Tο Νέο Δίπολο
Η πρώτη εβδομάδα μας θύμισε τα παλιά. Ο αγώνας έγινε πάλι “Νέα Δημοκρατία εναντίον ΠΑΣΟΚ”. To ΠΑΣΟΚ του 11,46% έγινε ο κύριος αντίπαλος της Νέας Δημοκρατίας του 40,79%. Είναι εν μέρει κατανοητό (καθίζηση ΣΥΡΙΖΑ, μάχη κεντρώου χώρου, άφθαρτος -σε σχέση με τους υπόλοιπους- ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ) αλλά αποτελεί και έκπληξη, διότι δίνει μια πολύ μεγαλύτερη δυναμική στο ΠΑΣΟΚ απ’ αυτή του αποτελέσματος της 25ης Μαΐου 2023.
Ο “Δεν Μπορώ να Συνέλθω” ΣΥΡΙΖΑ
Είναι λογικό όταν λες ότι πας να κερδίσεις εκλογές κι αντί αυτού συντρίβεσαι να τα έχεις λίγο χαμένα. Αλλά εδώ το “λίγο” μοιάζει φτωχή λέξη για να εκφράσει την πραγματικότητα. Δεν θα ήταν υπερβολή να μιλάμε για κατάρρευση. Το χειρότερο δεν είναι το όποιο αποτέλεσμα ή η απογοήτευση του 1.180.000 ψηφοφόρων που αποφάσισαν να δώσουν μια ευκαιρία στον κ. Τσίπρα. Το χειρότερο είναι ότι μοιάζει η μάχη να μην αφορά σε αυτούς, αλλά στην επιβίωση των στελεχών του κόμματος. Αν ο κ. Τσίπρας αποχωρούσε απ’ αυτή τη μάχη θα μπορούσε να σώσει λίγο από την υστεροφημία του. Τώρα γίνεται ένας ακόμη πολιτικός που δεν έχει τη διαύγεια να δει κατάματα την αλήθεια. Και μπορεί η ψήφος συμπάθειας ή…λύπησης (pity vote) να είναι μια κάποια στρατηγική αλλά δεν μπορεί να είναι στρατηγική ενός ανθρώπου που θα μπορούσε να αποδεχθεί την ήττα του στα 49 του και να επιστρέψει στα… 59 του.
Λεφτά Για Πολιτική Διαφήμιση...Δεν Υπάρχουν
Σπάνιο φαινόμενο στην πολιτική επικοινωνία: όλα να οδηγούν στη βεβαιότητα ότι θα υπάρχουν δεύτερες εθνικές εκλογές αλλά σχεδόν κανένα κόμμα να μην έχει ετοιμάσει μια πολιτική διαφήμιση έστω για το διαδίκτυο την αμέσως επόμενη μέρα της παράδοσης των διερευνητικών εντολών. Μόνο η Νέα Δημοκρατία έβγαλε στον αέρα μια τηλεοπτική διαφήμιση στο διαδίκτυο. Κι όμως: όποιο κόμμα έδειχνε αυτή την ετοιμότητα θα είχε ήδη κάνει ένα σημαντικό βήμα θετικής επικοινωνιακής διαφοροποίησης.
Το TikTok του κ. Μητσοτάκη
Ξεκίνησε ως (κι ήταν) μια επανάσταση, στην προεκλογική περίοδο μέχρι την 25η Μαΐου αποτέλεσε τη θετικότατη έκπληξη, αλλά όσο περνάει ο καιρός από εργαλείο επικοινωνίας μετατρέπεται σε…μήνυμα. Το TikTok αυτή την εβδομάδα “έκλεψε” για τον κ. Μητσοτάκη και τη Νέα Δημοκρατία το ρόλο της τηλεοπτικής διαφήμισης. Μετατράπηκε σε “υπερπαραγωγή”, μεταφέρθηκε σε ειδησεογραφικές ιστοσελίδες και δελτία ειδήσεων κι αποτέλεσε το κύριο μέσο μεταφοράς πολιτικής. Κι όλα αυτά με υπερβολικό χιούμορ. Αν δεν γίνουν διορθωτικές κινήσεις το υπερόπλο επικοινωνίας της 25ης Μαΐου μπορεί να μεταλλαχθεί σε μπούμερανγκ.
Αντί Επιλόγου:
Είναι από περίεργες ως δύσκολες αυτές οι εκλογές. Πρακτικά κανένα κόμμα δεν είχε προχωρήσει σε στρατηγικό πλάνο διαφοράς είκοσι ποσοστιαίων μονάδων στο εκλογικό αποτέλεσμα (εδώ υπήρχε πολιτικό κόμμα που εμφανώς στην πράξη δεν είχε καν στρατηγικό πλάνο). Υπάρχει λογικό σενάριο (λίγο πιο πάνω η ΝΔ σε σχέση με το αποτέλεσμα της 25ης Μαΐου 2023, λίγο πιο κάτω ο ΣΥΡΙΖΑ, λίγο πιο πάνω το ΠΑΣΟΚ, σταθεροί οι υπόλοιποι, πιθανότητα επτακομματικής Βουλής), δεν τίθεται θέμα ως προς τον νικητή των εκλογών αλλά ίσως μόνο ως προς την δεύτερη θέση (όπου κι αυτό δεν είναι εύκολο σενάριο), αλλά στην πράξη δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο μετά την μεταπολίτευση διαδοχικών εκλογών χωρίς εκλογική αγωνία επικράτησης.