Ενας στους τέσσερις νέους οδηγεί και βλέπει βίντεο

Αποκαλυπτικά στοιχεία του Ευρωβαρόμετρου για την υπεύθυνη οδήγηση.
|
Open Image Modal
Abdullah Durmaz via Getty Images

Διανύουμε ημέρες όπου στην Ελλάδα, αλλά και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες τα τροχαία ατυχήματα έχουν αυξηθεί. 

Ισως η λήξη της πανδημίας να σήμανε και την έναρξη της ανεμελιάς και της απερισκεψίας στον δρόμο.

Ειδικά στην Ελλάδα, οι παρασύρσεις πεζών και οι θάνατοι έχουν δημιουργήσει μείζον κοινωνικό ζήτημα.

Τώρα, για την κακή οδήγηση συντρέχουν πολλοί λόγοι και κάθε φορά που παρουσιάζεται μια έρευνα, καταδεικνύει τις παθογένειες σε όλη την Ευρώπη.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 13ου Βαρομέτρου για την υπεύθυνη οδήγηση, που δημοσιοποίησε το ίδρυμα Fondation VINCI Autoroutes, σε έρευνα που διενεργήθηκε από το Ινστιτούτο Ipsos σε 12.400 άτομα από 11 ευρωπαϊκές χώρες, διαπιστώθηκαν απίστευτα στοιχεία.

Τα αποτελέσματα δείχνουν στους νέους κάτω των 35 ετών, ιδιαίτερα στους άνδρες, υπερεκπροσώπηση επικίνδυνης συμπεριφοράς που συνδέεται με τη χρήση κινητού (23% παρακολουθεί ταινίες ή βίντεο ενώ οδηγεί), την κατανάλωση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών και την οδήγηση σε κατάσταση υπνηλίας.
Ένα άλλο, επίσης, ανησυχητικό φαινόμενο: σχεδόν 1 στους 3 οδηγούς ηλικίας 16 έως 24 ετών δεν φοράει ζώνη ασφαλείας, παρόλο που αυτός ο κανόνας είναι απαραίτητος για την απόκτηση άδειας οδήγησης. 

Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο αυτού του βαρομέτρου είναι η γενικευμένη χρήση των τηλεφώνων με το σύστημα Bluetooth: ενώ περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (56%) τηλεφωνούν με αυτόν τον τρόπο ενώ οδηγούν, το 71% από αυτούς δεν θεωρεί αυτήν την πρακτική επικίνδυνη και το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της χρήσης του.

Η έκδοση του 2023 δείχνει επίσης μια αυξανόμενη χαλάρωση των οδηγών σχετικά με την τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας και τον σεβασμό των άλλων χρηστών. Οι συνέπειες αυτής της χαλάρωσης είναι πολύ αισθητές καθώς το 84% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι έχει ήδη φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών - ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.

Αναλυτικά στοιχεία (για την Ευρώπη και την Ελλάδα σε παρένθεση)

Οι τηλεφωνικές συνομιλίες και η χρήση smartphone κατά την οδήγηση είναι σχεδόν καθολικές

  • Το 76% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί το smartphone ή προγραμματίζει το GPS ενώ οδηγεί (84%)
  • Το 66% τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (76%), εκ των οποίων το 42% τακτικά (44%), δηλαδή +5 μονάδες σε σχέση με το 2018

Αλκοόλ, ναρκωτικές ουσίες, φάρμακα: συμπεριφορές που είναι λιγότερο μεμονωμένες από όσο φαίνεται αλλά που αφορούν ιδιαίτερα τους νέους άνδρες

  • Το 7% των Ευρωπαίων οδηγών (9%) - μάλιστα το 17% των ανδρών κάτω των 35 ετών (11%) - παραδέχεται ότι οδηγεί σε κατάσταση μέθης.

Το 11% των οδηγών δηλώνει ότι έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ (15%). Ποσοστό που φτάνει το 25% των ανδρών κάτω των 35 ετών (21%).

  • Το 10% (7%) - και 20% (14%) των ανδρών κάτω των 35 ετών - οδηγεί έχοντας καταναλώσει φάρμακα που μπορούν να μειώσουν την προσοχή του.
  • Το 5% (4%) – και 17% (6%) των ανδρών κάτω των 35 ετών - οδηγεί έχοντας καπνίσει κάνναβη ή έχοντας καταναλώσει ναρκωτικές ουσίες.

Υπνηλία: συνειδητοποίηση του κινδύνου που εντοπίζεται κυρίως στον αυτοκινητόδρομο και μέτρα πρόληψης που δεν έχουν ακόμη υιοθετηθεί επαρκώς

  • Το 7% (4%) των Ευρωπαίων οδηγών αναγνωρίζει την υπνηλία ως μία από τις κύριες αιτίες θανατηφόρων ατυχημάτων στους δρόμους γενικότερα και το 20% (1 %) στον αυτοκινητόδρομο.
  • Το 26% (26%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι.
  • Περισσότεροι από 1 στους 6 οδηγούς (15%, 20%) έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας.
  • 3 ώρες και 12 λεπτά (3 ώρες και 24 λεπτά) είναι ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν το διάλειμμα κατά τη διάρκεια μίας μεγάλης διαδρομής, δηλαδή μία διάρκεια οδήγησης πολύ παραπάνω από τις συνιστώμενες 2 ώρες.

Επιθετική συμπεριφορά κατά την οδήγηση: οι ίδιοι οι οδηγοί θύματα της απείθειάς τους 

  • Το 52% αναγνωρίζει ότι εξυβρίζει τους άλλους οδηγούς (63%).
  • Το 50% κορνάρει άσκοπα στους οδηγούς που τους εκνευρίζει (60%).
  • Το 22% κατεβαίνει από το αυτοκίνητο για να διαπληκτιστεί με άλλο οδηγό (24%).
  • Το 84% των Ευρωπαίων οδηγών έχουν φοβηθεί την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (86%).
    Ένα πολύ υψηλό ποσοστό που δεν έχει μειωθεί από το 2019.

Μη τήρηση του Κώδικα οδικής κυκλοφορίας: παραβάσεις υπό την κάλυψη της αμέλειας

  • Το 22% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι κάποιες φορές δεν δένει τη ζώνη ασφαλείας (44%).

             Το 30 % κάτω των 35 ετών (41%) και μάλιστα το 32 % των νέων από 16 έως 24 ετών  

             (37%).

  • Πάνω από 8 οδηγοί στους 10 (84%) ξεπερνάει κατά λίγα χιλιόμετρα/ώρα το όριο ταχύτητας (79%).

             Το 18% έχει ήδη, ή παραλίγο να έχει, ατύχημα εξαιτίας της υπερβολικής ή 

             ακατάλληλης ταχύτητας (22%).

Ασφάλεια του προσωπικού στον αυτοκινητόδρομο: η αμέλεια των οδηγών μπορεί να αποβεί μοιραία

  • Το 51% ξεχνά να επιβραδύνει όταν πλησιάζει σε εργοτάξιο (46%).
  • Το 57% δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας.