Εξετάσεις σε τουλάχιστον 10 σημεία-δεσμεύσεις που περιλαμβάνονται στο κείμενο της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας πρόκειται να δώσει η κυβέρνηση με το «καλημέρα» της νέας χρονιάς.
Με μια μακρά λίστα εκκρεμοτήτων αναμένεται να επιστρέψουν οι δανειστές στην Αθήνα προκειμένου να ξεκινήσει η δεύτερη μεταμνημονιακή αξιολόγηση της Ελληνικής Οικονομίας. Η ακριβής ημερομηνία έναρξης των ελέγχων από τους επικεφαλής των Θεσμών δεν έχει αποφασιστεί ακόμα.
Αυτή τη στιγμή υπάρχουν δυο σενάρια, με το ένα να θέλει τους θεσμούς να επιστρέφουν πριν τη διεξαγωγή του πρώτου Eurogroup της χρονιάς στις 21 Ιανουαρίου. Η σκέψη είναι οι τεχνοκράτες της Κομισιόν να συγκεντρώσουν τα πρώτα στοιχεία ώστε στη συνέχεια να ενημερώσουν του υπουργούς Οικονομικών της Ευρωζώνης για την πορεία της Ελληνικής Οικονομίας μετά την ολοκλήρωση των Μνημονίων.
Το δεύτερο σενάριο θέλει τους δανειστές να επιστρέφουν στην Αθήνα μετά το Eurogroup της 21ης Ιανουαρίου αφού η Ελλάδα δεν βρίσκεται στην ατζέντα του Eurogroup, ενώ η επόμενη συνεδρίαση του οργάνου θα γίνει στις 11 Φεβρουαρίου του 2019. Η Ελλάδα ωστόσο θα βρεθεί στο επίκεντρο του Eurogroup της 11ης Μαρτίου, όταν και θα ληφθούν οι αποφάσεις για το χρόνο επιστροφής των κερδών από τα Ελληνικά ομόλογα που κατέχουν οι κεντρικές τράπεζες.
Ο χρόνος μέχρι τότε θεωρητικά είναι αρκετός ώστε να υπάρξει πρόοδος στις εκκρεμότητες και ως εκ τούτου να μην προκληθεί εμπλοκή στην εκταμίευση των 600 εκατ. ευρώ, από τα SMP (EKT) και ANFA (εθνικές κεντρικές τράπεζες). Προϋπόθεση βέβαια είναι οι Θεσμοί να βάλουν «καλό βαθμό» στην αξιολόγηση τους σχετικά με την υλοποίηση των εκκρεμοτήτων που υπάρχουν. Αυτές αφορούν:
1. ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΑΑΔΕ: Στόχος να έχει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων 12.000 θέσεις μόνιμου προσωπικού έως το τέλος του 2018.
Τον Οκτώβριο του 2018 το προσωπικό ανερχόταν σε 11.633 άτομα, ενώ αναμένεται η ολοκλήρωση διαγωνισμού του ΑΣΕΠ για την κάλυψη επιπλέον 548 θέσεων.
2. ΛΗΞΙΠΡΟΘΕΣΜΕΣ ΟΦΕΙΛΕΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ: Οι Θεσμοί επιμένουν ότι πρέπει η κυβέρνηση να σταματήσει τη συσσώρευση νέων ληξιπρόθεσμων οφειλών από τους φορείς της γενικής κυβέρνησης και σταδιακά να επιτευχθεί ο στόχος του μηδενισμού τους.
3. «ΚΟΚΚΙΝΑ» ΔΑΝΕΙΑ - ΕΞΩΔΙΚΑΣΤΙΚΟΣ: Το 2019 θα ξεκινήσει για την κυβέρνηση με μια μεγάλη εκκρεμότητα αναφορικά με το νομικό πλαίσιο το οποίο θα αντικαταστήσει το νόμο Κατσέλη. Θεωρείται δεδομένο ότι μετά την παράταση που θα λάβει η ισχύς του νόμου για την αρχή του 2019, τουλάχιστον τα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια θα πρέπει να αλλάξουν, καθώς οι Θεσμοί πιέζουν προς αυτή την κατάσταση.
4. ΚΑΤΩΤΑΤΟΣ ΜΙΣΘΟΣ: Διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας με την αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού, σύμφωνα με τον νόμο 4172/2013. Το υπουργείο Εργασίας έχει προχωρήσει στον επόμενο κύκλο αναπροσαρμογής, με στόχο να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2019.
5. CAPITAL CONTROLS: Την πλήρη κατάργηση των Capital Controls και για τα εμβάσματα στο εξωτερικό, όπως και το ημερήσιο όριο συναλλαγών ανά πελάτη στις επιχειρήσεις για εξαγωγή ποσών στο εξωτερικό, καθώς αυτοί είναι οι τελευταίοι περιορισμοί που έχουν απομείνει ενεργοί.
6. ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ: Διορισμός υψηλόβαθμων στελεχών στη Δημόσια Διοίκηση σύμφωνα με τον νόμο 4369/2016 έως το τέλος του 2018. Η διαδικασία για τον διορισμό 88 (από 90) γενικών διευθυντών ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο. Για τις θέσεις των γενικών γραμματέων δεν έχει ολοκληρωθεί κανένας διορισμός (συνολικά 69 θέσεις).
7. ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ: Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος e-justice στο πλαίσιο της εφαρμογής του τριετούς σχεδίου δράσης για τη Δικαιοσύνη.
8. ΥΓΕΙΑ: Εφαρμογή του συστήματος πρωτοβάθμιας υγειονομικής περίθαλψης το οποίο προβλέπει τουλάχιστον 120 Κέντρων Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης έως το τέλος του 2018.
9. ΔΕΗ: Εφαρμογή σχεδίου σταδιακής αποδέσμευσης της εταιρίας από το λιγνίτη και πώληση των δύο λιγνιτικών μονάδων έως το Φεβρουάριο του 2019.
10. ΟΑΚΑ - ΕΤΑΔ: Μεταφορά του ΟΑΚΑ στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) και αναδιάρθρωση της ΕΤΑΔ έως το τέλος του 2018 (διαδικασία που βρίσκεται σε εξέλιξη).