Το South by Southwest Interactive Festival (SXSW), το διεθνές, αλλά και το μεγαλύτερο φεστιβάλ τεχνολογίας, μουσικής, κινηματογράφου και νέων Μέσων, πραγματοποιήθηκε για ακόμα μια χρονιά στο Ώστιν του Τέξας, στις Ηνωμένες Πολιτείες, φιλοξενώντας χιλιάδες επισκέπτες, προερχόμενους από διάφορες γωνιές του κόσμου.
Όπως σε κάθε διοργάνωση έτσι και φέτος, η πόλη μετατράπηκε σε μια τεράστια κοινότητα που ανέδειξε και βοήθησε δημιουργικούς ανθρώπους να προωθήσουν τις ιδέες και τις νεοσύστατες επιχειρήσεις τους, να αναπτύξουν συνεργασίες, να διευρύνουν τον κύκλο γνωριμιών και να αναζητήσουν τους κατάλληλους χρηματοδότες που θα τους βοηθήσουν να κάνουν τα επόμενα επαγγελματικά τους βήματα. Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά η Ελληνική Πρωτοβουλία (ΤΗΙ) και η Πρεσβεία των Ηνωμένων Πολιτειών στην Αθήνα, υποστήριξαν ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις στο φεστιβάλ, μέσω της από κοινού χρηματοδοτημένης συνδρομής τους.
Από τις 9 ως τις 18 Μαρτίου 2018, οι ιδρυτές και τα μέλη των 9 νεοφυών επιχειρήσεων που ταξίδεψαν στο Τέξας, είχαν την ευκαιρία να παρουσιάσουν την εταιρεία τους στο πρόγραμμα International Accelerator (Διεθνής Επιταχυντής) που ίδρυσε ο Ελληνοαμερικανός οικονομολόγος και επενδυτής, ο κος Άγγελος Αγγέλου, το 2013. Τα μέλη βρέθηκαν ανάμεσα σε συμμετέχοντες με διαφορετικές και πρωτότυπες ιδέες. «Ήταν μια εξαιρετική ευκαιρία να μοιραστώ τις δράσεις και το όραμα της εταιρείας μας και να παρουσιάσω τις ευκαιρίες που έχουμε δημιουργήσει για τους καλλιτέχνες που εκπροσωπούμε στην Ελλάδα», λέει στη HuffPost ο μουσικός κος Θεόδωρος Πολυχρονόπουλος, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ανερχόμενης δισκογραφικής εταιρείας United We Fly.
Με εφόδια τις καινοτόμες υπηρεσίες, το πάθος για επικοινωνία της πρότασής τους σε παγκόσμιο κοινό και την επιθυμία για ενίσχυση της εταιρείας τους, οι εκπρόσωποι της ελληνικής συμμετοχής προετοιμάστηκαν για τον διαγωνισμό, έχοντας στο πλευρό τους έμπειρους μέντορες από την πρώτη μέρα. Τα μέλη των επιχειρήσεων εκτός από καθοδήγηση, αποκόμισαν και μια ολοκληρωμένη κατανόηση του αμερικανικού οικοσυστήματος των start-ups.
«Η πιο σημαντική εμπειρία, χωρίς αμφιβολία ήταν ο διαγωνισμός. Η προετοιμασία, οι συζητήσεις με τους μέντορες, η παρουσίαση της εταιρείας μας τη δεύτερη μέρα και τελικά, η κατάκτηση της πέμπτης θέσης ανάμεσα σε 75 νεοσύστατες επιχειρήσεις», λέει ο κος Αλέξανδρος Καραβίτης, συνιδρυτής της εταιρείας Syncbnb. «Συναντήσαμε πολύ ενδιαφέροντα άτομα (υποψήφιους πελάτες, επιχειρηματικούς εταίρους και διαχειριστές κεφαλαίων), αλλά ήρθαμε επίσης πιο κοντά με πολλές από τις ελληνικές εταιρείες που συμμετείχαν και έτσι ενδυναμώσαμε τις μεταξύ μας σχέσεις».
«Συνειδητοποίησα τον τρόπο λειτουργίας των επενδυτικών συστημάτων ανάδειξης και ενίσχυσης των νεοφυών επιχειρήσεων (accelerators) και μου δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσω τις προτάσεις μου στην αντίστοιχη οργάνωση. Σημαντικές ήταν επίσης και οι επαφές με ιδιώτες επενδυτές και εκπροσώπους της αγοράς που δραστηριοποιούμαστε για συνεργασίες και εμπορικές συμφωνίες», λέει ο κος Σάββας Σταφυλίδης, ιδρυτής της εταιρείας The Beloved Republic. Ο κος Σταφυλίδης δήλωσε εντυπωσιασμένος με το pitch του international accelerator, καθώς και με τη διαδικασία της εκπαίδευσης πριν από αυτό και την καθοδήγηση των προτάσεων από έμπειρους εκπαιδευτές.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο φεστιβάλ, ο κάθε ιδρυτής παρακολούθησε μια σειρά από σεμινάρια και πάνελ ομιλιών, σχετικά με το αντικείμενο της εταιρείας του.
«Γνώρισα κορυφαίους επαγγελματίες από το χώρο της διατροφής, της εκπαίδευσης, της τηλεόρασης και του wellness, και αντάλλαξα απόψεις με αρκετούς απ’ αυτούς», λέει η κα Ασπασία Πρόβου, ιδρύτρια της πρωτοβουλίας «Παιδιά στην Κουζίνα». «Η έκθεσή μου σε όλην αυτήν την πληροφορία και οι συζητήσεις μου έδωσαν το ”οξυγόνο” που προσδοκούσα -με το παραπάνω-, μια σαφή επιβεβαίωση για τη δυναμική της προσέγγισής μας και μια ποικιλία ερεθισμάτων για νέες ιδέες προς υλοποίηση».
Για την κα Πρόβου, οι πιο αξέχαστες στιγμές κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ, ήταν εκείνες όταν συναντούσε άτομα που μοιράζονταν τις ίδιες φιλοδοξίες και όραμα. «Αυτές οι στιγμές επιβεβαίωσης, συναδελφικότητας και αγάπης για το έργο μας, είναι ανεκτίμητες. Ήταν υπέροχο που βρήκαμε, όχι απλά συμμάχους, αλλά δυνητικούς συνεργάτες με τη δική μας ακριβώς οπτική», συμπληρώνει.
«Για εμάς το SXSW σήμαινε ένα παράθυρο για περισσότερες ευκαιρίες: B2B πωλήσεις, συνεργάτες και πιθανούς επενδυτές. Κατά κάποιον τρόπο, έχουμε πάρει πίσω δέκα φορές την επένδυση μας! Σε αριθμούς, αυτό μεταφράζεται σε περίπου 20 δυνητικές B2B διαπραγματεύσεις, τρεις δυνητικούς επενδυτές και δεκάδες πιθανούς εταίρους - ακόμη και μια τεράστια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων δικτύωσης ως πιθανό αγοραστή της εταιρείας μας», λέει ο κ. Tommy Darker, διευθύνων σύμβουλος της μουσικής πλατφόρμας Whiise με έδρα το Λονδίνο.
Οι δράσεις
Αναμφισβήτητα, από τις πιο σημαντικές στιγμές για την εξέλιξη μιας νεοφυούς επιχείρησης αποτελεί η εμπορική έκθεση (Trade Show). Εκεί, οι ιδρυτές των εταιρειών συναντούν νεοσύστατες εταιρείες και τους ιδρυτές τους, και όλοι μαζί προσπαθούν με τον πιο ιδιαίτερο τρόπο, να προσελκύσουν πιθανούς επενδυτές. «Η πιο αξέχαστη εμπειρία από το φεστιβάλ ήταν οι δύο μέρες στην εμπορική έκθεση (8 ώρες κάθε ημέρα). Συναντήσαμε ανθρώπους με όνειρα και ελπίδες να βρουν χρηματοδότηση για την ιδέα τους, έξυπνους επιχειρηματίες που διερευνούν σε ποιο επόμενο έργο να ενταχθούν και γενικά, ένα ζωντανό οικοσύστημα ιδεών που αναπτύσσεται, με στόχο τη βελτίωση του κόσμου όπως τον γνωρίζουμε», εξηγεί ο κ. Darker.
Εκτός από την κύρια δράση, δηλαδή τον διαγωνισμό των νεοφυών επιχειρήσεων, η ελληνική συμμετοχή βρέθηκε σε εκδηλώσεις διαφορετικού χαρακτήρα, που αποδείχτηκαν ιδιαίτερα επικερδείς για όσους τις παρακολούθησαν.
«Βιώνοντας όλες αυτές τις δράσεις που γίνονται σε τόσα διαφορετικά επίπεδα, απλά με την παρουσία σου αποκτάς αξία από εκεί που δεν το περιμένεις. Είναι πραγματικά κάτι ανεκτίμητο, το να μαθαίνεις και να παρακολουθείς σε ποιους τομείς και σε ποια έργα δραστηριοποιούνται οι καλύτεροι του χώρου σου και ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν ως ηγέτες που δημιουργούν τις νέες προοπτικές», λέει ο κ Βασίλης Δήμτσας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Intrideo.
«Δεν θα ξεχάσω ποτέ, κάνοντας διάλειμμα στην καντίνα, που μια γυναίκα με ρώτησε αν θα μπορούσε να καθίσει στο τραπέζι μου. Μετά από ολιγόλεπτη συζήτηση, αποδείχτηκε ότι ήταν ομιλήτρια σε ένα από τα πάνελ των επόμενων ημερών και εργαζόταν στο πρόγραμμα της NASA για τον Άρη, εξηγώντας μου ποιο θα είναι το μέλλον της ανθρωπότητας μετά την εγκατάστασή της σε έναν άλλο πλανήτη. Μετά την επιστροφή στο περίπτερο μου, σε λιγότερο από 5 λεπτά, μιλούσα σε έναν άλλο υπάλληλο της NASA».
Ωστόσο, ο κ. Κουμπας είχε κάποιες εισηγήσεις ως προς την διαδικασία και επιλογή των συμμετοχών για τον διαγωνισμό. «Δεν μου προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι μια επιχείρηση που σχετίζεται με την ελληνική μουσική δεν μπήκε στην πρώτη δεκάδα. Πρώτα απ ’όλα, καμία άλλη (ελληνική ή μεξικανική) μουσική επιχείρηση δεν μπήκε στην δεκάδα, και επίσης πιστεύω ότι μια νεοσύστατη μουσική επιχείρηση δεν πρέπει να συμμετέχει στον ίδιο διαγωνισμό με μια μεξικανική εταιρεία βιοτεχνολογίας που σώζει ανθρώπινες ζωές», λέει ο κ. Μιχάλης Κούμπας, διευθύνων σύμβουλος της μουσικής εταιρείας Feed The Fire.
Τα μελλοντικά σχέδια
Μετά από την εμπειρία στο South by Southwest και τα όσα αποκόμισαν από αυτή, οι επιχειρηματίες έχουν ήδη προχωρήσει στα επόμενα βήματα, διαμορφώνοντας ένα επιχειρηματικό σχέδιο και με στόχο έναν μεγαλύτερο κύκλο επαφών, ώστε να φτάσουν στην υλοποίηση του στόχου τους.
«Ξεκινήσαμε να επικοινωνούμε με πιθανούς πελάτες, συνεργάτες και επενδυτές. Στόχος μας είναι να επιτύχουμε δύο διαπραγματεύσεις B2B μέχρι το τέλος Απριλίου και να κλείσουμε τον κύκλο αναζήτησης κεφαλαίων μέχρι τα τέλη Μαΐου», λέει ο Darker.
Η κα Πρόβου επιθυμεί να σχεδιάσει νέες δράσεις. «Τα επόμενά μας βήματα είναι να σχεδιάσουμε και να υλοποιήσουμε νέες δράσεις που θα βοηθούν όλο και περισσότερους ανθρώπους να συνειδητοποιούν ότι, έστω και μικρές αλλαγές στη διατροφή και τις συνήθειες, μπορούν να επηρεάζουν σημαντικά την υγεία και την ποιότητα της ζωής τους. Απευθυνόμενοι πάντα σε γονείς και παιδιά, μέσω των νέων αυτών δράσεων θα προσφέρουμε απλοποιημένες και εφαρμόσιμες γνώσεις, θα προτείνουμε λύσεις και θα τους προσφέρουμε στήριξη στις αλλαγές που επιλέγουν να υιοθετούν: με προγράμματα health coaching, μέσω του διαδικτυακού μας καναλιού, με τα εργαστήρια μαγειρικής και καλής διατροφής για παιδιά, με online courses και πολύ δωρεάν content».
Πραγματικά, οι συνομιλίες μας με διαχειριστές κεφαλαίων και επενδυτές στο Ώστιν μας όπλισαν με εμπιστοσύνη και θα μας βοηθήσουν να βελτιωθούμε κατά τον επόμενο κύκλο προσπάθειας εξεύρεσης κεφαλαίων», καταλήγει ο κος Καραβίτης.