Για ένα όραμα και έργο ζωής, του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή, που παίρνει «σάρκα και οστά», έκανε λόγο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, εγκαινιάζοντας παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, το πρωί της Τρίτης το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, στο Παγκράτι.
Ο κ. Παυλόπουλος υπογράμμισε την ανάγκη να διασφαλίσουμε, καθένας στο μέτρο που του αναλογεί, τη λειτουργία αυτού του εμβληματικού Μουσείου και αναφέρθηκε στο τεράστιο και πολύπλευρο έργο του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή, καθώς και στην προσφορά τους στην Τέχνη.
Επισήμανε ότι ο Βασίλης Γουλανδρής αποτελεί ένα λαμπρό παράδειγμα Έλληνα, ο οποίος πέτυχε στην οικονομική και επιχειρηματική του δραστηριότητα, όμως μεγάλο μέρος των όσων εξ′ αυτής αποκόμισε το προσέφερε, με ποικίλους τρόπους στην Πατρίδα μας.
Συγκεκριμένα, υπενθύμισε ότι ακολούθησε και προεξέτεινε με μεγάλη επιτυχία τη μοναδική παράδοση των εφοπλιστών, η οποία συνέβαλε τα μέγιστα στο να μπουν τα θεμέλια και να κατακτήσει η ελληνική εμπορική ναυτιλία την παγκόσμια κορυφή, ενισχύοντας παραλλήλως, με καθοριστικό τρόπο, την εθνική μας οικονομία.
Επιπροσθέτως, υποστήριξε ότι στο πεδίο της Τέχνης κάλλιστα ο Βασίλης και η Ελίζα Γουλανδρή πληρούν όλες τις προϋποθέσεις, ώστε να τους αναγνωρίζονται τα διακριτικά του σύγχρονου «Μαικήνα», καθώς η ανεκτίμητης αξίας συλλογή έργων σύγχρονης τέχνης με ποιοτικά χαρακτηριστικά μοναδικότητας -και δη σε παγκόσμια κλίμακα- αποτέλεσε και αποτελεί την αντηρίδα, πάνω στην οποία στηρίζεται το έργο του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή.
«Το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, εδώ στην Αθήνα, του οποίου την έναρξη λειτουργίας τελούμε σήμερα, ”βεβαιώνει του λόγου το ασφαλές”. Για να φθάσουμε, όμως, σε αυτή την κορύφωση, είχαν προηγηθεί λαμπρές ψηφίδες ενός ανεπανάληπτου μωσαϊκού Τέχνης, όπως είναι, ιδίως, μ′ επίκεντρο την ‘Ανδρο, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, από το 1979, το Αρχαιολογικό Μουσείο, από το 1981 και η Νέα Πτέρυγα του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, από το 1986. Σε αυτό, έκτοτε, οργανώνονται, κάθε καλοκαίρι, στην ’Ανδρο οι παγκοσμίως γνωστές και καθιερωμένες διεθνείς εκθέσεις μεγάλων καλλιτεχνών» σημείωσε ο κ. Παυλόπουλος.
Ο πρωθυπουργός, ο οποίος παραβρέθηκε στα εγκαίνια συνοδευόμενος από τη σύζυγό του Μαρέβα Μητσοτάκη, ανέφερε ότι το Μουσείο αποτελεί σημείο συνάντησης της καλλιτεχνικής δημιουργίας με την καθημερινή ποιοτική ψυχαγωγία, υπογραμμίζοντας ταυτοχρόνως πως η φιλοσοφία του αποτυπώνει ακριβώς την αντίληψη της κυβέρνησης για τον Πολιτισμό.
Ο κ. Μητσοτάκης τόνισε ότι περισσότερα από 600 έργα, από το 1880 μέχρι το 1980, βρίσκουν τώρα μόνιμο τόπο διαμονής στην Αθήνα. «Αριστουργήματα που για να θαυμάσει κανείς έπρεπε να ταξιδέψει σε δεκάδες πρωτεύουσες θα μας περιμένουν πλέον εδώ, στο Παγκράτι. Κι όχι μόνο, στους 11 ορόφους αυτού του μοντέρνου κτιρίου -που κράτησε τα στοιχεία ενός νεοκλασικού του μεσοπολέμου- θα εκτίθενται θαυμάσια έπιπλα, πορσελάνες, παραπάνω από 5.000 βιβλία τέχνης, όπως και σπάνια αντικείμενα», επισήμανε εξηγώντας αυτό το μουσείο προσφέρει στην Αθήνα μία ξεχωριστή θέση πια στον παγκόσμιο εικαστικό χάρτη, καθώς θα ενωθεί στο ίδιο τόξο με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, που εγκαινιάζεται το Φεβρουάριο, και με τη νέα Πινακοθήκη που ανοίγει ξανά τις πόρτες της το 2021.
«Ο πολιτισμός είναι οικουμενικός, για αυτό δεν μπορεί να είναι αποκλειστικά κρατικός. Η διακίνησή του δεν μπορεί να αποτελεί το αποκλειστικό προνόμιο κρατικών υπηρεσιών», υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης και έκλεισε την ομιλία του με μια φράση του μεγάλου ζωγράφου Μαρκ Σαγκάλ, προσωπικού φίλου του Βασίλη και της Ελίζας Γουλανδρή από το 1967 μέχρι και τον θάνατό του το 1985: «Όταν δημιουργώ με την καρδιά σχεδόν όλα πάνε καλά, όταν δημιουργώ με το μυαλό σχεδόν τίποτα δεν βγαίνει».
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ