Έναν χρόνο νωρίτερα θα αρχίζουν το σχολείο τα παιδιά στην Σουηδία - Υπέρμαχοι και πολέμιοι

Αλλαγή πλεύσης που περιορίζει την μάθηση μέσα από το παιχνίδι, κόντρα στις σχετικές μελέτες. Υπ.Παιδείας: περισσότερες ευκαιρίες για ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων.
Open Image Modal
Pancake Pictures via Getty Images
Open Image Modal
Δασκάλα με παιδιά προσχολικής ηλικίας (φωτογραφία αρχείου)
Maskot via Getty Images

Ένα χρόνο νωρίτερα θα κάθονται στα σχολικά θρανία τα παιδιά στην Σουηδία από το 2028 στο πλαίσιο μιας γενικής αναθεώρηση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. 

Βέβαια, τα παιδιά στην Σουηδία πήγαιναν στην πρώτη δημοτικού σε ηλικία επτά ετών. Τώρα η κυβέρνηση προχωρά στην αντικατάσταση ενός υποχρεωτικού προσχολικού έτους για 6χρονα, γνωστό ως förskoleklass, με ένα επιπλέον έτος στο grundskola (δημοτικό σχολείο). Πρακτικά εγκαταλείπεται η χρονιά που βασιζόταν στην λογική της μάθησης μέσω παιχνιδιού. 

Η κεντροδεξιά κυβέρνηση συνασπισμού, με επικεφαλής τους Μετριοπαθείς και υποστηριζόμενη από τους ακροδεξιούς Σουηδούς Δημοκρατικούς, ανακοίνωσε το σχέδιο πριν από την παρουσίαση του προϋπολογισμού του 2025. 

Η αλλαγή όμως είχε δρομολογηθεί  από την προηγούμενη κυβέρνηση και υποστηρίζεται επίσης από τους αριστερούς Σοσιαλδημοκράτες.

Ο υπουργός Παιδείας, Γιόχαν Πέρσον ”το σχολείο πρέπει να επιστρέψει στα βασικά” και πρόσθεσε ότι θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην πρώιμη εκμάθηση ανάγνωσης και γραφής, καθώς και στα μαθηματικά. ”Αυτό θα βοηθήσει τους μαθητές να έχουν περισσότερες ευκαιρίες να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες όπως η ανάγνωση, η γραφή και το μέτρημα και να επιτύχουν τους στόχους στο σχολείο”. 

Υπάρχει όμως και ο αντίλογος. 

Οι επικριτές αυτής της αλλαγής, όπως αναφέρει ο Guardian, υποστηρίζουν πως είναι σε αντίθεση με έρευνα που δείχνει ότι η ανάπτυξη των παιδιών υποστηρίζεται καλύτερα από περιβάλλοντα μάθησης βασισμένα στο παιχνίδι, ενθαρρύνοντάς τα να εξερευνήσουν, να δημιουργήσουν και να αναπτυχθούν μέσω του παιχνιδιού, της περιέργειας και της καθοδηγούμενης ανακάλυψης. 

Οι δε συνδικαλιστές ανησυχούν πως η κίνηση αυτή θα μπορούσε να θέσει εκτός εργασίας πολλούς εξειδικευμένους δασκάλους προσχολικής ηλικίας. 

Ο Κρίστιαν Άιντεβάλντ επισκέπτης καθηγητής της προσχολικής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Σόντερτορν  σχολίασε:  «Προωθώντας τα εξάχρονα παιδιά σε ένα πιο επίσημο σχολικό περιβάλλον, κινδυνεύουμε να χάσουμε τις βασικές μεθόδους που βασίζονται στο παιχνίδι που έχουν αποδειχθεί ότι ενθαρρύνουν την ανάπτυξη των παιδιών. Αυτό δεν είναι απλώς μια παιδαγωγική προτίμηση: οι μελέτες επιβεβαιώνουν ότι το παιχνίδι είναι θεμελιώδες για την πρώιμη μάθηση και την ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων όπως η γλώσσα και η επίλυση προβλημάτων».

Ο ίδιος είναι μέλος μιας ομάδας ακαδημαϊκών που μελετούν παιδιά και παιδαγωγική, συμπεριλαμβανομένης της Ίγκκριντ Πράμλινγκ Σάμιοιυελσον  καθηγήτριας ανώτερης παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο του Γκέτεμποργκ που έγραψαμ και ένα άρθρο αμφισβητώντας το σκεπτικό της κυβέρνησης.

″Η ένταξη των εξάχρονων παιδιών στο δημοτικό σχολείο χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ιδιαίτερες αναπτυξιακές τους ανάγκες και χωρίς να εκμεταλλευόμαστε τη μοναδική ικανότητα των εκπαιδευτικών προσχολικής ηλικίας είναι ένα βήμα προς τη λάθος κατεύθυνση και δεν θα οδηγήσει σε ενίσχυση της ισότητας”, αναφέρουν στο άρθρο. 

″Αντί να εφαρμόζονται διαρθρωτικές αλλαγές, θα πρέπει να επενδυθούν πόροι για την βελτιωθεί η ποιότητας στην εκπαίδευση με ικανούς εκπαιδευτικούς”. 

Η Άσα Γουέστλουντ, εκπρόσωπος για θέματα εκπαίδευσης του κόμματος των Σοσιαλδημοκρατών, λέει πως η υποστήριξη του κόμματός της για αυτή την αλλαγή εξαρτάται από τη διατήρηση ενός μείγματος μάθησης και παιχνιδιού για τα εξάχρονα. Να είναι δηλαδή μια χρονιά που θα λειτουργεί ως ”γέφυρα μεταξύ προσχολικής ηλικίας και σχολείου”.

Κάποιο άλλοι ειδικοί επί του θέματος, ήταν θετικοί στην αλλαγή.

Ο Γιοχάνες Γουέστμπεργκ, καθηγητής εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο του Κρόνινγκεν στην Ολλανδία, λέει πως αυτή η αλλαγή είναι λογική και επίσης έτσι η Σουηδία εναρμονίζεται με το σύστημα στην υπόλοιπη Ευρώπη.

″Πιθανότατα πρόκειται για μια περίοδο φοίτησης στην förskoleklass (προσχολικό έτος) που θα παρέχεται μια πιο παραδοσιακή σχολική παιδαγωγική για αυτά τα εξάχρονα, αλλά δεν θα επηρεάσει απαραίτητα όλη τη σχολική δομή”. 

Άλλα μέτρα που αφορούν την εκπαίδευση και θα παρουσιαστούν στον προϋπολογισμό περιλαμβάνουν επενδύσεις σε ”σχολεία έκτακτης ανάγκης” για την προσωρινή μετεγκατάσταση παιδιών όταν υπάρχουν προβλήματα στο σχολείο, μεγαλύτερες επενδύσεις σε σχολικά βιβλία για την υποστήριξη περιβαλλόντων χωρίς οθόνη και χρηματοδότηση για εκπαίδευση δασκάλων και νηπιαγωγών.

Πηγή: The Guardian