Η Ελλάδα βρίσκεται σε καραντίνα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Σχολεία, μπαρ, καφετέριες, εστιατόρια, εμπορικά καταστήματα, αθλητικές εγκαταστάσεις είναι όλα κλειστά και η εντολή των αρχών είναι «Μένουμε σπίτι».
Υπάρχουν, ωστόσο, κάποιοι εργαζόμενοι που δεν μπορούν να ακολουθήσουν αυτή την οδηγία, γιατί το καθήκον τους επιτάσσει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της μάχης για την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Είναι οι ηρωικοί της καραντίνας, που θέτουν τον εαυτό τους και την υγεία τους καθημερινά σε κίνδυνο για να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες όλων των υπολοίπων.
Η Κατερίνα Παύλου είναι νοσηλεύτρια σε μεγάλο νοσοκομείο αναφοράς της Αθήνας. Ετοιμαζόταν να βγει σε άδεια όταν ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, ανακοίνωσε στις 26 Φεβρουαρίου ότι αναστέλλονται όλες οι άδειες του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, θέτοντας τους εργαζόμενους στην Υγεία σε κατάσταση επιφυλακής.
Αυτή τη στιγμή μόνο στο συγκεκριμένο νοσοκομείο νοσηλεύονται τουλάχιστον 7 επιβεβαιωμένα κρούσματα, εκ των οποίων ένας 67χρονος διασωληνωμένος σε κρίσιμη κατάσταση. Βέβαια, ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν περάσει απο εκεί για να υποβληθούν σε εξετάσεις για τον κορονοϊό είναι εκατοντάδες. Κάποιοι από αυτούς βρέθηκαν θετικοί και έχουν μπει σε καθεστώς απομόνωσης στα σπίτια τους, αφού η κατάστασή τους δεν κρίθηκε σοβαρή.
Το σίγουρο είναι ότι γιατροί και νοσηλευτές μοιραία έχουν έλθει τετ α τετ με άτομα που φέρουν τον φονικό ιό.
«Είναι η φύση της δουλειάς μας τέτοια, που ούτε μπορούμε να μείνουμε στο σπίτι μας αλλά ούτε και αν αποφύγουμε την επαφή με τους ασθενείς του κορονοϊού. Αυξάνονται, λοιπόν, οι πιθανότητες να νοσήσει κάποιος από εμάς, από την στιγμή που είμαστε τόσο εκτεθειμένοι» περιγράφει στην HuffPost η κ. Παύλου. Και προσθέτει: «Ο φόβος που νιώθουμε δεν είναι τόσο για εμάς όσο για τους δικούς μας ανθρώπους. Ο γιός μου είναι 4 ετών και οι γονείς μου είναι αμφότεροι άνω των 67 ετών, επομένως ανήκουν στην λεγόμενη επικίνδυνη ηλικιακή κατηγορία. Η ανησυχία μου είναι μην τυχόν μεταφέρω σε αυτούς τον ιό. Ολοι οι εργαζόμενοι στο νοσοκομείο αυτό συζητάμε μεταξύ μας».
Ολο το νοσηλευτικό προσωπικό λαμβάνει τα μέτρα του, αλλά αυτό δεν αποδεικνύεται πάντα αρκετό.
«Εχουμε σημαντικές ελλείψεις σε βασικό εξοπλισμό, όπως μάσκες και αντισηπτικά. Μας έχει δοθεί μια μάσκα ονομαστικά, η οποία κανονικά είναι μιας χρήσης αλλά εμείς καλούμαστε να την φοράμε κάθε μέρα. Σε 10 ημέρες η μάσκα αυτή θα είναι τελείως άχρηστη και δεν θα μας προστατεύει ούτε στο ελάχιστο» τονίζει η κ.Παύλου.
Οι βάρδιες στο νοσοκομείο έχουν γίνει πολύ δύσκολες, όπως λέει. «Εκεί που είχα 1-2 βραδινά την εβδομάδα τώρα κάνω τα διπλάσια. Κάποια στιγμή μπορεί να κοπούν και τα ρεπό μας, εφόσον η πανδημία εξαπλώνεται και οι ασθενείς πολλαπλασιάζονται. Εξάλλου, την ώρα που όλοι οι άλλοι εργαζόμενοι γονείς μπορούν να κάνουν χρήση της άδειας ειδικού σκοπού, εμείς δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα. Το καθήκον μας καλεί να βρισκόμαστε επί ποδός αυτές τις δύσκολες ώρες».
Υπάρχουν, όμως, και κάποια αισιόδοξα σημάδια, όπως η θετική ανταπόκριση των πολιτών σε αυτή την μεγάλη προσπάθεια που καταβάλλουν οι γιατροί και οι νοσηλευτές της χώρας. «Το καλό είναι ότι έχει περιοριστεί ο αριθμός των ατόμων που έρχονται στο Τμήμα Επείγοντων Περιστατικών (ΤΕΠ). Δεν επικρατεί ο συνηθισμένος συνωστισμός, αφού οι περισσότεροι φοβούνται μην κολλήσουν τον κορονοϊό. Στα ΤΕΠ έρχονται πλέον μόνο εκείνες οι περιπτώσεις, στις οποίες συντρέχει σοβαρός λόγος. Ετσι, μπορούμε να κάνουμε κι εμείς καλύτερα τη δουλειά μας», συμπληρώνει η Κ.Παύλου.
Ο Κώστας Τζαφέρης είναι υπεύθυνος υποκαταστήματος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ. Και για αυτόν, η εργασία από το σπίτι δεν αποτελεί επιλογή. Αντιθέτως, είναι υποχρεωμένος να έρχεται σε επαφή με πάρα πολύ κόσμο σε καθημερινή βάση, από το πρωί μέχρι το βράδυ. Αναπόφευκτα φοβάται μια πιθανή μόλυνση από τον Covid-19, από τη στιγμή που με τη σύζυγό του περιμένουν το πρώτο τους παιδί.
«Προσέχω όσο μπορώ αλλά αυτό από μόνο του δεν είναι αρκετό. Με πλησιάζουν πολλοί πελάτες ενώ βρίσκομαι συνέχεια σε επαφή με χρήματα. Βάζω διαρκώς αντισηπτικό, πλένω τα χέρια μου, φοράω και γάντια, προσπαθώντας να μειώσω τις πιθανότητες μόλυνσης. Το πρόβλημα είναι ότι δεν εξαρτάται μόνο από εμένα αν θα νοσήσω. Ο,τι μέτρο προφύλαξης και αν πάρω, μπορεί να μολυνθώ από τον οποιονδήποτε καταναλωτή που δεν είναι εξίσου προσεκτικός με την υγιεινή του. Δεν ανησυχώ τόσο για εμένα, όσο να μην μεταφέρω κάτι που δεν πρέπει στην έγκυο σύζυγό μου» λέει στην HuffPost.
Και εξηγεί: «Κάποιοι δείχνουν να έχουν πάρει αψήφιστα την κατάσταση. Ερχονται ξανά και ξανά, ακόμη και μέσα στην ίδια ημέρα, για να ψωνίσουν. Εχουμε πελάτες, οι οποίοι είναι ηλικιωμένοι με πολλά προβλήματα υγείας και παρόλα αυτά εξακολουθούν να επισκέπτονται το κατάστημα σχεδόν σε καθημερινή βάση. Δεν προσέχουν καθόλου».
Στο πλαίσιο αυτό, οι υπάλληλοι αναλαμβάνουν και τον ρόλο του «παιδονόμου». Οι εκκλήσεις από τα μεγάφωνα για την τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας στα ταμεία και τους διαδρόμους είναι συνεχείς. Στο σούπερ μάρκετ μπαίνει αυστηρά περιορισμένος αριθμός ατόμων, ανάλογα με τα τετραγωνικά, ενώ η είσοδος γίνεται πλέον μόνο με ειδική κάρτα.
«Οταν βλέπουμε οικογένειες ολόκληρες, δεν αφήνουμε να μπουν όλοι μέσα. Αν κάποιοι έρχονται συνέχεια, τους απευθύνουμε αυστηρές συστάσεις. Μέχρι και στους πωλητές προϊόντων διαφόρων εταιρειών απαγορεύουμε πλέον την είσοδο και τους ζητούμε να επικοινωνουν μαζί μας τηλεφωνικά» υπογραμμίζει ο κ. Τζαφέρης.
Οσο για τον φόρτο εργασίας αυτές τις ημέρες επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Είναι πολύ χειρότερα από την Παραμονή των Χριστουγέννων. Δεν προλαβαίνουμε να γεμίζουμε τα άδεια ράφια και να κάνουμε παραγγελίες. Η δουλειά έχει αυξηθεί κατακόφυρα. Αναγκάζομαι να κάνω υπερωρίες γιατί αλλιώς δεν βγαίνει. Την προηγούμενη εβδομάδα χρειάστηκε να δουλεύω για 12-13 ώρες ημερησίως. Εφόσον θα είμαστε ανοιχτά και τις Κυριακές, ως υπεύθυνος του καταστήματος ενδέχεται να δουλεύω επτά ημέρες την εβδομάδα. Πώς θα αντέξουμε σε αυτούς τους ρυθμούς για δύο ή και παραπάνω μήνες» διερωτάται.
Η Ξένη Κόχυλα είναι φαρμακοποιός. Εργάζεται ασταμάτητα από την αρχή της πανδημίας. Αυτές τις ημέρες, μοιραία, το επάγγελμά της έχει την τιμητική του. Από ανθρώπους που (νομίζουν ότι) εμφανίζουν συμπτώματα κορονοϊού μέχρι αυτούς που θέλουν να προφυλαχθούν, όλοι σπεύδουν στο φαρμακείο της γειτονιάς αναζητώντας θεραπεία, προστασία ή (και) παρηγοριά.
Οπως όλοι οι επαγγελματίες του κλάδου, έχει προχωρήσει στη λήψη δραστικών μέτρων. Ωστόσο, ο κορονοϊός καραδοκεί. «Ερχονται σε εμάς αρκετά άτομα που εμφανίζουν συμπτώματα και κάποιοι εξ αυτών είναι σίγουρα θετικοί στον ιό. Εμείς, από την πλευρά μας, κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να τηρούνται οι κανόνες υγιεινής και ασφαλείας. Δεν επιτρέπουμε την ταυτόχρονη παρουσία άνω των δύο πελατών στο φαρμακείο και τους υποχρεώνουμε να κρατούν μια ελάχιστη απόσταση δύο μέτρων μεταξύ τους στην ουρά της αναμονής. Το οξύμωρο είναι ότι αρκετοί πελάτες εμφανίζονται επιλεκτικά προσεκτικοί. Τα ίδια άτομα που φοράνε μάσκες και γάντια, πηγαίνουν στην εκκλησία να μεταλάβουν...» υπογραμμίζει στην HuffPost η κ. Κόχυλα.
Η ζήτηση στα ιατρικά αναλώσιμα έχει εκτοξευθεί, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ήδη τεράστιες ελλείψεις. «Αυτές τις ημέρες τα μόνα πράγματα που μας ζητούν είναι χειρουργικές μάσκες, γάντια μιας χρήσης και αντισηπτικά. Μάσκες δεν υπάρχουν ούτε για δείγμα, αφού κατασκευάζονται στην Κίνα - το επίκεντρο του κορονοϊού - όπου όλα είχαν «παγώσει» μέχρι πρότινος. Και τα αντισηπτικά, έτσι όπως έρχονται, ″εξανεμίζονται″ μέσα σε λίγη ώρα. Εσχάτως έχει αυξηθεί και η ζήτηση σε depon ή panadol, μετά την δημόσια τοποθέτηση του κ. Τσιόδρα (σ.σ. λοιμωξιολόγος και εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας) ότι ″η χρήση της παρακεταμόλης είναι ασφαλέστερη από τα αντιφλεγμονώδη″».
Πολίτες που ανησυχούν ότι πάσχουν από λοίμωξη του αναπνευστικού (πυρετό ή/και βήχα ή/και δύσπνοια) και ήρθαν σε επαφή με πιθανό ή επιβεβαιωμένο κρούσμα ή έχουν ιστορικό ταξιδιού σε πληττόμενες χώρες θα πρέπει να επικοινωνούν με τον ΕΟΔΥ στο τηλ. 1135.
Προσοχή: Δεν θα πρέπει να επισκέπτονται ιδιωτικά ιατρεία, εφημερεύοντα νοσοκομεία, εξωτερικά ιατρεία κ.λπ. Ο ΕΟΔΥ θα μεριμνήσει για την διακομιδή τους σε νοσοκομεία αναφοράς του κορονοϊού. Χρήσιμες πληροφορίες εδώ.