Όλο και περισσότεροι άνθρωποι στον κόσμο γυρίζουν την πλάτη τους στην ενημέρωση/ ειδησεογραφία, χαρακτηρίζοντάς την καταθλιπτική και βαρετή, σύμφωνα με διεθνή έρευνα.
Η έρευνα του Reuters Institute του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης λέει ότι περίπου 4 στους 10 (39%) ανά τον κόσμο είπαν ότι κάποιες φορές ή συχνά επιδιώκουν να αποφεύγουν τις ειδήσεις, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό το 2017 ήταν 29%. Σύμφωνα με τους συντελεστές της έρευνας, οι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή ίσως να έχουν συμβάλει στην επιθυμία αυτή για «αποσύνδεση» από τα νέα, με αποτέλεσμα η αποφυγή ειδήσεων να βρίσκεται πλέον σε επίπεδα ρεκόρ.
Στο πλαίσιο του φετινού Digital News Report εξετάστηκαν 94.943 ενήλικες σε 47 χώρες από το YouGov τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο- μια περίοδο κατά την οποία δισεκατομμύρια πολίτες ανά τον κόσμο θα πήγαιναν στις κάλπες για εκλογές. Σημειώνεται πως η έρευνα δείχνει πως οι εκλογές έχουν αυξήσει το ενδιαφέρον σχετικά με τις ειδήσεις σε λίγες χώρες, περιλαμβανομένων των ΗΠΑ, ωστόσο η γενικότερη τάση παραμένει σταθερά καθοδική.
Ανά τον πλανήτη το 46% έλεγαν πως ενδιαφέρονται πολύ ή εξαιρετικά για τις ειδήσεις- πτώση σε σχέση με το 63% του 2017.
«Η ατζέντα των ειδήσεων προφανώς ήταν ιδιαίτερα δύσκολη τα τελευταία χρόνια» είπε στο BBC News ο Νικ Νιούμαν, επικεφαλής της έρευνας. «Είχαμε την πανδημία και πολέμους, οπότε είναι μια αρκετά λογική αντίδραση των ανθρώπων να αποστρέφονται τα νέα, είτε για να προστατέψουν την ψυχική τους υγεία είτε απλά για να συνεχίσουν με την υπόλοιπη ζωή τους».
Ο Νιούμαν είπε πως αυτοί που επιλέγουν να αποφύγουν τις ειδήσεις συχνά το κάνουν επειδή νιώθουν «ανίσχυροι»: «Αυτοί είναι άνθρωποι που νιώθουν δεν έχουν κανέναν έλεγχο πάνω σε τεράστια πράγματα που συμβαίνουν στον κόσμο» σημείωσε, προσθέτοντας ότι κάποιοι νιώθουν να συνθλίβονται και να τους προκαλείται σύγχυση από τον όγκο των ειδήσεων, ενώ άλλοι νιώθουν κόπωση από την πολιτική. Οι γυναίκες και τα άτομα νεαρότερης ηλικίας φαίνονται πιο επιρρεπή στο να νιώθουν κούραση από τις ειδήσεις που υπάρχουν.
Όσον αφορά στην εμπιστοσύνη στα νέα, παραμένει σταθερή στο 40%, μα είναι και πάλι 4% κάτω από ό,τι ήταν στο αποκορύφωμα της πανδημίας του κορονοϊού.
Τα κοινά των παραδοσιακών μέσων ενημέρωσης, όπως η τηλεόραση και τα έντυπα μέσα, έχουν μειωθεί απότομα μέσα στην τελευταία δεκαετία, καθώς οι νεαρότερες ηλικίες προτιμούν να μαθαίνουν τα νέα online ή μέσω των social media. Η πιο σημαντική πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση παραμένει το Facebook, αν και ακολουθεί πορεία ύφεσης. Το YouTube και το WhatsApp παραμένουν σημαντικές πηγές ειδήσεων για πολλούς, ενώ το TikTok είναι σε άνοδο και ξεπέρασε για πρώτη φορά το Χ (Twitter)- 13% έναντι 10%, συγκεκριμένα. Το ποσοστό του TikTok είναι ακόμα υψηλότερο για τους 18-24 ετών, στο 23%.
Το βίντεο εξελίσσεται σε πιο σημαντική πηγή ενημέρωσης για online νέα, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες. Τα σύντομα ενημερωτικά βίντεο είναι τα πιο ελκυστικά, σύμφωνα με την έκθεση.
«Οι καταναλωτές υιοθετούν βίντεο επειδή είναι εύκολο στη χρήση και παρέχει ένα μεγάλο εύρος επίκαιρου και ελκυστικού υλικού» είπε ο Νιούμαν, προσθέτοντας πως «πολλές παραδοσιακές αίθουσες σύνταξης είναι ακόμα ριζωμένες σε μια κουλτούρα που βασίζεται στο κείμενο και δυσκολεύονται να προσαρμόσουν την αφήγησή τους».
Τα ενημερωτικά podcasts φαίνονται να πηγαίνουν καλά, ωστόσο είναι γενικότερα κάτι που είναι πιο πολύ «για τους λίγους»- για το κοινό με υψηλό επίπεδο μόρφωσης.
Όπως σημειώνει το BBC, υπάρχουν κάποια καλά νέα για τους δημοσιογράφους, καθώς η έρευνα διαπίστωσε υψηλά επίπεδα δυσπιστίας ως προς τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στη δημοσιογραφία, ειδικά για «δύσκολα» θέματα όπως η πολιτική ή ο πόλεμος: «Υπάρχει περισσότερη άνεση με τη χρήση ΑΙ σε παρασκηνιακές εργασίες, όπως η απομαγνητοφώνηση και η μετάφραση- με τη στήριξη αντί για την αντικατάσταση των δημοσιογράφων».