Ερχεται ο νέος Δακτύλιος με «μονά – ζυγά» και ελεύθερα μόνο τα ηλεκτρικά

Από τις 25 Οκτωβρίου θα εφαρμοστεί το νέο μέτρο, με στόχο την αποσυμφόρηση και τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Open Image Modal
Επιστρέφει ο Δακτύλιος στο Κέντρο της Αθήνας.
Eurokinissi

Η επαναφορά του Δακτυλίου από τις 25 Οκτωβρίου στην Αθήνα, ήταν δεδομένη. Αυτό, ωστόσο, που δεν ήταν δεδομένο, ήταν οι κανόνες, καθώς αλλάζουν άρδην όσα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Μπορεί τα «μονά – ζυγά» να ίσχυαν για τα παλαιού τύπου οχήματα, ωστόσο ελευθέρας στην κυκλοφορία, καθημερινά, είχαν όσα νέου τύπου εξέπεμπαν κάτω από 140 γρ./χλμ. διοξείδιο του άνθρακα και όσα ταξινομούνται από 1-1-2021 και είχαν εκπομπές κάτω από 175 γρ./χλμ. CO2. Φυσικά, τα ηλεκτρικά που δεν ρυπαίνουν, κυκλοφορούσαν κανονικά, όλες τις ημέρες.

Όμως, όλα αυτά αλλάζουν άρδην, καθώς με σημερινές του δηλώσεις σε ραδιοφωνική εκπομπή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, βάζει τέλος στις εξαιρέσεις. Και αυτό δημιουργεί αδικίες, καθώς πολλοί αγόρασαν καινούργιο αυτοκίνητο, ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν ελεύθερα και τώρα θα μένουν εκτός.

Πλέον, θα ισχύει το «μονά – ζυγά» για όλα τα οχήματα και ελευθέρας θα έχουν μόνο τα ηλεκτρικά οχήματα. Ο υπουργός δεν διευκρίνισε αν περιλαμβάνονται και τα Plug-in hybrid, τα οποία έχουν και ηλεκτρικό μοτέρ και κινούνται ηλεκτρικά για περίπου 50 χλμ.

Πάντως, όλα μαζί, αμιγώς ηλεκτρικά και Plug-in hybrid, έχουν πουλήσει τα τελευταία τρία χρόνια, σε όλη την Ελλάδα, 6.826 μονάδες, τα περισσότερα εκ των οποίων στην Αττική.

«Το πρώτο άμεσο μέτρο αφορά στην επαναφορά του δακτυλίου, με μία διαφορετική λογική. Το ονομάζουμε ‘‘Καθαρό Δακτύλιο’’. Θα ξεκινήσει στις 25 Οκτωβρίου. Αυτός ο δακτύλιος θα βασίζεται σε πρώτη φάση στη λογική των μονών - ζυγών. Αλλά με μία θεμελιώδη διαφορά: Τέρμα οι χιλιάδες εξαιρέσεις και κομμένα όλα τα “παραθυράκια”», δήλωσε ο Κώστας Καραμανλής.

Επίσης, ο υπουργός ανέφερε ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πραγματοποιεί ήδη μελέτη για να επαναπροσδιοριστούν τα γεωγραφικά όρια του Δακτυλίου, καθώς χρειάζεται αναπροσαρμογή ο σχεδιασμός του και ενδεχομένως να «ανοίξει» ο κύκλος του.

Η δεύτερη άμεση κίνηση που σχεδιάζεται είναι η αναπροσαρμογή του ωραρίου τροφοδοσίας καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας, καθώς επηρεάζει σημαντικά το επίπεδο της συμφόρησης στην πρωτεύουσα. Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είναι σε πλήρη συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και με την Ελληνική Αστυνομία, διότι όπως υπογράμμισε το μέτρο αυτό πρέπει να εφαρμοστεί κιόλας.

Το τρίτο μακροπρόθεσμο, αφορά στην αποδοχή μίας πρότασης του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων. Θα δημιουργηθεί ένα Ενιαίο Παρατηρητήριο Μεταφορών στην Αττική, ένας θεσμοθετημένος ενιαίος φορέας, καθώς στο ζήτημα του κυκλοφοριακού στην πρωτεύουσα εμπλέκονται δήμοι, η Περιφέρεια και δύο Υπουργεία.

Όσον αφορά στον «Μεγάλο Περίπατο», ο υπουργός τόνισε ότι είναι σωστή η γενικότερη κατεύθυνση καθώς σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης ο στόχος των σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας είναι να βγουν τα αυτοκίνητα από το κέντρο, αλλά επισήμανε ότι για αυτό είναι σπουδαίο να υπάρχει ένα θεσμοθετημένο Παρατηρητήριο, ώστε να μην κάνει ο κάθε φορέας κάτι μόνος του, χωρίς να είναι σε απόλυτη συνεννόηση με τους άλλους φορείς.
Καταλήγοντας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι σήμερα βγήκε «στον αέρα» ο διαγωνισμός για την προμήθεια σε πρώτη φάση 770 νέων λεωφορείων σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, με χρηματοδότηση και από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ.

Υπενθύμισε ότι έχει ήδη γίνει σημαντική δουλειά για την άμεση ενίσχυση του στόλου κατά 50% στην Αθήνα και κατά 90% στη Θεσσαλονίκη, με τη συνεργασία με τα ΚΤΕΛ και τη διαδικασία του leasing. Και τόνισε τη σημασία του εμβολιασμού, αλλά και της καθολικής χρήσης μάσκας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.