Κλείστε τώρα τα εισιτήριά σας για το ΕΣΩ 2024, εδώ!
Το φετινό θέμα της ημερίδας ΕΣΩ, “Πίσω στη Γη”, εγκαινιάζει έναν διάλογο για την κλιματική κρίση και την πολιτική οικολογία, στο μεταίχμιο της τέχνης και της αρχιτεκτονικής.
Οι συνέργειες μεταξύ κατασκευής, παραγωγής και σχεδιασμού προωθούνται ως καταλύτες για έναν υγιέστερο πλανήτη. Φέτος, το «ταξίδι πίσω στη γη» καθοδηγείται από παγκοσμίως αναγνωρισμένους ομιλητές και πρωτοπόρους του οικολογικού σχεδιασμού και της αρχιτεκτονικής καινοτομίας, συνδυάζοντας την παράδοση με την τεχνολογία και την τεχνική με την ψηφιακή ακρίβεια.
Προς μια Αρχιτεκτονική με αρνητικό ανθρακικό αποτύπωμα
Το κτισμένο περιβάλλον προκαλεί σχεδόν το 40% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Μέχρι πρόσφατα, η προσοχή επικεντρωνόταν κυρίως στη μείωση της λειτουργικής ενέργειας και των συναφών εκπομπών άνθρακα. Ωστόσο, πλέον η έννοια του ολικού άνθρακα έχει καθοριστική σημασία στον σχεδιασμό, την κατασκευή και την ανακαίνιση κτιρίων.
Οι Νέες Δυνατότητες Σχεδιασμού
Ενώ η ενσωμάτωση της φύσης στις κατασκευές δεν είναι νέα, το «Down to Earth» αμφισβητεί την επάρκειά της. Το συνέδριο διερωτάται σχετικά με τα καινοτόμα υλικά οργανικής προέλευσης, τους ξύλινους ουρανοξύστες υψηλού προφίλ, τα βιο-υλικά, τις αρχές κυκλικής οικονομίας, τον αναγεννητικό σχεδιασμό και την κατασκευαστική απόδοση.
Πώς μπορούμε να κανονικοποιήσουμε τη χρήση υλικών όπως τα “τούβλα από φύκια”;
Επαναπροσδιορίζοντας τη δεξιοτεχνία στη Μετά-Ψηφιακή Εποχή
Είναι δυνατόν οι παραδοσιακές τεχνικές κατασκευής να αντιμετωπίσουν την κλιματική κρίση; Η δεξιοτεχνία δεν είναι μόνο μια κληρονομιά κωδικοποιημένης γνώσης, αλλά και μια δυναμική διαδικασία δημιουργίας αντικειμένων υψηλής ποιότητας με τεχνική εμπειρογνωμοσύνη. Εξετάζουμε, επίσης, την έννοια της ψηφιακής τεχνικής: Πώς μπορούμε να συνδυάσουμε την ιστορική γνώση και τεχνική με τις σύγχρονες πρακτικές; Τι ορίζει το “παραδοσιακό” στη σύγχρονη αρχιτεκτονική και σχεδιασμό; Πώς η παραδοσιακή γνώση, σε αρμονία με τη φύση, μπορεί να αποτελέσει αρωγό στις μελλοντικές καινοτομίες;
Ο Κρίσιμος Ρόλος των Δεδομένων στην Αρχιτεκτονική
Η τεχνολογία, ιδιαίτερα η Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και η Μηχανική Μάθηση (ML), διαδραματίζει έναν ουσιώδη ρόλο στην αρχιτεκτονική, ενισχύοντας την ικανότητά μας να σχεδιάζουμε και να διαχειριζόμαστε το κτισμένο περιβάλλον με αποτελεσματικότητα. «Πίσω στη γη», θα εξετάσουμε τις δυνατότητες και τις παγίδες της εκτεταμένης χρήσης AI στην αρχιτεκτονική. Μπορεί η υπερβολική εξάρτηση από την AI να περιορίσει τον αυθορμητισμό και το “απρόβλεπτο” που συχνά προσδίδει μία ιδιαίτερη ποιότητα στους αρχιτεκτονικούς χώρους;
Ομιλητές
Η Erieta Attali είναι μία διεθνώς καταξιωμένη φωτογράφος αρχιτεκτονικής και τοπίου, καλλιτεχνικής φωτογραφίας, εκπαιδευτικός και συγγραφέας από το 1998 με το έργο της να έχει δημοσιευτεί ευρέως. Μέσα από τις ποιητικές φωτογραφίες της, η Erieta Attali έχει αποτυπώσει ορισμένα από τα κορυφαία αρχιτεκτονικά έργα του κόσμου εξερευνώντας τη συμβιωτική σχέση ανθρωπογενούς αρχιτεκτονικής – τοπίου και ταξιδεύοντας τους θεατές σε χώρους όπου συνενώνονται ανθρωπογενείς δομές και φυσικά περιβάλλοντα. Αντλώντας από το υπόβαθρό της στην αρχαιολογία και τη φωτογραφία καλών τεχνών, η αντισυμβατική μέθοδός της συμβάλλει στο ξεχωριστό φωτογραφικό της στυλ, αποκαλύπτοντας τη γοητεία του ερειπίου, του παρελθόντος και την αφήγηση των κατασκευών με φόντο το περιβάλλον τους, και κάνει τη φωτογραφία της όχι απλώς μια οπτική εμπειρία αλλά μια συγκινητική εξερεύνηση του χώρου και του χρόνου. Έχει λάβει πολυάριθμα βραβεία και υποτροφίες και είναι συγγραφέας πολλών βιβλίων φωτογραφίας. Στο “Mirror in the Mirror”, το πιο πρόσφατο βιβλίο, αποτέλεσμα της συνεργασίας της με τον αρχιτέκτονα Kengo Kuma, οι φωτογραφίες της Erieta Attali αποτυπώνουν τη σύνδεση του δομημένου χώρου με τη φύση και ενισχύουν την αισθητηριακή εμπειρία του αρχιτεκτονικού χώρου. Η δουλειά της έχει εκτεθεί σε σημαντικά μουσεία σε όλο τον κόσμο.
Μια οραματίστρια Ελληνίδα αρχιτέκτονας και τεχνολόγος αστικών δομών, η Αρετή Μαρκοπούλου, βρίσκεται στην πρώτη γραμμή του συνδυασμού της αρχιτεκτονικής με τις ψηφιακές τεχνολογίες. Ως Επιστημονική Διευθύντρια στο Ινστιτούτο Προηγμένης Αρχιτεκτονικής της Καταλονίας (IAAC), ηγείται της Ομάδας Προηγμένης Αρχιτεκτονικής, εστιάζοντας στις οικολογικές εξελίξεις στην αρχιτεκτονική της πόλης. Η έρευνά και πρακτική της ενσωματώνει το σχεδιασμό, τη βιοτεχνολογία, τα big data και την ψηφιακή κατασκευή, αντανακλώντας τη δέσμευσή της στην αναζήτηση για νέα υλικά και καινοτόμους αστικούς χώρους για το μέλλον.
Συντονίζει ερευνητικά προγράμματα με Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση πάνω στην αστική αναγέννηση μέσω της επιστήμης των δεδομένων, τον κυκλικό σχεδιασμό, την κατασκευή και τα διεπιστημονικά εκπαιδευτικά μοντέλα στην ψηφιακή εποχή.
Η Αρετή είναι ιδρύτρια και πρόεδρος του Διεθνούς Συμποσίου Responsive Cities στη Βαρκελώνη και έχει επιμεληθεί διεθνείς εκθέσεις όπως οι Future Arena and On Site Robotics (Building Barcelona Construmat 2017-19), Print Matter (In3dustry 2016), HyperCity (Shenzhen Bi-city Biennale, 2015) και MyVeryOwnCity (World Bank, BR Barcelona, 2011) και ήταν συν-επιμελήτρια της Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής 2022 του Ταλίν.
Ο Κωνσταντίνος Πανταζής, συνιδρυτής του αρχιτεκτονικού γραφείου Point Supreme με έδρα την Αθήνα, ανήκει στους πρωτοπόρους στο χώρο της αρχιτεκτονικής. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο ΕΜΠ και στο Berlage Institute Rotterdam ενώ έχει συνεργαστεί με αξιόλογα γραφεία όπως οι OMA και οι MVRDV.
Με την επιστροφή τους στην Αθήνα, το ιδρυτικό δίδυμο των Point Supreme, άρχισαν να μεταφράζουν τις προσλαμβάνουσες από το εξωτερικό, προσπαθώντας να επανερμηνεύσουν το ελληνικό τοπίο, το δομημένο περιβάλλον και τον αστικό ιστό της Αθήνας.
Έργα των Point Supreme συχνά εξερευνούν τις δυνατότητες μεταμόρφωσης της Αθήνας. Έχουν κερδίσει το 1ο βραβείο σε πολυάριθμους διεθνείς διαγωνισμούς. Διδάσκουν διεθνώς σε αρχιτεκτονικές σχολές, όπως το Πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη και το EPFL στη Λωζάνη.
Ο Πάνος Δραγώνας είναι αρχιτέκτονας και Καθηγητής Αρχιτεκτονικού και Αστικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη ως υπότροφος Fulbright. Έχει επιμεληθεί ειδικά αφιερώματα και σειρά δημοσιεύσεων πάνω σε θέματα σύγχρονης ελληνικής αρχιτεκτονικής και στη προβληματικής της σύγχρονης πόλης. Το έργο του Dragonas Studio πηγάζει από τις προκλήσεις του ελληνικού αστικού τοπίου και του μετασχηματισμού των ελληνικών πόλεων και του μεσογειακού τοπίου. Ο σχεδιασμός εμπλουτίζεται με την έρευνα, τη διδασκαλία και την επιμέλεια εκθέσεων.
Η ταυτότητα του γραφείου ταλαντεύεται μεταξύ του αστικού και του φυσικού, του τοπικού και του παγκόσμιου, της πραγματικότητας και της κινηματογραφικής φαντασίας.
Το πορτφόλιο του περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα έργων, από το σχεδιασμό κατοικιών και εκθέσεων έως την ανάπλαση δημόσιων χώρων. Το σχεδιαστικό έργο του έχει διακριθεί σε 10 αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και έχει δημοσιευτεί σε διεθνή περιοδικά, όπως τα L’architecture d’aujourd’hui, Archi, Blueprint, Stavba, Bauwelt, Spazio e Societa, Architecture in Greece, Design + Art in Greece, Domes and the web-sites Archdaily, Dezeen, Domusweb.
Ο Δημήτρης Παπανικολάου, DDes, είναι αρχιτέκτων-μηχανικός (ΕΜΠ), Επίκουρος Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στη Charlotte (UNCC) και κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στο σχεδιασμό (DDes) από το Harvard University Graduate School of Design και μεταπτυχιακών τίτλων MSc in Media Arts and Sciences από το MIT Media Lab και SMArchS in Design Computation από το MIT. Είναι ο ιδρυτής και διευθυντής του Εργαστηρίου Αστικής Συνεργατικής Urban Synergetics Lab.
Η έρευνά του εμβαθύνει κυρίως στη σχέση και την αλληλεπίδραση αρχιτεκτονικής-ανθρώπου-υπολογιστή και την ανάπτυξη ευφυών αστικών συστημάτων, συνδυάζοντας την αρχιτεκτονική με την ψηφιακή καινοτομία.
Το έργο του Παπανικολάου, αναγνωρισμένο για την πρωτοποριακή του προσέγγιση, περιλαμβάνει διδακτικούς ρόλους στο Harvard, το NYU και το MIT και συνεισφορές σε σημαντικά έργα στο Microsoft Research και στο MIT Media Lab.
Ο Andreas Fries είναι partner στο γραφείο Herzog & de Meuron από το 2011. Είναι υπεύθυνος για πολλά αξιόλογα έργα σε όλο τον κόσμο, όπως τα Stadtcasino και Asklepios 8 στη Βασιλεία της Ελβετίας, το Vitra Schaudepot στη Γερμανία, το SongEun Art Space στη Σεούλ κ.ά. Ο Andreas Fries είναι ο υπεύθυνος των έργων του γραφείου Herzog & de Meuron στην Ελλάδα. Διδάσκει στην Ακαδημία YAC στην Μπολόνια της Ιταλίας από το 2021.
Ο Ryan Neiheiser είναι συνιδρυτής και διευθυντής του γραφείου Neiheiser Argyros με έδρα το Λονδίνο και την Αθήνα, γνωστός για την καινοτόμο και ερευνητική προσέγγισή του στην αρχιτεκτονική. Μαζί με την Χριστίνα Αργυρού, ίδρυσε το γραφείο Neiheser Argyros το 2015, εστιάζοντας σε ένα ευρύ φάσμα έργων διαφορετικής κλίμακας στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Το έργο του γραφείου ξεχωρίζει για την ευέλικτη και ανοιχτή προσέγγισή του στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό, όπου κάθε έργο είναι μια μοναδική συνομιλία με το περιβάλλον τοπίο και την ιστορία του.
Ο Ryan Neiheiser έχει συνεργαστεί με διεθνώς καταξιωμένα και βραβευμένα αρχιτεκτονικά γραφεία στην Ευρώπη και την Αμερική μεταξύ των οποίων τα Office for Metropolitan Architecture (OMA) στο Ρότερνταμ και Diller Scofidio + Renfro στη Νέα Υόρκη. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον στις ΗΠΑ και από το 2014 διδάσκει στην Architectural Association (AA) στο Λονδίνο.
Η Στέλλα Πιερή είναι συνεργάτης στο Pieris Architects, ένα βραβευμένο αρχιτεκτονικό γραφείο με έδρα την Αθήνα. Συνδυάζει το μηχανολογικό της υπόβαθρο με την αρχιτεκτονική τεχνογνωσία, με συμβολή σε μια ποικιλία έργων, από πολύπλοκα κτίρια έως έργα εσωτερικού σχεδιασμού.
Η Στέλλα είναι αφοσιωμένη στη βιώσιμη αρχιτεκτονική με στόχο τον ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό και την οικοσυναισθηματική νοημοσύνη των κτιρίων.
Έχει διδάξει στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και είναι κάτοχος διδακτορικού από το ΕΜΠ, με ειδίκευση γύρω από τον carbon-zero & energy-zero σχεδιασμό. Από την ένταξή της στο γραφείο Pieris Architects το 2004, έχει παίξει καθοριστικό ρόλο στην επέκταση της διεθνούς εμβέλειας και των καινοτόμων έργων του γραφείου.
Ο διάσημος Γάλλος σχεδιαστής, φημίζεται για την καινοτόμο προσέγγισή του, συνδυάζοντας την απλότητα (simplicity) με την πολυπλοκότητα (complexity) στο στυλ που αποκαλεί “simplexity”.
Το έργο του κέρδισε από νωρίς αναγνώριση μέσα από τη δημιουργία εικονικών τρισδιάστατων προϊόντων για εμβληματικές εταιρείες και την μετέπειτα συνεργασία του με ένα ευρύ φάσμα πελατών όπως η Adidas, η L’Oréal και η Toyota. Το πολυεπιστημονικό του στούντιο καλύπτει τομείς από το σχεδιασμό προϊόντων έως την αρχιτεκτονική, με επίκεντρο τη δημιουργία του MAMO, ενός κέντρου τέχνης στη Μασσαλία. Το 2011, τιμήθηκε ως Ιππότης Γραμμάτων και Τεχνών ενώ, μέχρι σήμερα, συνεχίζει να επηρεάζει την αισθητική του μοντέρνου σχεδιασμού συνδυάζοντας τεχνολογία και δημιουργικότητα.
Archisearch Lifetime Achievement Awards
Κατά τη διάρκεια του ΕΣΩ 2024, η έκτη απονομή των Βραβείων Συνολικής Προσφοράς Archisearch θα αναδείξει και θα τιμήσει τη ζωή και το έργο σημαντικών προσωπικοτήτων στο πεδίο της αρχιτεκτονικής και των τεχνών.
Στοιχεία διοργάνωσης
Τίτλος ημερίδας ΕΣΩ 2024 – ΠΙΣΩ ΣΤΗ ΓΗ
Τυπολογία Συνέδριο, Ημερίδα Αρχιτεκτονικής & Σχεδιασμού
Τοποθεσία Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Ημερομηνία Τετάρτη 22 Μαίου 2024
Χορηγοί
ΠΛΑΤΙΝΕΝΙΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ GLM OUTDOOR SOLUTIONS
ΧΡΥΣΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ ORAMA MINIMAL FRAMES
ΑΣΗΜΕΝΙΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ EUROPA
ΧΑΛΚΙΝΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ ELVIAL
ΔΙΑΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΧΟΡΗΓΟΣ ALUMINCO, LAFARGE
ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ ELTOP, ΚΕΒΕ, TEXTURES AND TILES, SIFAKIS GLASS CONSTRUCTIONS, ΚΥΠΡΙΩΤΗΣ, KIMISOO, FRANKE, STO INTERNATIONAL, BRATTI, VERNOLIN DEFTEREOS, ARCHITEXTURE, BENJAMIN MOORE, NEOKEM, FURNITURE GALLERY, GRUPPO CUCINE, ISOMAT, MARMOURIS, SATO, STORMY SA, NAFPLIOTIS GLASS, URBI ET ORBI, MOLESKINE
Δημιουργία Περιεχομένου & Χορηγός Επικοινωνίας Archisearch.gr
Διεύθυνση Παραγωγής & Καλλιτεχνική Επιμέλεια Design Ambassador
Κλείστε τώρα τα εισιτήριά σας για το ΕΣΩ 2024, εδώ!