Παναγία των Παρισίων: Η ζωγράφος που θα σχεδιάσει τα νέα βιτρό του καθεδρικού ναού

Επιλέχθηκε τη στιγμή που η πυρκαγιά έφτασε και στη δική της πόλη, στην Καλιφόρνια. Η συνάντηση με τον δισεκατομμυριούχο Φρανσουά Πινό και η φράση από τη Βίβλο.
Open Image Modal
Τα βιτρό παράθυρα της Παναγίας των Παρισίων. Άποψη από το εσωτερικό του καθεδρικού ναού.
CHENG FENG CHIANG via Getty Images

Η Claire Tabouret, μια 43χρονη Γαλλίδα ζωγράφος, η οποία τα τελευταία χρόνια διαμένει στο Λος Άντζελες, είναι η καλλιτέχνις που επιλέχθηκε να σχεδιάσει τα νέα βιτρό παράθυρα της Παναγίας των Παρισίων. Λίγες μέρες μετά την επιλογή της, οι φωτιές στην Καλιφόρνια άρχισαν να σαρώνουν το Λος Άντζελες. 

«Όλα ξεκινούν με μια πυρκαγιά, που πυροδοτεί τη συζήτηση για το πώς μπορούμε να μετατρέψουμε την καταστροφή σε μια νέα αναγέννηση, σε μια νέα ζωή», δήλωσε η ζωγράφος. 

Η πυρκαγιά στην Παναγιά των Παρισίων 

Το πρωί της 15ης Απριλίου 2019 ξέσπασε πυρκαγιά στον καθεδρικό ναό του Παρισιού, που κατέστρεψε ολοκληρωτικά την οροφή και το γοτθικό βέλος της στέγης. Η Παναγιά των Παρισίων άνοιξε ξανά τις πύλες της για το κοινό στις 7 Δεκεμβρίου 2024

Ο Λοράν Ούλριχ, ο αρχιεπίσκοπος του Παρισιού, πρότεινε την τοποθέτηση νέων βιτρό, ενώ ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμμανουήλ Μακρόν, υπέγραψε το αίτημα, κατά την διάρκεια επίσκεψης του στο εργοτάξιο το 2023. 

Το γαλλικό υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε στη διεξαγωγή διαγωνισμού για την επιλογή του καλλιτέχνη.

Τα παράθυρα πρόκειται να γεμίσουν έξι από τα επτά παρεκκλήσια στο πλάι του κυρίως ναού. Οι υπεύθυνοι δήλωσαν ότι μια τέτοιου είδους ανάθεση δεν είχε σκοπό να αντικαταστήσει ό,τι είχε χαθεί, αλλά να δώσει στον καθεδρικό ναό μια σύγχρονη και ανανεωμένη οπτική

Open Image Modal
Ο καθεδρικός ναός του Παρισιού, 15 Απριλίου 2019.
David Henry via Getty Images

Το υπουργείο επέλεξε την Tabouret ανάμεσα σε εκατό υποψηφίους και τελικά, οκτώ. Η καλλιτέχνις συνεργάζεται με το στούντιο βιτρό Atelier Simon-Marq στη Ρεμς -τα νέα βιτρό θα τοποθετηθούν μέχρι το τέλος του 2026.

Ωστόσο, οι υπερασπιστές της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι δυσαρεστημένοι με την αντικατάσταση των παραθύρων που σχεδιάστηκαν για τον καθεδρικό ναό από τον Eugene Viollet-le-Duc τον 19ο αιώνα, και χρειάστηκε να αφαιρεθούν μόνο μετά την καταστροφική πυρκαγιά του 2019.

Η Εθνική Επιτροπή Πολιτιστικής Κληρονομιάς και Αρχιτεκτονικής ψήφισε ομόφωνα κατά του σχεδίου του Μακρόν με υπογραφές από 243.000 άτομα.

 

Η επιλογή της ζωγράφου

Η επιτροπή έδωσε στους οκτώ τελικούς διαγωνιζόμενους μια συγκεκριμένη εργασία με ειδικές παραμέτρους. Να ζωγραφίσουν την Πεντηκοστή με κάθε μεγάλο παράθυρο να αναπαριστά μία φράση από τη Βίβλο. «Κάντε το έργο παραστατικό. Όταν σκέφτεστε τα χρώματα, σεβαστείτε το όμορφο, ουδέτερο λευκό φως. Ό,τι φτιάξετε πρέπει να είναι εύκολα κατανοητό», ήταν οι οδηγίες για τους διαγωνιζόμενους. 

Στην Claire Tabouret δίνεται η ευκαιρία να προσθέσει μια σύγχρονη πινελιά σε έναν καθεδρικό ναό ηλικίας σχεδόν χιλίων ετών, το συνολικό κόστος αναστήλωσης του οποίου φτάνει τα 900 εκατομμύρια δολάρια. Όλα αυτά σε μια στιγμή, που παρακολουθούσε την πόλη της, το Λος Άντζελες να καίγεται. 

«Δεν είχα υποβάλει ποτέ στο παρελθόν αίτηση συμμετοχής σε διαγωνισμό», δήλωσε η Tabouret σε συνέντευξή της. «Όταν το είδα, σκέφτηκα πως αν είναι να προσπαθήσω μια φορά στη ζωή μου να κάνω αίτηση για κάτι, θα πρέπει να είναι αυτό. Γιατί δεν υπάρχει τίποτα μεγαλύτερο ή απίστευτο».

Η Tabouret και ο Φρανσουά Πινό

Η ζωγράφος μεγάλωσε στη Νότια Γαλλία και ήξερε ήδη από παιδί ότι ήθελε να γίνει ζωγράφος. Σε ηλικία 18 ετών πήγε στο Παρίσι, όπου έγινε δεκτή στην École des Beaux-Arts. Έπειτα, επισκέφθηκε την Νέα Υόρκη ως φοιτήτρια σε πρόγραμμα ανταλλαγής και λίγα χρόνια αργότερα, επέστρεψε στη γαλλική πρωτεύουσα.

Μια μέρα το 2013, ο Γάλλος δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας και συλλέκτης Φρανσουά Πινό, πρόσεξε έναν από τους πίνακες της, αγοράζοντας στο τέλος όλη την συλλογή της. «Το επόμενο πρωί η ζωή μου ήταν διαφορετική», δήλωσε η ζωγράφος. 

Ένα χρόνο αργότερα, μετακόμισε στο Λος Άντζελες, όπου ανακάλυψε τι σημαίνει να είσαι σε μία πόλη αλλά παράλληλα, να αισθάνεσαι μοναξιά. 

Μεγάλο μέρος της δουλειάς της αποτελείται από φιγούρες -ανθρακωρύχοι, παλαιστές, παιδιά, νεαρές γυναίκες αλλά και η ίδια.

Τα έργα της έχουν παρουσιαστεί στο Παρίσι, το Λος Άντζελες, το Λονδίνο, το Τόκιο. Ένας πίνακας που απεικονίζει νεαρές γυναίκες με μπλε φορέματα πωλήθηκε σε δημοπρασία για 870.000 δολάρια το 2021, όπως επίσης και πολλά άλλα έργα της. 

«Η Claire πάντα αντλούσε στοιχεία από την προσωπική της ζωή για να δημιουργήσει τους πίνακες της», δήλωσε η Davida Nemeroff, ιδιοκτήτρια της «Night Gallery» στο Λος Άντζελες, που θα παρουσιάσει έκθεση με νέα έργα της ζωγράφου από τις 15 Φεβρουαρίου έως τις 29 Μαρτίου.

«Όλοι μπορούμε να δούμε τον εαυτό μας στους πίνακες της, κάτι το οποίο έπαιξε σημαντικό για την συμμετοχή της στην αναστήλωση της Παναγιάς των Παρισίων», πρόσθεσε η Nemeroff. 

Το έργο της για την Παναγία των Παρισίων 

Η ζωγράφος δήλωσε ότι, «η ιδέα της χρήσης, της επαναχρησιμοποίησης και του μετασχηματισμού είναι μέρος της ιστορίας αυτού του κτιρίου». Κάθε ανακαίνιση τροποποιεί αυτό που υπήρχε πριν. Θα ήταν λοιπόν κάπως περίεργο να το παγώσουμε στον χρόνο».

Στο στούντιο της Tabouret στο Λος Άντζελες, τα ζωηρά σκίτσα της για κάθε ένα από τα έξι παράθυρα είναι τοποθετημένα στον τοίχο και στο πάτωμα. Έχει περάσει τα σχέδια της πάνω σε πλεξιγκλάς, ενώ στη συνέχεια, χρησιμοποίησε πρέσα για να τα αποτυπώσει στο χαρτί. 

Ένα από τα έξι παράθυρα που είχε σχεδιάσει απεικονίζει γλώσσες φωτιάς. Η ζωγράφος αποκάλυψε πως, «αυτός είναι ο λόγος που οι υπεύθυνοι επέλεξαν τα συγκεκριμένα χωρία από την Πεντηκοστή, ώστε να συνδέονται με την πυρκαγιά». 

«Αυτό που πραγματικά μας έχει συντρίψει όλους στο Λος Άντζελες είναι ότι αισθανόμασταν ασφαλείς και σίγουροι», δήλωσε. 

«Είναι τόσο πυκνοκατοικημένα εδώ, που νομίζαμε ότι η φωτιά δεν θα μπορούσε ποτέ να έρθει σε εμάς», κατέληξε. 

Με πληροφορίες από The New York Times, The Art Newspaper

 

-- --