταξίδεψε, ανέπτυξε συνεργασίες με κορυφαίους διεθνείς πολιτιστικούς οργανισμούς... Σήμερα η ΕΛΣ μας αποκάλυψε τη νέα καμπάνια επικοινωνίας της που θα αναδείξει το έργο και τις προοπτικές της, με σκοπό να γίνει ακόμη πιο ορατή σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο και πέρα από τα σύνορα της Ελλάδας και με την ευχή από όλους εμάς στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) να κατακτήσει τη θέση που της αξίζει ανάμεσα στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα διεθνώς».

Open Image Modal
Θέμα της καμπάνιας η γέννηση. Ευτυχής συγκυρία η συγκεκριμένη χρονική στιγμή του εορτασμού της επετείου των 80 χρόνων από την πρώτη παράσταση το 1940, δηλαδή από τη γέννηση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
ΕΛΣ

Νέες δράσεις, συνεργασίες και παγκόσμιες πρεμιέρες πρώτα στην Αθήνα 

Στις νέες σημαντικές δράσεις και συνεργασίες για τα επόμενα χρόνια, που ανακοίνωσε ο Γιώργος Κουμεντάκης είναι κατ′ αρχάς η στρατηγική συνεργασία με την Opera Comique των Παρισίων και η περαιτέρω ανάπτυξη της υπάρχουσας στενής σχέσης με την Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, οι συνεργασίες με σπουδαία λυρικά θέατρα, όπως το Λα Μονναί των Βρυξελλών, η Βασιλική Όπερα της Δανίας (Κοπεγχάγη), η Όπερα του Γκαίτεμποργκ, η Όπερα του Ελσίνκι, και κάποια από τα σημαντικότερα φεστιβάλ όπερας του κόσμου, όπως το Φεστιβάλ της Εξ-αν-Προβάνς στη Γαλλία, το Φεστιβάλ Ροσσίνι του Πέζαρο στην Ιταλία και το Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν στη Γερμανία, ενώ όσον αφορά στον Χορό ανακοινώθηκαν συνεργασίες με δύο από τις σημαντικότερες ομάδες χορού διεθνώς, την Ομάδα Χορού Μάρκ Μόρρις της Νέας Υόρκης και την Μπατσέβα του Ισραήλ.

Στο πλαίσιο των συνεργασιών αυτών, η ΕΛΣ θα παρουσιάσει δουλειές σπουδαίων σκηνοθετών, όπως, μεταξύ άλλων, του Κριστόφ Βαρλικόφσκι, του Λωράν Πελλύ, του Ντέιβιντ Μακ Βίκαρ, του Νταμιάνο Μικελέττο, του Τζων Φούλτζεϊμς, του Μπομπ Ουίλσον, του Κριστόφ Λόυ. 

Σημειώνεται ότι δύο από τις σημαντικές συμπαραγωγές της ΕΛΣ θα κάνουν πρώτα πρεμιέρα στην Αθήνα και στη συνέχεια θα παρουσιαστούν στα συνεργαζόμενα λυρικά θέατρα της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, η νέα μπαρόκ όπερα που πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με την Opera Comique, πρώτα θα παρουσιαστεί στην Αθήνα και στη συνέχεια στο Παρίσι, ενώ ο Ντον Τζοβάννι που πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή με την Όπερα του Γκαίτεμποργκ και τη Βασιλική Όπερα της Δανίας, πρώτα θα παρουσιαστεί στην Αθήνα και στη συνέχεια σε Γκαίτεμποργκ και Στοκχόλμη.

Open Image Modal
καμπάνια
ΕΛΣ

Έρευνα κοινού: Στο 27% οι νέοι ηλικίας 18 - 34 ετών

Αναφερόμενος στην επικοινωνία του έργου της ΕΛΣ σε Ελλάδα και εξωτερικό, ο Γιώργος Κουμεντάκης αποκάλυψε ότι βάση για την εκπόνηση της εταιρικής καμπάνιας αποτέλεσε έρευνα αγοράς που έκανε για την ΕΛΣ η Research Hive.

«Από τα αποτελέσματα της έρευνας κοινού η ΕΛΣ έλαβε πολύ ουσιαστικές πληροφορίες για την αναγνωρισιμότητα της και τις συνήθειες του κοινού της» είπε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής και παρότι, όπως εξήγησε «είμαστε ακόμη στην επεξεργασία των στοιχείων, τα οποία είναι πολύ εντυπωσιακά και από τη θετική και από την αρνητική πλευρά», έδωσε μία ελάχιστη, πρώτη γεύση: «Το προφίλ των επισκεπτών της ΕΛΣ εμφανίζει μία προσέλκυση ανδρών και γυναικών σε αντίστοιχα ποσοστά και διασπορά μεταξύ των ηλικιών, προσελκύοντας - κι αυτό ρίχνει πολύ τον μέσο όρο ηλικίας- νέους 27% από 18 - 34 ετών. Αλλά είναι περίπου το ίδιο ποσοστό στις ηλικίες 55 - 65 ετών, οπότε αντιλαμβάνεστε ότι ο μέσος όρος πέφτει αρκετά. Η θετική τους άποψη συνολικά για τον Οργανισμό είναι γύρω στο 65%, νομίζω ότι είναι ένα πολύ θετικό ποσοστό και επίσης σε σχέση με τις παραγωγές μας, ο βαθμός ικανοποίησης -το αισθητικό κομμάτι- είναι πάρα πολύ υψηλός, περίπου στο 85% (όσον αφορά την υψηλή ποιότητα των παραστάσεων και παραγωγών)».