Επιστρέφει στον γενέθλιο τόπου του στην Αργολίδα και επανενώνεται με το θραύσμα που εκτίθεται στο Αρχαιολογικό Μουσείου του Ναυπλίου. Ο λόγος για τον μοναδικό πήλινο σφραγιδοκύλινδρο, το θαρύσμα από την εποχή του Χαλκού που ήταν τα τελευταία 100 χρόνια στο Μουσείο της Ουψάλα. Το θραύσμα παρέδωσε στην Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ο Πρέσβης της Σουηδίας στην Ελλάδα, Γιόχαν Μπόργκσταμ, στη διάρκεια ειδικής τελετής.
Ενας αρχαιολόγος - βασιλιάς και μια υπέροχη ιστορία
Το θραύσμα του πήλινου σφραγιδοκύλινδρου βρέθηκε κατά τη διάρκεια αρχαιολογικής ανασκαφής που ξεκίνησε ο τότε διάδοχος του σουηδικού θρόνου, Γκούσταβ Αντολφ, και μετέπειτα βασιλιάς, Γκούσταβ VI Αντολφ. Το θραύσμα βρίσκονταν στην κατοχή του Μουσείου του Πανεπιστημίου της Ουψάλα στη Σουηδία, αλλά η σουηδική κυβέρνηση αποφάσισε να χορηγήσει την άδεια προκειμένου να παραδοθεί στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Ναυπλίου.
Η επανένωση των δύο θραυσμάτων του πήλινου σφραγιδοκύλινδρου κατέστη δυνατή, κατόπιν συζητήσεων μεταξύ του Μουσείου Gustavianum, του Πανεπιστημίου της Ουψάλα και του Αρχαιολογικού Μουσείου Ναυπλίου.
Το θραύσμα παρέλαβε από την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, η Έφορος Αρχαιοτήτων Άργους – Μυκηνών Άλκηστη Παπαδημητρίου.
Ο Πρέσβης της Σουηδίας στην Ελλάδα Johan Borgstam, ανέφερε:
«Η απόφαση της σουηδικής κυβέρνησης να διευκολύνει την επανένωση του πήλινου σφραγιδοκύλινδρου της Ασίνης, αποτελεί ένα εξαιρετικό σύμβολο της μακροχρόνιας συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Σουηδίας. Είναι η απόδειξη της δέσμευσής μας να διατηρήσουμε και να μοιραστούμε την πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης για τις μελλοντικές γενιές. Η παράδοση και η επιστροφή στην Ελλάδα ενός αντικειμένου που γεννήθηκε στην Αργολίδα πριν από 4.000 χρόνια περίπου, αποτελεί μια ιδιαίτερη στιγμή για εμάς. Είναι μια συγκινητική στιγμή για τους Έλληνες φίλους μας, είναι όμως μια συγκινητική στιγμή και για εμάς καθώς εντάσσεται στην ευρύτερη συζήτηση για την ενοποίηση των αντικειμένων που πιστεύουμε ότι θα έπρεπε να εκτίθενται στην Ελλάδα».
H δρ. Τζένι Βάλεστεν, Διευθύντρια του Σουηδικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου στην Αθήνα, δήλωσε:
«Είμαι ενθουσιασμένη που βλέπω αυτό το σημαντικό τεχνούργημα επιτέλους να επανενώνεται. Ο πήλινος σφραγιδοκύλινδρος είναι ένα μοναδικό και πολύτιμο κομμάτι. Είμαι ευγνώμων προς όλους όσοι κατέστησαν δυνατή αυτήν την επανένωση. Πέρυσι γιορτάσαμε τα εκατό χρόνια σουηδικών αρχαιολογικών ερευνών πεδίου στην Ασίνη. Επομένως αυτή είναι μια σημαντική ημέρα για το Σουηδικό Ινστιτούτο στην Αθήνα».
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, ανέφερε:
«Ομολογώ ότι για εμένα προσωπικά, αυτή είναι μια πολύ χαρούμενη στιγμή, επειδή βρισκόμαστε μπροστά σε μια όχι τυπική και συνηθισμένη τελετή, αλλά σε μια τελετή που, πρώτα απ′ όλα, επιβεβαιώνει, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, τις στενές σχέσεις που συνδέουν την Ελλάδα και τη Σουηδία και στον πολιτισμό. Ξεκινώντας από τις ανασκαφές της Ασίνης, όπου το 1922 συμμετείχε και ο διάδοχος Gustaf Adolf, του σουηδικού θρόνου, η ελληνική Αρχαιολογική Υπηρεσία συνεργάζεται εξαιρετικά και πολύ αποδοτικά με το Σουηδικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο. Η Ασίνη είναι ένα ιδιαίτερο μέρος. Είναι λίγο κρυμμένο, αλλά την ίδια στιγμή παρά πολύ φανερό. Αποκαλύπτει μία πάρα πολύ παλιά φάση του ελληνικού πολιτισμού, 4.000 π.Χ, συγχρόνως, όμως, είναι ένας κρίκος, στη μακρά αλυσίδα της ιστορικής διάρκειας αυτού του πολιτισμού. Ο συγκεκριμένος σφραγιδόλιθος μας επέτρεψε να δούμε και να αντιμετωπίσουμε μαζί, τις κοινές αρχές και τις κοινές αξίες της προστασίας και της διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Δύο τμήματα ενός μικρού μνημείου, το οποίο, όμως, είναι πάρα πολύ μεγάλο στη σημασία του, ενώνονται στο πρωτότυπο, στη γη που τα δημιούργησε, στην Ελλάδα. Θα παραμείνουν ενωμένα εκεί που βρέθηκε το ένα, τέλειο απείκασμα του πραγματικού. Ο επισκέπτης στην Ουψάλα και ο μελετητής θα δουν στην ουσία το ίδιο πράγμα, αυτό που βλέπει ο επισκέπτης και ο μελετητής στο Μουσείο του Ναυπλίου. Η διαφορά είναι πάρα πολύ μικρή. Η διαφορά είναι στην ουσία, και αφορά στη γενναιοδωρία του Πανεπιστημίου της Ουψάλα, του σουηδικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου και στη γενναιοδωρία του σουηδικού λαού. Ο Βασιλιάς της Ασίνης μπορεί να χαμογελά ξανά. Για εμάς τους Έλληνες, για μένα προσωπικά, η συγκεκριμένη χειρονομία είναι η εικονοποίηση ενός εθνικού στόχου, της οριστικής επιστροφής και της ενοποίησης και της επανένωσης στο Μουσείο της Ακρόπολης των Γλυπτών του Παρθενώνα».