Ο δανός σκηνοθέτης (γνωστός για τις προβοκατόρικες δηλώσεις του) Λαρς φον Τρίερ υπερασπίστηκε τον εαυτό του από το σάλο που προκάλεσε μετά την ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σύμφωνα με την οποία επέκρινε τη δωρεά μαχητικών αεροσκαφών F-16 από τη Δανία στην Ουκρανία.
«Οι ζωές των Ρώσων έχουν επίσης σημασία!» έγραψε στο Instagram την Τρίτη μετά την επίσκεψη του ουκρανού προέδρου Βολοντιμίρ Ζελένσκι στη Δανία, όπου μαζί με την πρωθυπουργό της Δανίας, Μέττε Φρεντέρικσεν, επιθεώρησαν τα F-16 που θα παραδοθούν στη χώρα του.
Ο Φον Τρίερ απηύθυνε την ανάρτησή του «στον κύριο Ζελένσκι και τον κ. Πούτιν, και κυρίως στην κυρία Φρεντέρικσεν (η οποία χθες, σαν ερωτευμένη μέχρι τα μπούνια, πόζαρε στο πιλοτήριο μιας από τις πιο τρομακτικές μηχανές δολοφονίας της εποχής μας, χαμογελώντας πλατιά)».
Ο Φον Τρίερ απενεργοποίησε τα σχόλια στην ανάρτηση, αλλά κέρδισε την προσοχή των ρωσικών και ουκρανικών μέσων ενημέρωσης. Ο Ολέκσιβ Ντανίλοβ, επικεφαλής του Συμβουλίου Εθνικής Ασφάλειας και Άμυνας της Ουκρανίας, μοιράστηκε την ανάρτηση του σκηνοθέτη, γράφοντας στο Twitter: «Ο πόλεμος δεν είναι μια ταινία όπου οι ηθοποιοί παίζουν τη ζωή και τον θάνατο. Πίσω από κάθε ζωντανό Ρώσο τρομοκράτη, κρύβεται ένας νεκρός Ουκρανός. Η επιλογή μεταξύ του δήμιου και του θύματος γίνεται τραγωδία όταν ο καλλιτέχνης επιλέγει την πλευρά του δημίου.
Η Ουκρανία δεν ζει μέσα σε μια αφηρημένη τέχνη αλλά σε μια σκληρή πραγματικότητα στην οποία οι Ρώσοι είναι δολοφόνοι. Μια απλή συμβουλή για έναν διάσημο σκηνοθέτη: ας φανταστεί ότι ένας ρωσικός πύραυλος πετάει πάνω από την πόλη του κάθε μέρα, ότι ο πατέρας ή η μητέρα του σκοτώθηκαν, ο εγγονός του μεταφέρθηκε στη Ρωσία και ότι ένας Ρώσος κάνοντας πλιάτσικο βίασε τη γυναίκα του και στη συνέχεια έκαψε το σπίτι του».
Σε αυτήν την περίπτωση, η αφαιρετική διάσταση του υποκριτικού ”ανθρωπισμού” προσλαμβάνει εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά – πραγματική, όχι φανταστική ζωή».
Την Πέμπτη, ο 67χρονος σκηνοθέτης έγραψε ότι υποστηρίζει την Ουκρανία «με κάθε χτύπο της καρδιάς μου! Απλώς έλεγα το προφανές: ότι όλες οι ζωές σε αυτόν τον κόσμο έχουν σημασία! Φαίνεται ξεχασμένη φράση, από μια εποχή που ο πασιφισμός ήταν αρετή».
Ο δανικός Τύπος στάθηκε κριτικά επίσης στα σχόλια του σκηνοθέτη, ο οποίος το 2011 προκάλεσε θύελλα όταν είπε ότι «κατανόησε» τον Χίτλερ κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο φεστιβάλ των Καννών. Αποβλήθηκε από τους διοργανωτές και στη συνέχεια ανακρίθηκε από τη δανική αστυνομία και αργότερα ζήτησε συγγνώμη για το σχόλιό του αυτό. «Ήταν πραγματικά σκληρό», είπε στον Guardian το 2018, για την οργή που προκάλεσε.
Ο Φον Τρίερ έγινε επίσης πρωτοσέλιδο την περασμένη εβδομάδα όταν μοιράστηκε ένα βίντεο που διαφημίζει την επιθυμία του για να αποκτήσει «φίλη και μούσα».
«Είμαι 67 ετών. Έχω Πάρκινσον, Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή και επί του παρόντος ελεγχόμενο αλκοολισμό. Εν ολίγοις, με λίγη καλή τύχη θα πρέπει να μπορώ να κάνω μερικές αξιοπρεπείς ταινίες ακόμα», είπε στο βίντεο που κοινοποιήθηκε στον λογαριασμό του στο Instagram.
«Όλα αυτά προορίζονται ως μια διαφήμιση επικοινωνίας παλιάς σχολής, όπου εγώ, χωρίς να γνωρίζω το παραμικρό για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, [ψάχνω] για μια γυναίκα φίλη/μούσα. Και παρ′ όλες τις γκρίνιες, εξακολουθώ να επιμένω ότι σε μια καλή μέρα, και με τη σωστή παρέα, μπορώ να είμαι αρκετά γοητευτικός σύντροφος. Σας ευχαριστώ για την άπειρη υπομονή σας», έγραψε.
Ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του δανικού κινηματογράφου, ο Φον Τρίερ έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 14 ταινίες μεγάλου μήκους, συχνά ενοχλητικές και βίαιες. Γνωστός για το σκοτεινό του χιούμορ, κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες το 2000 για το Dancer in the Dark. Ωστόσο, ανακηρύχθηκε «persona non grata» στις Κάννες αφού εξέφρασε τη συμπάθειά του στον Αδόλφο Χίτλερ σε συνέντευξη Τύπου το 2011 για την ταινία του «Melancholia»
ΠΗΓΗ: Guardian