Ένα προεκλογικό spot , τα «κόκκινα νησιά» του Αιγαίου και ένα παρ΄ολίγον πρωτοσέλιδο

Η Τουρκία έχει επενδύσει σοβαρά στην επεκτατική πολιτική της πολύ πριν τα Ίμια και τη Συμφωνία της Μαδρίτης αλλά με συνέπεια και σταθερότητα από το 1996 και μετά.
|
Open Image Modal
.
AK PARTI Twitter

Το εκλογικό spot του AKP , του κόμματος Ερντογάν που εμφανίζει με κόκκινο χρώμα τη Θράκη και τα νησιά του Αιγαίου, δεν πρέπει να ξαφνιάζει ... Η Τουρκία έχει επενδύσει σοβαρά σε αυτή την επεκτατική πολιτική πολύ πριν τα Ίμια και τη Συμφωνία της Μαδρίτης1 αλλά με συνέπεια και σταθερότητα από το 1996 και μετά. 

Το καλοκαίρι του 2020 ήταν ένα έτος «αφύπνισης» για όλους εκείνους που ελπίζουν σε μια ανέφελη και ομαλή σχέση καλής γειτονίας και συνεργασίας:

«Η Άγκυρα (...)

Διεθνοποίησε τις απαιτήσεις της με ορισμένο (ή εύλογο για εκείνη) κόστος

«Επέβαλε» μια δική της ατζέντα θεμάτων εις ευήκοον όλων (Ευρωπαίων , Ρώσων και Αμερικανών)

«Υποχρέωσε» την Ουάσινγκτον αλλά και τη Μόσχα να «ακούσουν» τις απαιτήσεις αλλά και τα επιχειρήματα της

Η «αποστρατικοποίηση» των νησιών του Αιγαίου δεν είναι πλέον σύνθημα ακραίων κύκλων της γειτονικής χώρας αλλά αξίωση που «αναγνωρίζεται» από ΗΠΑ και Ρωσία καθώς Ουάσιγκτον και Μόσχα ακούν και μιλούν για αυτή.

Μάλιστα, διατυπώνονται και προωθημένες και πιο «λειτουργικές» λύσεις από τους ίδιους τους εταίρους και συμμάχους μας: Ποιος θα αγνοήσει τις «κομψές» νύξεις για «μείωση του στρατιωτικού αποτυπώματος» (sic) που αποδίδονται στον αμερικανό υπουργό Εξωτερικών, τις προτάσεις για «αποθήκευση» συγκεκριμένων οπλικών συστημάτων (sic) από τις δυνάμεις στα Ελληνικά νησιά αλλά και τις πληροφορίες της σοβαρής Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) πως το ΝΑΤΟ προτείνει (! ) συγκεκριμένες ζώνες πτήσεων (!!!) στο Αιγαίο!» (Δείτε περισσότερα εδώ)

Προπαγάνδα και δημόσια διπλωματία

Βέβαια, η Άγκυρα επενδύει πολλά στη δημόσια διπλωματία, στην προπαγάνδα και στις ψυχολογικές επιχειρήσεις, τις οποίες αρκετές φορές καταναλώνουν άκριτα και αβασάνιστα όχι μόνον οι απλοί πολίτες αλλά και άνθρωποι που θα έπρεπε εκ της θέσεως τους και της αποστολής τους να είναι ψύχραιμοι, σοβαροί και αποτελεσματικοί, εν ολίγοις επαγγελματίες.

Μόλις τρεις ημέρες πριν, το προεκλογικό spot του κόμματος Ερντογαν απασχόλησε και τα ελληνικά μέσα ενημέρωσης, με έναν τρόπο που είναι δηλωτικός των προθέσεων και της στόχευσης των γειτόνων καθώς με έναν παραμορφωτικό τρόπο επανατροφοδοτούν την ακραία ρητορική και συντηρούν τους μύθους είτε για τους απειλητικούς - για την Τουρκία- Έλληνες είτε για τους φοβικούς Ρωμιούς που κάθε φορά που λέει μια υπερβολή ο Ερντογάν σταματούν να …αναπνέουν, ανάλογα με τις διαθέσεις και τις ανάγκες της εποχής !

Σύμφωνα με την ανταπόκριση της Αριάνας Φερεντίνου2 από την Κωνσταντινούπολη «Η φιλοκυβερνητική εφημερίδα Χουριέτ αφιερώνει ξεχωριστό άρθρο για το αποτύπωμα των χθεσινών δηλώσεων Ερντογάν για την αποστολή του αεροπλανοφόρου Anadolu στην Σμύρνη.

«Η Τουρκία ξεκίνησε την αντίστροφη μέτρηση για τις εκλογές. Πολλές εφημερίδες και τηλεοράσεις από όλο τον κόσμο έχουν στρέψει τα μάτια τους στην Άγκυρα. Τα ελληνικά ΜΜΕ, που παρακολουθούν στενά την εκλογική διαδικασία, μετέφεραν τις δηλώσεις του προέδρου Ερντογάν στα πρωτοσέλιδά τους. (…) Ο ελληνικός Τύπος, που παρακολουθεί στενά τις εκλογές, μετέφερε τις δηλώσεις του Προέδρου Ερντογάν στα πρωτοσέλιδα του. Η Καθημερινή κυκλοφορεί με τίτλο «Ο Ερντογάν έστειλε το TCG Anadolu στη Σμύρνη».

Η αλήθεια έχει μια …απόσταση από το δημοσίευμα της Χουριέτ

Κατ΄αρχάς η «Καθημερινή» δεν κυκλοφόρησε με τίτλο «Ο Ερντογάν έστειλε το TCG Anadolu στη Σμύρνη». Αφ ενός γιατί η κυριακάτικη έκδοσή της, στην οποία θα μπορούσε να αναφέρεται η τουρκική εφημερίδα, είχε άλλο βασικό τίτλο («Με κρυφά χαρτιά στη μάχη των 30 ημερών») και αφ΄ετέρου το κείμενο στο οποίο αναφέρεται η Χουριέτ (Hurriyet) δεν είναι ούτε καν πρωτοσέλιδη ανάρτηση στο site της εφημερίδας kathimerini.gr: Πρόκειται για ανάρτηση στην Ενότητα «Πολιτική» και στο Τμήμα «Εξωτερική Πολιτική» όπως αποκαλύπτει και η ηλεκτρονική «διαδρομή» του κειμένου.

Και εν κατακλείδι, όταν λέμε πως μιας εφημερίδα κυκλοφορεί με ένα συγκεκριμένο θέμα η τίτλο, εννοούμε πως είναι ο κεντρικός τίτλος της εφημερίδας ή είναι μεταξύ των βασικών «χτυπημάτων» στο πρωτοσέλιδο της. Εύκολο ή δύσκολο να μεταφέρεις μια είδηση ; Εξαρτάται από τις συνθήκες, τις οποίες ενίοτε μπορούν και να τις διαμορφώνουν οι ανάγκες…

 

1 Τα βασικά σημεία της «Συμφωνίας της Μαδρίτης» ήταν τα εξής :

● Αμοιβαία δέσμευση για την ειρήνη, την ασφάλεια και τη συνεχή ανάπτυξη σχέσεων καλής γειτονίας.

● Σεβασμός της κυριαρχίας της κάθε χώρας.

● Σεβασμός των αρχών του Διεθνούς Δικαίου και των Διεθνών Συνθηκών.

● Σεβασμός στα νόμιμα, ζωτικά συμφέροντα και ενδιαφέροντα της κάθε χώρας στο Αιγαίο, τα οποία έχουν μεγάλη σημασία για την ασφάλεια και την εθνική κυριαρχία της.

● Δέσμευση αποφυγής μονομερών ενεργειών στη βάση του αμοιβαίου σεβασμού και της επιθυμίας, ώστε να αποτραπούν συγκρούσεις οφειλόμενες σε παρεξήγηση.

● Δέσμευση διευθέτησης των διαφορών τους με ειρηνικά μέσα, στη βάση αμοιβαίας συναίνεσης και χωρίς τη χρήση βίας ή την απειλή βίας.

2 Χουριέτ: «Οι δηλώσεις Ερντογάν γίνονται πρωτοσέλιδα στην Ελλάδα: Διπλό μήνυμα από τον Τούρκο ηγέτη» ( https://www.ertnews.gr/eidiseis/diethni/xouriet-oi-diloseis-erntogan-ginontai-protoselida-stin-ellada-diplo-minyma-apo-ton-tourko-igeti/ )