Ανταρκτική: Θέμα χρόνου η ανακάλυψη του θρυλικού «Endurance» του Σάκλετον

Το πλοίο βυθίστηκε στην θάλασσα Γουέντελ το 1915 μετά από 10 μήνες ακίνητο στον πάγο.
|
Open Image Modal
Getty Images

Εξερευνητές της Ανταρκτικής βρίσκονται πολύ κοντά στην ανακάλυψη του πλοίου του Άγγλο-Ιρλανδού εξερευνητή Έρνεστ Χένρι Σάκλετον το οποίο βυθίστηκε στην θάλασσα Γουέντελ τον Νοέμβριο του 1915.

Ο  Έρνεστ Σάκλετον συμμετείχε σε τρεις εξερευνητικές αποστολές στην Ανταρκτική και αποτελεί μια από τις κύριες προσωπικότητες της λεγόμενης «ηρωικής εποχής των εξερευνήσεων» της ιστορίας της ηπείρου.

Το πλοίο του «Endurance» παγιδεύτηκε στον πάγο τον Ιανουάριο του 1915 και παρέμεινε παγιδευμένο μέχρι τον Οκτώβρη που ο πάγος άρχισε να κλείνει με αποτέλεσμα να το συνθλίψει.

Open Image Modal
ASSOCIATED PRESS

Ο Σκέλετον και το πλήρωμά του κατασκήνωσαν πάνω στον πάγο μέχρι τον Απρίλιο του 1916, που έσπασε η παγωμένη επιφάνεια και αναγκάστηκαν να πλεύσουν με τρεις σωσίβιες λέμβους προς το νησί των Ελεφάντων. Είχαν να πατήσουν στην ξηρά περισσότερες από 500 μέρες. Το ταξίδι των 800 μιλίων που έκανε ο Σάκλετον με μία μικρή βάρκα στην χειρότερη θάλασσα του πλανήτη, για να φέρει βοήθεια στο απομονωμένο πλήρωμά του, έμεινε στην ιστορία. Ο μεγάλος βρετανός εξερευνητής τα κατάφερε και σύσωμη η ομάδα του διασώθηκε και επέστρεψε στην βρετανία.  

Οι ερευνητές του παγοθραυστικού των 13.700 τόνων ελπίζουν να φτάσουν στο ναυάγιο μέχρι το τέλος της εβδομάδας εάν οι καιρικές συνθήκες παραμείνουν ευνοϊκές και δεν αλλάξουν. Τίποτα δεν είναι σίγουρο όμως στα μεταβαλλόμενα νερά της Ανταρκτικής, τα οποία μπορούν να αλλάξουν και τα καλύτερα σχέδια.

Οι δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν όμως είναι αρκετές. Η θάλασσα Γουέντελ μπορεί να καλυφθεί πλήρως από θαλάσσιο πάγο έως 3 μέτρα πάχους καθιστώντας την αδιαπέραστη ακόμα και για τα παγοθραυστικά. Οι εξερευνητές χρησιμοποιούν δορυφορικές εικόνες και drones για να παρακολουθούν τον κινούμενο πάγο της θάλασσας.

Open Image Modal
Newsone

Αν καταφέρουν να φτάσουν στην τελευταία γνωστή θέση του «Endurance», θα στείλουν αυτόνομα ρομποτικά υποβρύχια μέσα στο νερό για να ελέγξουν το βυθισμένο πλοίο. Οποιοδήποτε κατάλοιπο θα επιθεωρηθεί με ένα καλύτερα εξοπλισμένο ρομποτικό υποστύλωμα ή ”απομακρυσμένο όχημα”.

Οι πιθανότητες πάντως το πλοίο να έχει παραμείνει άθικτο είναι πάρα πολλές αν βυθίστηκε απαλά μέχρι τον πυθμένα. Αν και είναι κατασκευασμένο από ξύλο, το σκάφος θα μπορούσε να διατηρηθεί καλά επειδή οι οργανισμοί που προκαλούν αποσύνθεση τείνουν να μην ευδοκιμούν σε τέτοια ψυχρά νερά.\

 

Πηγή: The Guardian