Νέα επιδότηση για τη λειτουργία των «άγονων σιδηροδρομικών γραμμών», από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ύστερα από τη συμφωνία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Βέβαια, μπορεί η επιδότηση να αφορά 50 εκατ. ευρώ, για τα επόμενα 10 χρόνια, με αυτόματη προέκταση 5 ετών, μετά το τέλος της δεκαετίας, ωστόσο τα χρήματα αυτά θα κατανεμηθούν σε: ΤΡΑΙΝΟΣΕ - έως 21 εκατ. για την παροχή υπηρεσιών, ΟΣΕ - έως 19 εκατ. για τα τέλη χρήσης υποδομής και ΓΑΙΑΟΣΕ - έως 10 εκατ. ευρώ για τη μίσθωση τροχαίου υλικού.
Με τη νέα επιδότηση, αυτό που αλλάζει είναι ότι προβλέπονται συγκεκριμένες ρήτρες και κυρώσεις, καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λαμβάνει τα χρήματα μόνον όταν εκτελεί τα δρομολόγια στις «άγονες γραμμές» και θα πραγματοποιήσει μεγάλες επενδύσεις. Μαζί με λοιπές αναβαθμίσεις, από τα 500 εκατ. της συνολικής επιδότησης, για τα 10 χρόνια, θα επιστραφούν 453 εκατ. στο ελληνικό δημόσιο ως επενδύσεις, ενώ προβλέπεται κίνητρο αποδοτικότητας του μηχανισμού αποζημίωσης, σε περίπτωση θετικού οικονομικού αποτελέσματος.
Σύμφωνα με τον Μαουρίτσιο Καποτόρτο, Country Manager/Greece της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, «με τη νέα Σύμβαση η εταιρεία δεσμεύεται για την απόκτηση, υπέρ του Δημοσίου, τουλάχιστον 10 τραίνων υδρογόνου μηδενικών ρύπων, 10 νέων τραίνων για Προαστιακές γραμμές και για την πλήρη ανακατασκευή/αναβάθμιση του υφιστάμενου τροχαίου υλικού, τα οποία η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ενοικιάζει από το Ελληνικό Δημόσιο (ΓΑΙΑΟΣΕ). Οι επενδύσεις αυτές, συμπεριλαμβάνουν τα 5 ΕΤR 470 που είναι ήδη στην Ελλάδα».
Κατά την υπογραφή της σύμβασης, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ανέφερε ότι «αποκτούνται νέα, σύγχρονα τρένα, κυρίως ηλεκτρικά και υδρογόνου, τα οποία θα μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των σιδηροδρομικών μεταφορών και αναβαθμίζεται το υφιστάμενο τροχαίο υλικό, συνολικής κεφαλαιακής δαπάνης 163,5 εκατ. ευρώ».
«Εντάσσονται και εφαρμόζονται συστήματα ελέγχου ποιότητας, ως προς την ακρίβεια των δρομολογίων, τη συνέχεια της υπηρεσίας και την ποιότητα στους συρμούς και τους σταθμούς, αναπτύσσονται πληροφοριακά συστήματα για την πληρέστερη ενημέρωση των επιβατών, έγκαιρα και με κάθε πρόσφορο μέσο, προ και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, ενώ παρέχεται κίνητρο για την υλοποίηση των επενδύσεων αυτών».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, τόνισε ότι «όλα αυτά τα πετυχαίνουμε μέσα σε ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής που έχουμε θέσει, υλοποιώντας το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει δημοπρατηθεί ποτέ! Ένα πακέτο έργων ύψους 5 δισ. ευρώ. Γιατί εμείς πιστεύουμε στον ελληνικό σιδηρόδρομο, πιστεύουμε στις πράσινες μεταφορές, κι ενισχύουμε τις μεταφορές του «αύριο», με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα. Σε αυτή την προσπάθεια, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι ένας πολύτιμος συνεργάτης. Και πιστεύω ειλικρινά ότι μαζί, τα επόμενα χρόνια, θα καταφέρουμε να επιτύχουμε σπουδαία αποτελέσματα.»
Παρών στην υπογραφή της σύμβασης ήταν και ο καθηγητής Dario Lo Bosco, πρόεδρος του ΔΣ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο οποίος επισήμανε ότι «χάρη στις καινοτόμες και πράσινες τεχνολογίες, η FSItaliane κατέχει ηγετική θέση στον κόσμο των σιδηροδρόμων», ενώ ευχαρίστησε και την πρέσβη της Ιταλίας Patrizia Falcinelli, η οποία ήταν ο κρίσιμος σύνδεσμος μεταξύ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ελληνικής κυβέρνησης.
Καταλήγοντας, η νέα σύμβαση Υποχρεώσεων Δημόσιας Υπηρεσίας, αφού έλαβε το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο την προηγούμενη εβδομάδα, θα υποβληθεί άμεσα προς κύρωση στη Βουλή.