Έρχεται «δεύτερο κύμα» εκπτώσεων

Στο ναδίρ η κατανάλωση μέχρι τώρα.
Open Image Modal
Anadolu Agency via Getty Images

Εκπτώσεις επί των εκπτώσεων ετοιμάζεται να προσφέρει το λιανεμπόριο προκειμένου να  προσελκύσει καταναλωτές, καθώς παρά το γεγονός του ότι η αγορά διανύει την επίσημη θερινή περίοδο προσφορών, η επισκεψιμότητα και πολύ περισσότερο η κατανάλωση είναι στο ναδίρ.

Αν και οι περισσότερες επιχειρήσεις επαναλειτούργησαν το Μάιο με κάποιες ενθαρρυντικές ενδείξεις ως προς την κατανάλωση, η κίνηση άρχισε να πέφτει βαθμηδόν από τα μέσα Ιουνίου. Κι όλα αυτά την ώρα, που οι προσφορές τιμών «έτρεχαν» ακόμη και μέσα στο lockdown. Οι ελπίδες των εμπόρων στράφηκαν στην έναρξη των θερινών εκπτώσεων, ωστόσο, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία οι πωλήσεις παρουσιάζουν πτώση από 25% έως 50% σε σχέση με πέρυσι, ποσοστό που γίνεται ακόμη μεγαλύτερο για κατηγορίες όπως η ένδυση και η υπόδηση.

Στο πρώτο 15νθήμερο των εκπτώσεων, δηλαδή τις δύο τελευταίες εβδομάδες του Ιουλίου, σχεδόν επτά στις δέκα επιχειρήσεις (68%) κατέγραψαν πτώση των πωλήσεων και μόλις το 8% αύξηση, σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο των θερινών εκπτώσεων του 2019, σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Μάλιστα, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, έξι στις δέκα επιχειρήσεις (58%) θεωρούν πως οι πωλήσεις τους κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων ήταν χειρότερες από ότι ανέμειναν, παρά το γεγονός ότι είχαν συνυπολογίσει τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Στην ένδυση και υπόδηση οι περισσότερες επιχειρήσεις (72%) σημείωσαν υποχώρηση του κύκλου εργασιών τους σε σχέση με πέρυσι, ενώ το αντίστοιχο μέγεθος περιορίζεται στις μισές (48%) στα είδη ψυχαγωγίας, βιβλιοπωλεία κτλ.

Σχεδόν οκτώ στις δέκα (77%) επιχειρήσεις προχώρησαν σε ειδικές προσφορές από την επανέναρξη λειτουργίας τους μετά το lockdown έως τις θερινές εκπτώσεις. Πιο επιθετικά μάλιστα κινήθηκαν οι επιχειρήσεις ένδυσης και υπόδησης καθώς οκτώ στις δέκα υιοθέτησαν πολιτική προσφορών με την άρση των περιορισμών. Πάντως στην πρώτη φάση των εκπτώσεων, για το μεγαλύτερο μέρος των επιχειρήσεων (72%), το ποσοστό έκπτωσης επί των αρχικών τιμών δεν ξεπέρασε το 40%, με τον κύριο όγκο, βάσει δραστηριότητας, να καθορίζει το ποσοστό έκπτωσης στο εύρος 21%-40%.

Η αυξημένη αβεβαιότητα, η ανατροπή των οικογενειακών προγραμματισμών, αλλά και η δεδομένη απώλεια εισοδήματος για εργαζόμενους και επαγγελματίες διαφόρων κλάδων της οικονομίας έχει οδηγήσει σε περιορισμό των δαπανών, εκτιμούν όλοι οι παράγοντες της αγοράς.  Προκειμένου να βάλουν ζεστό χρήμα στα ταμεία τους, έστω και με μειωμένο περιθώριο κέρδους, οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις προετοιμάζουν το δεύτερο «κύμα εκπτώσεων», το οποίο παραδοσιακά αναμένονταν στο τέλος της περιόδου (τελευταία εβδομάδα Αυγούστου), πολύ νωρίτερα προσφέροντας υψηλότερα ποσοστά εκπτώσεων που σε κάποιες περιπτώσεις θα αγγίξει το 70%.