Πριν από δύο εβδομάδες η Endeavor Greece – το ελληνικό παράρτημα του διεθνούς μη κερδοσκοπικού οργανισμού που επιλέγει και στηρίζει τους πιο υποσχόμενους επιχειρηματίες στον κόσμο- γιόρτασε τα δυο χρόνια παρουσίας της στην Ελληνική αγορά. Ο απολογισμός ήταν εντυπωσιακός, ειδικά εάν σκεφτεί κανείς πόσο καταστροφική ήταν η τελευταία διετία για την ελληνική επιχειρηματικότητα: 3500 θέσεις εργασίας εκ των οποίων το 80% εκτός Αθηνών, ένας κύκλος εργασιών 110 εκ. Ευρώ και εξαγωγές σε 48 χώρες.
Το δίκτυο της Endeavor ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1997 όταν η Linda Rottenberg και ο Peter Kellner αποφάσισαν να φτιάξουν ένα μη κερδοσκοπικό δίκτυο στήριξης εταιρειών φτιαγμένο για να υποστηρίζει επιχειρηματίες που μπορούσαν να κάνουν τη διαφορά στην τοπική αγορά. Στην αρχή, ειδικότητά τους ήταν οι «δύσκολες» αγορές που ενώ είχαν τις δυνατότητες να αναπτυχθούν αντιμετώπιζαν παράλληλα και μεγάλες δυσκολίες, όπως η γραφειοκρατία, το μη σταθερό πολιτικό κλίμα και η έλλειψη πρόσβασης στις ξένες αγορές. Δεν είναι τυχαίο ότι επικεντρώθηκαν πρώτα σε αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Χιλή και η Αργεντινή για να επεκταθούν μετά στην Αφρική, στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Στην Ελλάδα η Endeavor άνοιξε το γραφείο της το 2012, τη χειρότερη χρονιά της οικονομικής κρίσης όταν η αντιπρόεδρος και ιδρύτρια της εταιρίας Μαρέβα Γκραμπόφσκι βρέθηκε στο γραφείο της Τουρκίας και σκέφτηκε πόσο καλά θα μπορούσε να δουλέψει ένα τέτοιο δίκτυο και στην Ελληνική αγορά.
Ο Χρήστος Παπαδημητρίου, CEO Παπαδημητρίου Χ.Κ., βραβεύτηκε από την Endeavor Greece ως "Top Job Creator 2014" και παρέλαβε το βραβείο από τον Πρόεδρο ΔΣ της Endeavor Greece, κ. Μιχάλη Χανδρή.
Στα δύο αυτά χρόνια η Endeavor έχει στηρίξει επιχειρήσεις που κινούνται σε όλο το φάσμα της ελληνικής επιχειρηματικότητας με έμφαση πάντα στις εταιρίες που βρίσκονται εκτός Αθηνών: Aπό εκτροφεία σαλιγκαριών (Fereikos-Helix) μέχρι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες (Hellas Direct, Obrela. Security Industries, Insurance Market) μια εταιρεία διαχείρισης και ανάπτυξης ξενοδοχειακών μονάδων (Hotel Brain) επιχειρήσεις που ασχολούνται με το αγροτικό προϊόν και τη διατροφή (Farmers Republic, Papadimitriou, ERGON,) μέχρι καθαρά τεχνολογικό έργο (Out There Media, Insurance Market, Brainbox, και Think Digital Group)
Τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά. Όπως σημειώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Endeavor Greece Χαρης Μακρυνιώτης « Σε μια περίοδο (2012-2014) που το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε κατά 15% και οι απασχολούμενοι κατά 20%, οι επιχειρηματίες που στηρίζουμε στην Ελλάδα κατάφεραν – με τη βοήθεια της Endeavor- να αυξήσουν τον κύκλο εργασιών τους κατά 79% και τις θέσεις εργασίας κατά 45%. »
Πέρα από τα νούμερα και τους ισολογισμούς πάντως ο ενθουσιασμός των επιχειρηματιών που συμμετέχουν στο εγχείρημα είναι σχεδόν μεταδοτικός. Ο Χρήστος Παπαδημητρίου είναι διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Καλαμάτα Παπαδημητρίου που παράγει βαλσαμικό ξίδι, και μουστάρδες από ένα παραδοσιακό ελληνικό προϊόν: την Κορινθιακή σταφίδα. Η εταιρία που έχει την έδρα της στην Καλαμάτα και εντάχθηκε στο δίκτυο το Μάιο του 2013 βραβεύτηκε από την Εndeavor ως Top job creator του 2014. «Έχουμε αυξήσει κατά 200 άτομα τους παραγωγούς κορινθιακής σταφίδας με τους οποίους συνεργαζόμαστε αποκλειστικά και κατά 8 άτομα το προσωπικό της εταιρείας» διευκρινίζει ο Χρήστος Παπαδημητρίου στη HuffPost Greece. «Ως σημαντικότερη συμβολή θεωρούμε τη βοήθεια της endeavor στην κατάρτιση του στρατηγικού σχεδίου της εταιρείας για τα επόμενα 5 χρόνια με γνώμονα την διεθνή ανάπτυξη, και κατόπιν στην υλοποίηση του σχεδίου αυτού σε όλα τα κρίσιμα στάδια» προσθέτει.
O Χρήστος Παπαδημητρίου επί το έργον
Πως ακριβώς βοηθά η Endeavor όμως; Και ποιους;
Η Endeavor αναζητά επιχειρήσεις που έχουν ήδη ετήσιο κύκλο εργασιών μεταξύ €500 χιλιάδων και €15 εκατομμυρίων. Μέσω των γραφείων της σε πάνω από 20 χώρες, εντοπίζει τους καλύτερους νέους επιχειρηματίες που ηγούνται καινοτόμων εταιρειών σε διάφορους τομείς και τους βοηθάει να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους μέσω ενός δικτύου κορυφαίων επαγγελματιών. Με αυτόν τον τρόπο τους προσφέρει τα απαραίτητα συστατικά για την επιχειρηματική επιτυχία: mentorship, στρατηγικές συμβουλές, έμπνευση και επαφή με επενδυτές και αγορές.
Η ομάδα της Endeavor Greece. Από αριστερά: Παναγιώτης Καραμπίνης, Entrepreneur Selection & Growth, Αργυρώ Ξαγοράρη, Office Manager, Άννα Ζηλάκου, Communications Manager, Μανώλης Γεωργάτσος, Entrepreneur Selection & Growth, Χάρης Μακρυνιώτης, Managing Director
Η αίτηση είναι ανοιχτή. Προϋπόθεση εκτός των άλλων είναι η εταιρία να ταιριάζει στο προφίλ της Endeavor.«Για μας είναι σημαντικό ο επιχειρηματίας να έχει το λεγόμενο giveback, την ανταποδοτικότητα. Στήνεται από επιχειρηματίες για επιχειρηματίες όποτε είναι σημαντικό οι επιχειρηματίες να έχουν και οι ίδιοι την επιθυμία να δώσουν κάτι πίσω μετά και να προσφέρουν αργότερα και οι ίδιοι στο δίκτυο ως mentors» διευκρινίζει η communications manager της Endeavor στην Ελλάδα Aννα Ζηλάκου.
Τα τελευταία δυο χρόνια οι αιτήσεις ήταν πάνω από 300 είτε με αίτηση, είτε με ραντεβού και η διαδικασία για να επιλεγεί μια εταιρεία είναι εξαιρετικά απαιτητική. Μετά από μια εσωτερική αξιολόγηση (5-6 συναντήσεις) με μέλη του δικτύου της Εndeavor στην Ελλάδα οι εταιρίες πρέπει να περάσουν από ένα διεθνές πάνελ αξιολόγησης στο οποίο συμμετέχουν χώρες από όλο το δίκτυο.
O Δημήτρης Δημητριάδης της εταιρείας Brainbox
Για τα νεότερα μέλη της Endeavor όπως η εταιρία Brainbox, που ενεργοποιείται στην ενοικίαση ποδηλάτων χρησιμοποιώντας τις τελευταίες τεχνολογικές μεθόδους, ακόμα και η επιλογή ήταν μια ιδιαίτερα επιμορφωτική διαδικασία.« Ήταν μια εξαιρετική διαδικασία για δύο λόγους.» λέει ο Δημήτρης Δημητριάδης Business Development Director της Brainbox, που αυτή τη στιγμή τρέχει το σύστημα EasyBike, ένα δίκτυο δημοσίων ποδηλάτων σε περισσότερες από 16 πόλεις σε Ελλάδα, Κύπρο και Πολωνία διαθέτοντας πάνω από 1.500 ενεργά ποδήλατα κατανεμημένα σε 75 αυτοματοποιημένους σταθμούς. «Ο πρώτος λόγος ήταν ότι πήραμε feedback από ανθρώπους εξαιρετικά σημαντικούς στους οποίους δεν θα είχαμε πρόσβαση αλλιώς. Ο δεύτερος ήταν ότι μέσα από αυτή τη διαδικασία μας δόθηκε η δυνατότητα να δούμε την επιχείρηση μας με άλλα μάτια. Όταν δουλεύεις με τρελούς ρυθμούς χάνεις λίγο τη «μεγάλη εικόνα»». Μας βοήθησαν να δούμε το στρατηγικό κομμάτι της διαχείρισης της εταιρείας».
Το πιο σημαντικό βέβαια είναι ότι χάρη σε αυτό το δίκτυο στήριξης, ελπιδοφόρες ελληνικές εταιρείες μπορούν να δράσουν με μια ευρύτερη στρατηγική αλλά και να αποκτήσουν πρόσβαση σε διεθνείς αγορές. Όπως λέει και ο Δημήτρης Δημητριάδης « Από την ένταξη μας στο δίκτυο και μετά, σκεφτόμαστε «μεγαλύτερα» με βάση πάντα τη διεθνή αγορά. Μας βοηθάνε να προσπαθήσουμε περισσότερο για να γίνονται τα πράγματα όσο πιο σωστά γίνεται αλλά και να μεγαλώσουμε σαν εταιρία με σωστότερο τρόπο».